10 روش براي خوردن غذاهاي اقتصادي

شنبه ، 25 مهر 1388 ، 12:41

 

برخي گمان مي‌کنند سالم غذا خوردن نيازمند صرف هزينه گزافي است. در حالي که اين‌طور نيست! براي آنکه عادات غذايي ناسالم را از خود دور کرده و به يک رژيم‌غذايي سالم عادت کنيد، اين 10 روش که کاملا اقتصادي هم هستند را رعايت کنيد.

1) کمتر به مراکز خريد موادغذايي برويدبرنامه‌ريزي راهي براي جلوگيري از صرف هزينه‌ بيهوده است. هر بار که ماده‌غذايي در خانه تمام مي‌شود، فهرستي از مواد مورد نياز تهيه کرده و به سوپرمارکت برويد و آنها را تهيه کنيد. به اين ترتيب چون از قبل مي‌دانيد که چه مي‌خواهيد بي‌دليل داخل قفسه‌ها چرخ نمي‌زنيد و چشم‌تان به برخي موادغذايي که شايد لذيد ولي ناسالم و چاق‌کننده باشد نمي‌افتد!

2) فهرست‌تان را دسته‌بندي کنيدبعد از آنکه تمامي مواد مورد نياز خود را روي برگه کاغذ نوشتيد آنها را دسته‌بندي کنيد مثلا ميوه‌ها را کنار هم، لبنيات را يک جا، حبوبات و گوشت را هر يک در دسته‌هاي گوناگون بگذاريد تا موقع خريد بدانيد در هر بخش از فروشگاه به چه موادي نياز داريد و مدام مجبور به پرسه زدن ميان قفسه‌ها نباشيد.

3) درجه‌بندي کنيدبرحسب ميزان نياز و سالم بودن يک ماده‌غذايي آن را در فهرست خود اعتباربندي کنيد. مثلا گوشت، مرغ و ماهي و ميوه‌جات را اعتبار بيشتري بدهيد و گوشت قرمز را در پايين جدول اعتبار بگذاريد تا قبل از تمام شدن بودجه‌تان ابتدا موادغذايي مهم‌تر را خريداري کرده باشيد.

4) ضروريات را بخريدشايد شيريني، بيسکوييت، تن‌ماهي يا اين گونه موادغذايي در فهرست شما جايي داشته باشد اما توصيه ما اين است که در درجه اول مايحتاج ضروري خود را خريداري کنيد!

5) موادغذايي سالم بخريدسبزيجات نه تنها قيمت بالايي ندارند بلکه غني از پروتئين، فيبر و ديگر موادغذايي مقوي هستند. به عنوان مثال کلم بسيار قيمت پايين داشته و در عين حال بسيار سبزي مقوي است و مي‌توان هزار و يک نوع غذا با آن پخت. انواع سوپ، دلمه، کلم پلو، سالاد و ... سيب‌زميني هم همين‌طور.

6) در بسته‌بندي بزرگ خريد کنيدبرخي از موادغذايي پرمصرف را مي‌توان به شکل بسته‌بندي بزرگ تهيه کرد مثلا ماکاروني يا ورميشل در بسته‌بندي‌هاي متفاوت با سايزهاي گوناگون عرضه مي‌شوند، انتخاب بسته‌بندي بزرگ‌تر، اقتصادي‌تر بوده و در ضمن اکولوژيک‌تر است!

7) با شکم خالي به خريد نرويدسير به خريد رفتن اقتصادي‌تر است، گرسنه بودن سبب مي‌شود شما به سمت انواع و اقسام موادغذايي که شايد خيلي هم سالم نباشند کشيده شويد.

8) در خانه آشپزي کنيد.همه مي‌دانند که غذا پختن در خانه اقتصادي‌تر از غذا خوردن در رستوران است. در ضمن موادغذايي که در رستوران‌ها عرضه مي‌شوند مي‌توانند چاق‌کننده باشند و مملو از چربي، نمک يا مواد نگهدارنده باشند. براي آنکه روي کيفيت ماده غذايي که مي‌خوريد و مقدار آن نظارت داشته باشيد و در ضمن در ماه صرف هزينه زيادي را هم متحمل نشويد بهتر است در خانه غذا درست کنيد!

9) ميوه و سبزيجات فصل را بخريد!خريد ميوه‌هاي فصلي نه تنها اقتصادي‌تر است بلکه به دليل تازه‌تر و طبيعي‌تر بودن مقوي‌تر هم هست

10) اسراف نکنيدسالم خوردن گران تمام نمي‌شود، اسراف کردن است که هزينه را به باد مي‌دهد. اگر غذايي درست کرديد و تمام آن را نخورديد باقي را در ظرفي دربسته در يخچال بگذاريد و فردا استفاده کنيد. حتي مي‌توانيد برخي غذاها را فريز کنيد اما اين کار را چندان توصيه نمي‌کنيم. مهم‌تر اينکه خلاق باشيد و از باقيمانده غذاها، غذاهاي نو بسازيد.

منبع: روزنامه هموطن سلام

► آيا پايان عصر امپراطورى دلار نزديک است؟
روایت جهرمی از اختلافات تیم اقتصادی احمدی‌نژاد ◄

مطالب مرتبط
بنر