يك بانك براي تبليغ خود به «پنجمين خورشيد» متوسل شد!

شنبه ، 25 مهر 1388 ، 15:01

 

يكي از بانك‌ها در تبليغ خود، از ايده‌ي سريال رمضاني «پنجمين خورشيد» بهره گرفته است.در پي اين اقدام، عليرضا افخمي با تاكيد بر اين كه اين اتفاق عجيب و غريب و ناپسند نيست، در عين حال گفت: فكر مي‌كنم به لحاظ اخلاقي اگر از من و تلويزيون اجازه گرفته مي‌شد، بهتر بود.

در حالي كه پيش از اين شاهد استفاده از المان‌هاي برخي فيلم‌ها و سريال‌هاي مطرح جهان در تبليغات بانك‌ها بوده‌ايم و فيلم‌هايي چون «دزدان دريايي كارائيب»، «زورو»، سريال «شرلوك هولمز» و مستند «راز» با اين هدف بازسازي شده بودند، اين بار سريالي ايراني به نام «پنجمين خورشيد» مورد توجه سازندگان تبليغات بازرگاني يكي از بانك‌هاي دولتي قرار گرفت و مدتي است كه تبليغ اين بانك با بهره‌گيري از مشخصه اصلي اين سريال يعني گذر از زمان (با چسباندن پلاك خورشيد بروي لوح) به روي آنتن مي‌رود.

تبليغ اين بانك بمانند تبليغاتي كه پيش از اين بر اساس يك فيلم يا سريال بازسازي شده‌اند، در نمونه‌اي بسيار سطحي‌تر نسبت به نسخه اصلي ساخته شده‌است و در فاصله حدود يك ماه از پخش اين سريال مناسبتي به روي آنتن مي‌رود.

ضمن اين كه اين پرسش همانند گذشته مطرح است كه آيا براي ساخت اين تبليغات تلويزيوني به حقوق سازنده‌ي اثر اصلي نيز توجهي مي‌شود يا خير؟!

اما در شرايطي كه به نظر مي‌رسد هيچ كدام از كارگردانان و تهيه‌كنندگان فيلم‌هايي چون «زورو»، «دزدان دريايي كارائيب» و حتي «درو هريوت» استراليايي (سازنده مستند راز) حتي روحشان هم از علاقه بانك‌هاي ايراني به آثارشان باخبر نيست، اين بار سازندگان اين تبليغات به سراغ سريالي رفته‌اند كه اتفاقا صاحب اصلي آن خود تلويزيون ايران است و اين كه پس از هر بار با ديدن اين تبليغ چه احساسي به عليرضا افخمي دست مي‌دهد، پرسشي است كه خود اين كارگردان بايد به آن پاسخ گويد.



كارگردان سريال «پنجمين خورشيد» با بيان اين كه تا به حال اين تبليغ تلويزيوني را نديده‌است، اعلام كرد كه براي ساخت اين تبليغ از وي اجازه‌اي گرفته نشده‌است.

او در عين حال گفت: فكر مي‌كنم صاحب حقوقي سريال «پنجمين خورشيد» تلويزيون است و خود من از افرادي كه اين تبليغ را ساخته‌اند هيچ گله و شكايتي ندارم.

افخمي سپس خاطرنشان كرد: از آن جا كه «پنجمين خورشيد» سريال مفرحي بوده‌است، استفاده از آن چندان در تضاد و تعارض با اين تبليغ تلويزيوني نيست؛ اما اگر اين اتفاق در خصوص سريالي جدي‌تر رخ مي‌داد، مسلما وضعيت فرق مي‌كرد.

او ادامه داد: وقتي خودم را جاي صاحبان كالاها و موسسات خدماتي مي گذارم، احساس مي‌كنم كه براي تبليغ كالاي خود بايد از المان‌هاي جذاب و در عين حال آشنا براي مخاطبان استفاده كنند و من با استفاده از ايده سريال «پنجمين خورشيد» در تبليغ اين بانك مشكلي ندارم؛ اما بهتر بود كه براي انجام اين كار از صاحب مادي و معنوي اثر اجازه بگيرند.

در حال حاضر در كنار بازسازي فيلم‌ها و سريال‌هاي خارجي و داخلي در تبليغات بانك‌هاي دولتي، بانك‌ها و موسسات خدماتي هم هستند كه به المان‌هاي كاملا ايراني رويكرد نشان مي‌دهند و سعي در بهره‌گيري از اين ويژگي‌ها دارند. اين تبليغات بازرگاني كه اتفاقا مورد توجه بينندگان هم قرار مي‌گيرند، در مواردي علاوه بر رويكردي صرفا تبليغاتي، بهانه‌اي براي تصوير كردن نمادهاي ايراني - اسلامي هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► شگرد جديد آمريكا براي تحريم ايران
آيا پايان عصر امپراطورى دلار نزديک است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر