چگونه در سریع‌ترین زمان ممکن پولدار شویم؟

شنبه ، 3 تیر 1396 ، 08:21

چرا کسب ثروت سریع ممکن است؟

اکنون ما در دنیایی کاملا متفاوت از گذشته به‌سر می‌بریم. فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات آنچنان جهان ما را دگرگون ساخته‌اند که حتی همین بیست سال پیش نیز تصور آنها بسیار سخت بود. این تحولات شیوه‌های سابق اقتصاد و کسب‌وکار را نیز دچار تغییرات اساسی کرده است؛ بنابراین قواعد کسب‌وکار نیز دچار تحول شده است. ما در عصر تغییرات سریع به‌سر می‌بریم. واقعیت فعلی این است که اکثر ما در طول زندگی‌مان، هفت تغییر کامل را در حرفه یا کسب‌وکارمان پشت سر می‌گذاریم که میانگین زمان هرکدام از آنها حدود پنج سال است. این یعنی شما یا در همین مدت کوتاه به مال‌و‌منال می‌رسید یا اصلا نمی‌رسید. چرخه‌ی محصولات هم عوض شده است: قبلا مراحل شروع، رشد، جا افتادن، اشباع و نزول، بیست سال طول می‌کشید اما حالا محصول یا کسب‌و‌کار شما می‌تواند در پنج سال یا کمتر، منقرض و منسوخ شود! تغییرات سریع، از ویژگی‌های بارز زمانه‌ی ماست.

بسیاری از افراد مخالف هر نوع تغییر و تحول هستند و تغییرات معمولا به ضرر آنها تمام می‌شود، اما عده‌‌ای هم از تغییرات استقبال می‌کنند و آن را فرصتی برای یادگیری، پیشرفت و کسب درآمد بیشتر و سریع‌تر می‌بینند.

اصل اول: یک ذهنیت ثروت سریع ایجاد کنید

برای کسب ثروت دلخواه‌تان چه مدت زمانی را در نظر گرفته‌اید؟ شاید تاکنون اسم قانون «پارکینسون» به گوش‌تان خورده باشد. بیان‌های مختلفی از این قانون وجود دارد. یک بیان قانون پارکینسون می‌گوید: «هر کاری همان‌قدر طول می‌کشد که برای آن زمان در نظر گرفته‌اید» و البته معمولا بیشتر نیز طول می‌کشد ولی کمتر پیش می‌آید که زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده به اتمام برسد. این قانون در مورد ثروتمند شدن هم صادق است. اگر تصمیم گرفته‌اید که در طول ده سال آینده به ثروت دلخواه‌تان برسید، بعید است که در مدت زمان کوتاه‌تری به این هدف دست پیدا کنید. مدت زمانی که انتظار دارید به ثروت دلخواه‌تان برسید به ذهنیت شما در مورد سرعت کسب درآمد بستگی دارد. پس لازم است ابتدا ذهنیت کسب ثروت سریع را در خود ایجاد کنید.

ذهنیت کسب ثروت سریع از دو باور تشکیل شده است:

باور اول: به‌سرعت ثروتمند شدن ممکن است؛

باور دوم: به‌سرعت ثروتمند شدن برای «شما» ممکن است.

همه‌ی ما در مورد کلاه‌برداری‌های کلان، اختلاس‌های میلیاردی، ثروت‌های بادآورده، میلیاردرهای یک‌شبه و امثال اینها شنیده‌ایم. راه‌های غیرقانونی کسب ثروت سریع، هر نوع ادعای ارائه‌ی راهکارهای کسب ثروت سریع را با تردید مواجه می‌کند و به همین دلیل در مورد «سریع ثروتمند شدن» بدبینی بسیاری وجود دارد، اما همان‌طور که گفتیم در اقتصادِ عصرِ تغییراتِ سریع، امکانات و فرصت‌های بسیاری برای کسب ثروت سریع فراهم است. با وجود اینترنت، شما به‌طور بالقوه به تمام بازارهای جهان برای عرضه‌ی محصول و خدمات خود دسترسی دارید. افراد بسیاری با استفاده از این شرایط، در طول چند سال به ثروت‌های میلیاردی دست یافته‌اند. پس کسب ثروت سریع به روش قانونی برای همه ممکن است. بنابراین قبل از هر چیز ذهنیت کسب ثروت سریع را در خود ایجاد کنید.

آیا باور دارید که کسب ثروت سریع برای شما ممکن است؟ اینکه تا اینجای این نوشته را خوانده‌اید نشان می‌دهد که به کسب ثروت سریع علاقه‌مند هستید. در این‌صورت مطمئنا می‌توانید دانش و مهارت‌های لازم را یاد بگیرید. همیشه می‌توانید بیشتر باشید، کارهای بیشتری انجام بدهید، چیزهای بیشتری داشته باشید چون همیشه می‌توانید بیشتر یاد بگیرید. اگر اشتیاق کافی برای کسب ثروت سریع داشته باشید، می‌توانید به آن دست بیابید. در حال حاضر بیشتر افراد سخت کار می‌کنند؛ اگر سخت کار می‌کنید، باید بدانید که می‌توانید در عین حال ثروتمند هم بشوید و هرچه سریع‌تر هم بهتر.

 

اصل دوم: ارزشی بزرگ ارائه کنید

همان‌طور که در مقاله‌ی مثلث درآمدزایی مهارت چیست و چه عواملی بر آن موثرند، توضیح دادم درآمد شما نسبت مستقیمی با سطح مهارت‌های شما، میزان تقاضا برای مهارت‌های شما و دشواری جایگزین کردن شما با دیگران دارد. این سه عامل در کل میزان ارزش شما را در بازار مشخص می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این سه عامل و ایجاد خلاقیت و تمایز در مهارت، خدمات و محصولات‌تان ارزش خود را در بازار بالا ببرید. در نهایت مقدار پولی که به شما پرداخت می‌شود متناسب با ارزشی است که کالا یا خدمات شما از نظر بازار دارد. پس برای کسب ثروت سریع باید ببینید چه ارزشی را در مقیاس بزرگ می‌توانید به بازار عرضه کنید. ارائه‌ی خدمات شخصی در مقایسه با فروش کالا و محصولات، در مقیاس ارائه‌ی ارزش تفاوت اساسی دارند.

در ارائه‌ی محصول و کالا به‌طور بالقوه سقفی برای فروش و ارائه‌ی ارزش وجود ندارد اما در ارائه‌ی خدمات شخصی چنین نیست. اگر شما یک کارمند، پزشک، مربی بدن‌سازی، تعمیرکار، وکیل یا دارای هر نوع مهارت و تخصصی از این نوع هستید به کارهایی مشغولید که شخصا باید خدمات ارائه کنید. در این‌صورت درآمد شما دارای سقف محدودی خواهد بود زیرا زمان و انرژی شما محدود است. با این شرایط برای ارائه‌ی ارزش بیشتر و بالا بردن سقف درآمد، سه راهکار برای شما وجود دارد.

راهکار اول: یک کالا عرضه کنید

بهتر است کالای شما متناسب با کسب‌وکار فعلی‌تان و در راستای خدماتی باشد که در حال حاضر ارائه می‌کنید و مورد استفاده‌ی مشتریان فعلی شما باشد. مثلا اگر مربی بدن‌سازی هستید می‌توانید کالاهایی را در رابطه با سلامتی، تناسب اندام، انواع مکمل‌های غذایی، کتاب و نرم‌افزارهای مرتبط و غیره عرضه کنید.

راهکار دوم: خودتان را تکثیر کنید

یعنی به‌جای اینکه فقط یک مربی بدن‌سازی باشید، یک باشگاه بدن‌سازی داشته باشید و با آموزش مربیگری بدن‌سازی به افراد، باشگاه‌های خود را نیز تکثیر کنید.

راهکار سوم: یک منبع درآمد دومِ مناسب پیدا کنید

اگر دو روش بالا برای شما عملی نیست و هم‌چنان می‌خواهید وضعیت قبلی شغل خود را حفظ کنید، می‌توانید یک منبع درآمد دوم برای خود پیدا کنید که امکان ارائه‌ی ارزش و سقف درآمد بالا را داشته باشد. برای این منظور باید دنبال فرصت‌های مناسب درآمدزایی باشید.

اصل سوم: زمان‌سنجی؛ کسب‌وکار درست را در زمان درست انتخاب کنید

هر کالا یا خدماتی در بازار معمولا دارای دوره‌های اوج و فرود است. راز کسب ثروت سریع این است که موج‌های در حال اوج گرفتن بازار را بشناسید و بر آنها سوار شوید. سنجش شرایط بازار و زمان‌سنجی یکی از مهارت‌های ضروری برای تشخیص فرصت‌های پول‌ساز است. حالت بهینه آن است که وارد یک «فرصت صفر کیلومتر» شوید یعنی کالا یا خدماتی که در آن تقاضا بالا اما عرضه کم است. به مرور عرضه زیاد و میزان سودآوری کم می‌شود و اینجا زمانی است که باید از بازار خارج شوید.

اصل چهارم: سیستم به‌وجود بیاورید

سیستم، روندی قابل پیش‌بینی برای دستیابی به یک هدف بر مبنای یک مجموعه‌ی منطقی و مشخص از اصول راهنمای عملی است. سیستم در کسب‌وکار نیز معنی روشنی دارد: یک سیستم کسب‌و‌کار، روند تکرارپذیری است که سود ایجاد می‌کند. سیستم مثل یک پیِ محکم و استوار برای کسب‌و‌کار است که شما را قادر می‌سازد درحالی‌که توسعه پیدا می‌کنید بتوانید کالا یا خدمات‌تان را به‌طور مؤثر و کارآمد بیشتر بفروشید و پشتیبانی کنید.

برای ایجاد یک سیستم کسب‌و‌کار کارآمد باید آن را ساده نگه دارید. بخش‌های مختلف آن شامل تولید، بازاریابی، فروش و مدیریت باید جریانی روان و تقریبا خودبه‌خود داشته باشند. سیستم شما باید سازمان‌یافته باشد، سود ایجاد کند و تحمل توسعه‌ی سریع را داشته باشد. برای اینکه به‌سرعت به ثروت برسید، سیستم شما باید روند تکرارپذیری باشد که بتواند بدون شما کار کند. اگر کسب‌وکارتان برای ادامه‌ی کار به حضور فیزیکی شما احتیاج داشته باشد، فقط می‌تواند به‌اندازه‌ی تلاش شخصی شما رشد کند و از آنجا که هرقدر هم که پرانرژی باشید فقط ۲۴ ساعت در شبانه‌روز زمان دارید، درآمدتان محدود خواهد بود. شما به‌عنوان یک کارآفرینِ ثروت سریع، باید هماهنگ‌کننده و رهبر باشید نه قسمتی از پیچ و مهره‌ی سیستم.

اصل پنجم: تکثیر کنید

سیستم سازمان‌یافته‌ای که بدون حضور شما مقدار زیادی از ارزش‌تان را ارائه و پشتیبانی کند، این اجازه را به شما می‌دهد که آن را تکثیر کنید. مبنای ایجاد تکثیر این سؤال است که «چطور کالا یا خدماتم را به دست بیشترین تعداد افراد برسانم؟» شما باید کالا، خدمات و خودِ کسب‌و‌کارتان را تا جای ممکن تکثیر کنید. تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروش نمایندگی و بازاریابی‌های شبکه‌ای از روش تکثیر استفاده می‌کنند. یکی از راهکارهای ثروت سریع، پیدا کردن خریدارانی است که بتوانند حجم بزرگی از کالا یا خدمات شما را بخرند یا بفروشند. تا جایی که می‌توانید به این روش شبکه ایجاد کنید و آنها را توسعه بدهید. وقتی بر شیوه‌ی تکثیر مسلط شوید، پول درآوردن برای شما بسیار ساده و سریع خواهد شد.

اصل ششم: از قدرت اهرم‌ها استفاده کنید

با استفاده از دستگاه اهرم می‌توانید با صرف نیروی اندک کارهای بزرگی انجام بدهید. به‌طورکلی هرجا پول زیادی انباشته شود، به این معنی است که قانون اهرم رعایت شده است. اهرم به شما اجازه می‌دهد که به‌جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه‌تر و سریع‌تر کار کنید. استفاده از اهرم به این معنی است که با کار کمتر، بیشتر انجام می‌دهید و نتیجه‌ی بیشتری می‌گیرید. بنابراین اگر از اهرم استفاده نمی‌کنید، دارید بیش از حد زیاد زحمت می‌کشید و بیش از حد کم پول در می‌آورید! استفاده از اهرم با جایگزین کردن خودتان شروع می‌شود به‌طوری که بتوانید حتی وقتی که در خواب یا در مسافرت هستید، ارزش، کالا و خدمات‌تان را در اختیار مردم بگذارید و بفروشید. امروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فرصتی بسیار عالی برای ایجاد اهرم است. استفاده از شبکه‌ی مشتریان فعلی برای معرفی مشتریان جدید (با ایجاد انگیزه در آنها مثلا جایزه دادن) یک روش دیگر برای ایجاد اهرم است. شراکت یا همکاری با دیگران نیز از راهکارهای بسیار مؤثر ایجاد اهرم است. اهرم یک طرز فکر، هنر، علم و قطعه‌ی اساسی‌ای از پازل کسب ثروت سریع است. اهرم، اغلب وجه تمایز کسانی که به‌سرعت استقلال مالی ایجاد می‌کنند از کسانی است که تا آخر عمرشان به تقلا ادامه می‌دهند.

در دنیای کسب‌و‌کار پنج نوع کاربرد اهرم وجود دارد:

استفاده از پول دیگران؛

استفاده از تجربه‌ی دیگران؛

استفاده از فکر و دانش دیگران؛

استفاده از زمان دیگران؛

استفاده از کار دیگران.

اگر بتوانید از هرکدام از این اهرم‌ها به بهترین نحو استفاده کنید، شاهد جریان ثروت انبوه و سریع به سوی خود خواهید بود.

اصل هفتم: کسب‌وکارتان را بفروشید

وقتی کسب‌وکار شما راه افتاد و به درآمدزایی خوبی رسید باید یک تصمیم مهم بگیرید. شما می‌توانید کسب‌وکار خود را شخصا اداره کنید، می‌توانید امور را به دیگران بسپارید و درآمد انفعالی زیادی داشته باشید یا می‌توانید بخشی از کسب‌وکار خود را بفروشید یا ترکیبی از این کارها را انجام بدهید. اما اگر به دنبال کسب ثروت سریع هستید بهتر است که کسب‌وکار خود را بفروشید. با اداره‌ی یک کسب‌وکار هیچ‌وقت به‌اندازه‌ی فروش آن پول در نخواهید آورد! پرسودترین کالایتان برای فروش، همان کسب‌و‌کارتان است. شما باید از همان شروع کار به فکر فروش کسب‌و‌کارتان باشید و باید آن را به سیستمی مجهز کنید که به یک ماشین درآمدزایی خودکار تبدیل شود و بتواند بدون حضور شما هم کار کند. در این‌صورت کسب‌و‌کار شما ارزش بالایی خواهد داشت و فروش آن ثروت سریع و زیادی را نصیب شما خواهد کرد.

اصل هشتم: همین حالا انجامش بدهید!

راز کسب نتایج عالی در آینده، انجام کارها در لحظه‌ی حال است. مناسب‌ترین زمان برای ایجاد سیستم تولید ثروت سریع، همین حالاست. همین امروز شروع کنید تا هرچه زودتر به استاد کسب ثروت سریع تبدیل شوید. همیشه در حال آموختن باشید و بدانید بهترین سرمایه‌ گذاری، سرمایه‌گذاری روی خودتان است. درآمدتان فقط به آن اندازه‌ای می‌تواند رشد کند که خودتان رشد می‌کنید. معلومات جدید کسب کنید، چیزهای جدید یاد بگیرید، شگردهای کسب ثروت سریع را در کسب‌وکارتان به‌کار ببندید و ببینید که چگونه درآمدتان به‌شکل جهشی افزایش می‌یابد.

تی هارو اکر می‌گوید: «سیستم کسب ثروت سریع، فراتر از پول درآوردن است. باید بتوانید از سفر در این مسیر لذت ببرید و کسب‌وکارتان را بدون تنش رشد بدهید. ثروت فقط پول نیست. برای بیشتر افراد ثروت شامل وفور پول، وقت آزاد، روابط عاشقانه، آرامش درونی، و کامیابی است.»

منابع:

ثروت سریع، تی هارو اکر، ترجمه افشین ابراهیمی، انتشارات نسل نواندیش

گفت‌وگو با میلیونرها، جلد ۷، مایک لیتمن و جیسن آمن، ترجمه افشین ابراهیمی، انتشارات نسل نواندیش

ذهنیت میلیون دلاری، جیمز آرتور ری، ترجمه افشین ابراهیمی، انتشارات نسل نواندیش

میلیونر یک دقیقه‌ای، مارک ویکتور هنسن و رابرت آلن، ترجمه امیر بهنام، انتشارات نسل نواندیش

 

 

► ۱۵ نکته‌ برای مذاکره از زبان کسانی که حرف‌شان را به کرسی می‌نشانند
جزئیات جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات نرخ تورم ◄

مطالب مرتبط
بنر