نکاتی که قبل از خرید یا اجاره‌ی خانه نباید از قلم بیندازید

چهارشنبه ، 31 خرداد 1396 ، 07:48

 

مسکن یکی از نیازهای اولیه‌ی هر فرد به شمار می‌رود. هر کسی به جایی نیاز دارد تا ساعاتی از شبانه‌روز را در آن‌جا به آرامش برسد؛ به همین دلیل انتخاب خانه‌ی مناسب بسیار مهم است. قبل از هر چیز، باید ابتدا شرایط خود را بسنجید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید خانه را بخرید یا آن را اجاره کنید. باید بودجه‌تان را بررسی کنید و ببینید که اصلا استطاعت خرید خانه را دارید یا خیر. خرید خانه مانند خرید لباس نیست، مطمئن شوید که بعدها از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

برای خرید یا اجاره‌ی خانه، ابتدا باید اولویت‌های خود را در نظر بگیرید. تمام انتظاراتی را که از منزل آینده‌ی خود دارید یادداشت کنید. شاید خانه‌ی انتخابی شما تمام ویژگی‌های مورد نظرتان را نداشته باشد، بنابراین مواردی را که برای‌تان مهم‌تر هستند در اولویت قرار دهید. در این مطلب نکاتی را بیان خواهیم کرد که توجه به آنها هنگام بازدید خانه (چه برای خرید چه اجاره) ضروری هستند.

هنگام بازدید خانه چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

۱. احساساتی نشوید

سعی کنید خانه را به شکل یک ساختمان ببینید، نه به عنوان منزل آینده‌تان. زیرا در این صورت ممکن است احساس‌تان به منطق‌تان چیره شود و از برخی معایب اصلی آن چشم‌ بپوشید.

۲. به یک بار دیدن خانه اکتفا نکنید

چند بار در ساعات مختلف روز به خانه‌ی مورد نظر بروید تا تغییرات نور، میزان رفت و آمد و شلوغی را به‌دقت بررسی کنید. برای هر بازدید حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وقت بگذارید.

۳. محله و محیط اطراف خانه را بررسی کنید

حداقل نیم ساعت در محیط اطراف خانه بگردید و امکانات مورد نیاز خود مانند فضای سبز، مدرسه، سوپرمارکت‌ها، مراکز خرید، سرویس‌های حمل و نقل عمومی (اتوبوس، تاکسی، مترو و مانند آن) و فاصله‌شان تا خانه را بررسی کنید.

اگر به محیطی آرام نیاز دارید، حتما دقت کنید که خانه به مدرسه، مسجد، فرودگاه، راه‌آهن، خیابان اصلی و مانند آن زیاد نزدیک نباشد. اما اگر مثلا فرزندی دارید و برای‌تان مهم است که مدرسه‌اش نزدیک منزل‌تان باشد، آن را در اولویت قرار دهید.

۴. به بوهای بد دقت کنید

به بوی رطوبت یا کپک دقت کنید. رطوبت را از گچ‌بری‌های پوسته‌پوسته شده و ترک‌های روی دیوار نیز می‌توانید بفهمید. در صورت استشمام بوی رطوبت یا حتی فاضلاب به‌راحتی از آن نگذرید و این مورد را تذکر دهید.

۵. بررسی امکانات خانه

امکانات خانه مانند تلفن، اینترنت، کلیدهای برق، لامپ‌ها و فشار آب را (به‌ویژه اگر خانه در طبقات بالایی ساختمان قرار دارد) وارسی کنید.

۶. بررسی کنید اسکلت خانه سالم باشد

برای بررسی استحکام خانه، کافی است به دنبال ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ بگردید. امروزه پنجره‌های خلیجی (Bay window) روی نمای بیرونی خانه‌ها ساخته می‌شوند که در عین زیبایی، خطر سقوط آنها وجود دارد. دیوارهای بیرونی این نوع پنجره‌ها و دیوارهای بالکن را بررسی کنید. اگر شکاف یا ترک‌های بزرگ دارند، با یک مهندس سازه مشورت کنید.

۷. انباری، قفسه‌ها و کمدها

این فضاهای ارزش‌مند (به ویژه در خانه‌های نوساز جدید) به‌سادگی نادیده گرفته می‌شوند. درحالی‌که انباری و کمد برای نگهداری جاروبرقی، حوله‌ها، ملحفه‌های اضافی و جعبه‌های خرت‌وپرت بسیار ضروری هستند. به این موارد نیز دقت کنید.

۸. جهت جغرافیایی خانه

اینکه خانه رو به شمال است یا جنوب، تأثیر نور و گرما در آن و حتی بادگیر بودن خانه از موارد بسیار مهم هستند. برخی افراد نور زیاد و برخی دیگر نور ملایم و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهند. برخی در منزل گل و گیاه نگهداری می‌کنند و بنابراین نور خانه برای‌شان بسیار مهم است. از قطب‌نمای گوشی برای بررسی جهت جغرافیایی خانه استفاده کنید. اگر ندارید، خجالت نکشید و یک قطب‌نما بگیرید.

۹. بررسی قاب پنجره‌ها

قاب بیرونی پنجره‌ها به‌راحتی می‌تواند سالم بودن آنها را نشان دهد. انگشت خود را روی قاب چوبی پنجره‌های فشار دهید و بررسی کنید چوب‌ها فاسد نباشند. شیشه‌های دوجداره را بررسی کنید. اگر به این موارد دقت نکنید، آن خانه پس از خرید برای‌تان هزینه برمی‌دارد و اگر اجاره کنید، دردسر تعمیر آن را خواهید داشت.

۱۰. بررسی وضعیت سیم‌کشی خانه

سیم‌کشی خانه از موارد بسیار مهم است و عیب و نقص آن ممکن است خطرآفرین باشد. تعویض آن نیز بسیار گران تمام می‌شود. جعبه‌ی فیوز را حتما بررسی کنید تا زیاد قدیمی نباشد.

۱۱. بررسی وضعیت لوله‌کشی آب

لوله‌های آب و دیگ موتورخانه (در صورت وجود) نباید زیاد قدیمی و فرسوده باشند. شیرفلکه‌ را برای مشاهده‌ی فشار آب و سالم بودن لوله‌ها بررسی کنید. سالم بودن رادیاتورها نیز مهم است.

نکات کلیدی برای خرید خانه

نکاتی که در بخش قبل آمدند، هم در خرید خانه هم در اجاره‌ی خانه کاربرد دارند. اما نکاتی نیز هستند که صرفا به خرید خانه مربوط می‌شوند. اگر قصد دارید خانه بخرید، به این نکات توجه کنید.

۱. مسائل حقوقی خانه

خانه باید گواهی پایان کار، تسویه با شهرداری، سند، کد پستی تاییدشده، نقشه‌ی ثبت‌شده و نظایر آنها را داشته باشد. بررسی کنید که ملک در طرح شهرداری نباشد. در این زمینه از متخصصین حوزه‌ی مسکن، مشاورین املاک معتبر و کارشناسان حقوقی کمک بگیرید.

۲. اموال خانه باید تأیید شوند

اگر خانه پارکینگ، انباری یا باغ دارد باید این اموال به صورت مکتوب تأیید شوند.

۳. بررسی کنید اتاق‌ها به اندازه‌ی کافی برای‌تان بزرگ و جادار باشند

گاهی اوقات فروشندگان خانه‌های مبله، با چیدن مبلمان و اثاثیه‌ی کوچک‌تر کاری می‌کنند اتاق‌ها بزرگ‌تر به نظر برسند. مراقب باشید.

 

۴. مراقب ترفندهای فروشندگان باشید

فروشنده نه تنها مشکلات خانه را به شما نمی‌گوید بلکه سعی می‌کند آنها را پنهان کند. مثلا ممکن است اثرات رطوبت را با نقاشی کردن دیوارها، و مشکلات کف را با مبلمان و پهن کردن فرش (در خانه‌های مبله) مخفی کند. معمولا فروشندگان می‌خواهند با جذاب‌تر نشان دادن خانه شما را فریب‌ بدهند. حواس‌تان را جمع کنید.

۵. بررسی عمر سقف

معمولا عمر یک سقف بسته به نوع مصالحی که در آن به کار می‌رود بین ۱۵ تا ۲۰ سال است و عوض کردن آن بسیار گران تمام می‌شود. عمر سقف را بررسی کنید.

۶. خانه‌های نوساز

برخی خانه‌ی نوساز را به خانه‌‌های قدیمی‌تر ترجیح می‌دهند. البته خانه‌ی نوساز نیز معمولا مزایا و معایب خود را دارد. اگر اولویت شما خانه‌ی نوساز است، این موارد را در نظر بگیرید:

مزایای خانه‌های نوساز

بسیاری از مردم حس خوشایندی دارند که اولین نفری باشند که از خانه استفاده می‌کند.

خانه‌ی نوساز حداقل برای چند سال نیاز به تعمیرات ندارد و فرد مجبور نیست دکوراسیون خانه را تغییر دهد.

اگر سازنده استانداردهای ساخت خانه را رعایت کرده باشد، فردی که خانه را می‌خرد می‌تواند در بسیاری از هزینه‌ها مانند قبض‌ آب، برق، گاز و مانند آن صرفه‌جویی کند.

مشکلات خانه‌های نوساز

سازندگان متقلب ممکن است در کیفیت مصالح و خدمات پس از فروش کم‌کاری کنند. حتما با استفاده از سایت‌های معتبر در مورد این افراد تحقیق کنید.

فقط به حرف‌های خود سازنده یا فروشنده اکتفا نکنید. از کسانی که قبلا از همین فروشنده یا سازنده خانه خریده‌اند تحقیق کنید تا ببینید از خرید خانه راضی هستند یا خیر.

مشاورین املاک عموما از شیوه‌ی کار سازندگان هر منطقه باخبر هستند، پس می‌توانید از مشاورین معتمد خود در این باره مشورت بگیرید.

خرید خانه امر بسیار خطیری است. به محض دریافت کلید، خانه‌ای که خریده‌اید دیگر قیمت فعلی خود را نخواهد داشت. شاید تا دو سال آینده نیز نتوانید آن را به قیمتی که خریده‌اید بفروشید. پس به‌دقت آن را انتخاب کنید.

نکات کلیدی مهم برای اجاره‌ی خانه

درست است که خانه‌ای از آن خود داشتن شیرین‌تر از اجاره‌ کردن خانه است، اما این دلیل نمی‌شود که خرید خانه همیشه گزینه‌ی بهتری باشد. افراد بسیاری هستند که استطاعت خرید خانه را ندارند یا به دلیل شرایط‌شان، نمی‌توانند محل اقامت ثابت داشته باشند. برخی افراد نیز خرید خانه را نوعی راکد گذاشتن سرمایه می‌دانند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان در گردش باشد. بنابراین بهترین گزینه برای این افراد، اجاره کردن خانه است.

بین خرید و اجاره‌ی خانه تفاوت‌هایی وجود دارد. در اجاره، فرد فقط برای یک یا دو سال (در کل برای مدتی محدود) نسبت به این خانه متعهد است. از طرفی مستأجر در تمام مدت اجاره با صاحب‌خانه در ارتباط است. بنابراین نکات زیر در اجاره‌ی خانه بسیار مهم هستند.

از آنجا که همه‌ی صاحب‌خانه‌ها به دنبال مستأجری می‌گردند که هم مسئولیت‌پذیر باشد (از خانه به خوبی نگهداری کند) و هم اجاره را به موقع پرداخت کند، بنابراین (اگر اولین بار نیست که خانه اجاره می‌کنید) سابقه‌ی شما نیز بسیار مهم است و باید بدانید چگونه در دل صاحب‌خانه جا باز کنید.

از همسایگان یا مستأجران دیگر در مورد اخلاق و رفتار صاحب‌خانه تحقیق کنید.

اولویت‌های‌تان را بسنجید و با بودجه‌تان تطبیق دهید.

آگاهی از قوانین موجر و مستأجر بسیار مهم است. حتما یک متخصص حقوقی یا مشاور املاک معتمد را به عنوان مشاور خود انتخاب کنید.

باید فشار آب، لوله‌کشی، تهویه‌ی مطبوع، قفل و امنیت درب‌ها و پنجره‌ها و مواردی مانند این را بررسی کرد. کوچک‌ترین عیب و ایراد در امکانات خانه باید به صاحب‌خانه اطلاع داده شود.

کنتورهای برق و آب و مانند آن باید حتما مجزا باشند. هرگز زیر بار کنتورهای مشترک نروید.

تعهدات طرفین حتما باید در اجاره‌نامه قید شود؛ مفاد آن را به‌دقت بخوانید.

 

به هر حال با توجه به گزینه‌های متعددی که برای انتخاب خانه‌ی مناسب وجود دارد و عواملی که انتخاب خانه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، احتمالا کار سختی پیش‌رو دارید. امروزه مشغله‌های زندگی بسیار زیاد هستند و فقط کافی است تصور کنید که بخواهید در ترافیک و سرما و گرما دنبال خانه بگردید و تازه چند بار هم از آن بازدید کنید. واقعا کار دشواری است. اگر وسیله‌ی نقلیه نداشته باشید یا به طرح زوج و فرد بر بخورید که کار از این هم دشوارتر می‌شود. برای حل این مشکل، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی طراحی شده‌اند که به سادگی می‌توانید در منزل یا هر جای دیگر از اطلاعات آن‌ها استفاده کنید و با محدود کردن گزینه‌های موجود، بر اساس اولویت‌های‌تان انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

► کوچ اجباری کاربران به اینترنت محدود/ عمر اینترنت نامحدود به سر می‌رسد؟
داشتن زندگی شاد و سالم با ۲۰ نکته‌ نه چندان سخت ◄

مطالب مرتبط
بنر