به زودی امضای نخستین قرارداد جدید نفتی در دولت یازدهم با توتال فرانسه محقق می شود

دوشنبه ، 12 تیر 1396 ، 09:49

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نامزد اجرای نخستین مدل جدید قراردادهای نفتی کشورمان انتخاب شده است. امضای این قرارداد که امروز بعدازظهر انجام می شود ، سرآغازی برای عقد سایر قراردادهای جدید نفتی کشورمان است که انجام سرمایه گذاری های جدید و به ویژه انتقال فناوری را به دنبال دارد.

 

**امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال

 

قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی قرار است امروز با حضور «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و رئیسان و مدیران عالی شرکت های توتال و سایر ذینفعان، امضا شود.

 

توافق‌نامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی در هجدهم آبان پارسال میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی سی CNPC) و شرکت پترو پارس ایران، با حضور زنگنه ، «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، «استفان میشل» مدیر توتال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و «ژو ژان تینگ» مدیر شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه، امضا شد.

 

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

 

ویژگی مهم این قرارداد، برنامه ریزی برای ساخت سکوهای تقویت فشار در پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور است.

 

با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و کاهش تولید، قرار است در توسعه فاز 11 از طریق همکاری با شرکت های بین المللی، برای نخستین بار از فناوری های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید این میدان استفاده شود.

 

به گفته مدیران صنعت نفت، قرار است کارشناسان ایرانی پس از بومی شدن دانش ساخت سکوهای تقویت فشار، از این تجربه در سایر فازهای پارس جنوبی استفاده کنند.

 

**جزئیات قرارداد توسعه فاز 11

 

فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی دارای 30 حلقه چاه است که با نصب و راه اندازی 2سکوی تولیدی، روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از آن برداشت می شود.

 

40 ماه پس از امضای قرارداد، تولید گاز آغاز می شود و پس از سه سال، تولید از این میدان، دچار افت فشار می شود که در آن زمان، سکوهای تقویت فشار، راه اندازی می شود.

 

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس چندی پیش گفت: شرایط توسعه این فاز با سایر فازها متفاوت است. این فاز سه تا چهار سال پس از بهره برداری دچار افت فشار می شود؛ بنابراین باید تاسیسات تقویت فشار برای آن تعبیه شود؛ در این زمینه باید فناوری آن به کشور انتقال یابد.

 

«محمد مشکین فام» افزود: تاکنون در ایران تجربه ساخت ایستگاه های تقویت فشار در سکوهای دریایی وجود نداشته است، بنابراین باید از تجربه و مشاورهای بین المللی در این باره استفاده شود.

 

وی اضافه کرد: در آینده از تجربه ساخت این ایستگاه های تقویت فشار برای ساخت حدود 20 ایستگاه تقویت فشار دیگر برای سایر فازهای پارس جنوبی استفاده می شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد سکوهای ایستگاه های تقویت فشار حدود 20 هزار تن وزن دارند که ساخت این سکوها با انتقال فناوری در داخل کشور انجام می شود. همچنین هزینه ساخت هر سکوی 20 هزار تنی برای ایستگاه های تقویت فشار 2 میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد می شود، بنابراین نباید در اجرای آن ریسک کرد.

 

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، ساخت این سکوها در مدت 60 ماه انجام می شود که پس از افت فشار فاز 11، نصب می شود.

 

**تعیین تکلیف فاز سرگردان پارس جنوبی

 

فاز 11، آخرین فاز پارس جنوبی به شمار می رود که هنوز وضعیت توسعه آن مشخص نشده بود و پیمانکاران و شرکت های داخلی و بین المللی که مسئولیت توسعه آن را برعهده داشته اند، تاکنون نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

 

توسعه فاز 11 در 15 سال گذشته به سرانجام نرسید. شرکت های متعدد اروپایی، آسیایی و حتی ایرانی قرار بود توسعه این فاز را عهده دار شوند اما کار را به انجام نرساندند.

 

سایر فازهای پارس جنوبی در سال های گذشته، تعیین تکلیف شده اند، برخی از فازها به بهره برداری رسیده و سایر فازها در مرحله راه اندازی یا توسعه قرار دارند اما فاز 11 به دلایل مختلف، همواره بلاتکلیف باقی مانده بود.

 

به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

 

ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

 

یکی از دغدغه های ایران در سال های گذشته، تولید حداکثری قطر از پارس جنوبی و از دست رفتن فرصت برداشت از این میدان مشترک توسط ایران بوده است که در دولت یازدهم این نگرانی برطرف شد.

 

با توجه به اینکه به دلیل شرایط فیزیکی، امکان مهاجرت گاز این میدان مشترک به کشور قطر وجود دارد، کارشناسان همواره بر لزوم توسعه هرچه سریع تر بخش ایرانی این میدان تاکید کرده اند.

 

زنگنه پیش از این گفته بود، با وارد مدار شدن 11 فاز پاس جنوبی در دولت تدبیر و امید، مقدار برداشت گاز از این میدان مشترک گازی از پیش از پایان دولت یازدهم نسبت به ابتدای فعالیت این دولت، بیش از دو برابر می‌شود و در زمینه تولید روزانه به قطر می‎رسیم.

 

به گفته وزیر نفت، در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم حجم برداشت گاز طبیعی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی حدود 300 میلیون مترمکعب افزایش یافته و این به آن معناست که برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به آغاز به کار دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر شده است.

► سرعت اینترنت به ۵ مگابیت رسید
نقش بازاریابی در جذب گردشگر ◄

مطالب مرتبط
بنر