چگونه لپ‌تاپ سرقت شده را پیدا کنیم؟ +آموزش

يكشنبه ، 4 تیر 1396 ، 11:58

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، احتمالاً تابه‌حال در رابطه با مکان‌یابی و پیدا کردن گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS مطالبی را خوانده‌اید و یا ممکن است از اپلیکیشن‌های مربوطه در همین زمینه استفاده کرده باشید؛ اما وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های با سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و یا Mac OS به میان می‌آید، کسی راهی برای مکان‌یابی آن‌ها در هنگامی‌که به سرقت می‌روند نمی‌شناسد. در این مقاله راهکارهای رایگان و ساده‌ای برای یافتن سارق و مکانی که لپ‌تاپ‌تان در آنجا قرار گرفته است با نمایش محل دقیق آن بر روی نقشه، معرفی می‌گردد.

 

ردیابی لپ‌تاپ‌های سرقت شده بر روی نقشه و پیدا کردن سارق

 

لپ‌تاپ‌ها و نت‌بوک‌ها ازجمله رایانه‌های کوچک و قابل‌حملی هستند که به دلیل حجم کم و وزن بسیار کمتر نسبت به رایانه‌های معمول، مشتاقان فراوانی دارند و به خاطر همین مزایا آن‌ها به رایانه‌های قابل‌حملی تبدیل شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را همواره با خود به همراه داشته باشید.

 

اما همین قابل‌حمل بودن آسان لپ‌تاپ‌ها، باعث می‌شود طعمه خوبی برای سارقانی باشند که در کمین‌اند تا در یک‌لحظه رایانه‌ی شما را به سرقت ببرند.

 

یک لپ‌تاپ برای صاحبش کاربردهای متفاوتی دارد، می‌تواند یک مرکز سرگرمی و بازی باشد، درگاهی برای دسترسی به وب و اینترنت و یا ابزاری برای حسابرسی و حسابداری و انجام کارها و پروژه‌های مختلف در داخل و خارج از خانه.

 

 

 

از این‌ها که بگذریم لپ‌تاپ‌ها انصافاً یک سخت‌افزار گران‌قیمت محسوب می‌شوند و هیچ‌کس دوست ندارد این سخت‌افزار گران‌قیمت را از او به سرقت ببرند. مسلماً بهتر است قبل از هر چیز مراقب باشیم تا کسی لپ‌تاپمان را سرقت نکند ولی اگر این اتفاق افتاد چه باید کرد؟

 

احتمالاً تابه‌حال در رابطه با مکان‌یابی و پیدا کردن گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS مطالبی را خوانده‌اید و یا ممکن است از اپلیکیشن‌های مربوطه در همین زمینه استفاده کرده باشید؛ اما وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های با سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و یا Mac OS به میان می‌آید، کسی راهی برای مکان‌یابی آن‌ها در هنگامی‌که به سرقت می‌روند نمی‌شناسد.

 

در ادامه این مقاله راهکارهای رایگان و ساده‌ای برای یافتن سارق و مکانی که لپ‌تاپ‌تان در آنجا قرار گرفته است با نمایش محل دقیق آن بر روی نقشه، معرفی می‌گردد.

 

معرفی نرم‌افزار Prey

 

نرم‌افزار Prey یک ابزار رایگان و جالب است که قادر است دزد رایانه شما را پیدا کند و مکان دقیق لپ‌تاپ مسروقه شما را بر روی نقشه به شما نمایش دهد!

 

Prey شما را قادر می‌سازد تا لپ‌تاپ به سرقت رفته خود را به‌صورت کنترل از راه دور مانیتور کنید، از نمایشگرش هنگامی‌که سارق مشغول کار با آن است اسکرین‌شات گرفته، با وب کمش تصویر چهره سارق را ضبط کنید و با توجه به محل اتصال لپ‌تاپ به اینترنت محل استقرار سارق را پیدا کنید و با یک گزارش نسبتاً کامل و دقیق به سراغ پلیس بروید و بخواهید دزد را بیابد. خوشبختانه Prey کدباز و رایگان است اما ببینیم چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

 

Prey در هنگام سرقت رایانه شما؛ همانند یک مأمور مخفی اطلاعات کاملی را به‌صورت کاملاً مخفی و بدون اطلاع سارق، برای شما ارسال می‌کند. کافی است سارق لپ‌تاپ، رایانه شما را روشن کند و به اینترنت متصل شود تا اطلاعات کاملی را در مورد سارق به دست آورید.

 

این اطلاعات شامل: یک لیست کامل از برنامه‌های در حال اجرا و نرم‌افزارها و ابزارهای فعال – عکس‌برداری از صفحه دسکتاپ – اطلاعات کامل از شبکه WiFi – وضعیت عمومی سیستم و ده‌ها بخش دیگر است. همچنین باقابلیت جالب Prey نرم‌افزار به‌صورت خودکار و مخفی وب‌کم رایانه را روشن کرده و از چهره‌ی فردی که در حال استفاده از رایانه است و محیط پیرامون لپ‌تاپ، عکس می‌گیرد و تمامی این اطلاعات را برای شما ارسال می‌کند!

 

همچنین این نرم‌افزار قادر است به‌صورت لحظه‌به‌لحظه مکان دقیق لپ‌تاپ‌تان را بر روی نقشه مادامی‌که رایانه روشن و به اینترنت متصل باشد به شما نمایش دهد. بی‌شک این اطلاعات کمک شایانی در پیدا کردن سارق لپ‌تاپ و به دست آوردن مجدد لپ‌تاپتان به شما خواهد کرد.

 

Prey قابل‌استفاده در سیستم‌عامل‌های مختلف ازجمله MAC- Windows و Linux است. البته Prey تنها مختص به رایانه‌های همراه نیست و با Prey می‌توانید تلفن‌های همراه خود را نیز ردیابی کنید و در هنگام سرقت به‌راحتی از مکان گوشی بر روی نقشه باخبر شوید و یا از سارق تلفن همراهتان عکس بگیرید.

 

در ادامه مقاله مراحل مختلف نصب و همچنین ردیابی یک لپ‌تاپ ویندوزی را باهم مرور می‌کنیم.

 

قبل از شروع مراحل، ذکر این نکته ضروری است که برای ردیابی یک لپ‌تاپ سرقت شده لازم است قبلاً نرم‌افزار را بر روی آن نصب و تنظیمات کوچکی که در ادامه معرفی می‌گردد انجام دهید تا در هنگام سرقت احتمالی لپ‌تاپ بتوانید آن را ردیابی و با در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیقی داده‌شده از جانب نرم‌افزار در اختیار مراجع قضایی به‌سرعت سارق لپ‌تاپ خود را بیابید.

 

ابتدا بهتر است یک اکانت مهمان در ویندوز بسازید.

 

در سیستم‌عامل ویندوز Prey به‌صورت یک سرویس در پس‌زمینه اجرا می‌شود. این بدین معنی است امکان ردیابی تنها زمانی فعال می‌شود که سارق به یکی از اکانتهای کاربری موجود بر روی سیستم‌عامل واردشده باشد. برای اینکه سارق بتواند به لپ‌تاپ شما وارد شود، دو راه‌حل پیش‌رو دارید: اول اینکه می‌توانید کلاً روی اکانت اصلی خود پسورد نگذارید (که البته ازنظر مسائل امنیتی شاید کار خوشایند و درستی نباشد) و راه‌حل دوم که توصیه می‌شود ساخت یک اکانت مهمان یا Guest که فاقد پسورد باشد. ‏

 

ساخت اکانت مهمان کار ساده‌ای است، ابتدا استارت منو را بازکنید، بر روی کامپیوتر کلیک راست کنید و گزینه‌ی Manage را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود در ستون سمت راستش گزینه‌ی Local Users and Groups را انتخاب کرد و سپس وارد قسمت Users شده در وسط پنجره کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه‌ی New User می‌توانید یک اکانت جدید بسازید. ‏

 

برای استفاده از خدمات رایگان Prey لازم است در سایت preyproject.com ثبت‌نام کنید.

 

برای ثبت‌نام به آدرس panel.preyproject.com/signup مراجعه کنید. (مرحله ثبت‌نام را از داخل خود نرم‌افزار نیز بعداً می‌توانید انجام دهید)

 

سپس به بخش دانلود نرم‌افزار مراجعه کرده و با توجه به سیستم‌عامل رایانه‌تان نسخه مربوط به آن را از آدرس preyproject.com/download دریافت کنید.

 

نرم‌افزار حجم بسیار کمی دارد، به‌طور مثال نسخه تحت ویندوز آن تنها 7 مگابایت حجم دارد.

 

شایان‌ذکر است با توجه به رایانه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف و همچنین تلفن‌های مختلفی که دارید می‌توانید تا 3 دستگاه مختلف را در اکانت خود اضافه کنید. پس هم می‌توانید نسخه موبایلی و هم نسخه ویندوزی و یا مثلاً لینوکسی نرم‌افزار را دریافت و بر روی دستگاه‌های مختلف خود نصب کنید تا همواره بتوانید همه دستگاه‌های هوشمند خود را از یک کنترل پنل ردیابی کنید.

► برترین قدرت های اقتصادی دنیا
کاهش مالیات ساخت و سازهای قبل از سال 95 ◄

مطالب مرتبط
بنر