شگرد جديد آمريكا براي تحريم ايران

شنبه ، 25 مهر 1388 ، 15:59

 

پس از شكست روشهاي پيشين آمريكا در تحريم ايران، سناي اين كشور با در پيش گرفتن شيوه جديدي صندوق‌هاي بازنشستگي آمريكا را موظف كرد، سرمايه هاي خود را از شركت هاي فعال در ايران خارج كنند.

يكي از بندهاي در نظر گرفته شده در طرح تحريم ايران كه اخيرا در كنگره امريكا به تصويب رسيد خروج سرمايه هاي صندوق هاي بازنشستگي امريكا از شركت هايي است كه در بخش نفت و گاز ايران فعاليت دارند.


دولت ها معمولا از دخالت دادن مسائل سياسي در صندوق هاي بازنشستگي خودداري مي كنند اما مجلس نمايندگان امريكا با تصويب طرح تحريم ايران صندوق هاي بازنشستگي در امريكا را موظف مي كند سرمايه هاي خود را از شركت هاي فعال در ايران خارج كنند.


بر اساس گزارش فوربس اين موضوع چيز جديدي نيست و پيش از آن در سطح ايالتي به اجرا گذاشته شده و صرفا از سطح ايالتي به سطح فدرال آورده شده است.
دولت ايالتي فلوريدا در ژوئن سال 2007 يك ميليارد دلار از سرمايه صندوق هاي بازنشستگي خود را از 24 شركت خارجي كه با ايران ارتباط داشتند را خارج كرد.

ايالت هاي جورجيا و ايلينويز مجموعا 200 ميليون دلار از سرمايه هاي خود را از اين شركت ها خارج كرده اند و صندوق هاي بازنشستگي كاليفرنيا نيز در نظر دارند اقدام مشابهي انجام دهند.


صندوق هاي بازنشستگي دولتي و غيردولتي امريكا مجموعا 3 هزار ميليارد دلار در شركت هاي خارجي سرمايه گذاري كرده اند كه اميدوارند با اقدامات اين چنيني آن ها را از معامله با ايران بازدارند.


در عين حال به عقيده تحليلگران اين گونه اقدامات تنها زماني موثر است كه سرمايه گذاران خصوصي و دولت هاي ديگر نيز با آن همراهي كنند كه تاكنون نشانه اي در اين زمينه ظاهر نشده است.


به علاوه حجم عمده مبادلات خارجي ايران در بخش نفت و گاز است و اين شركت ها با توجه به حجم بزرگ خود كمتر تحت تاثير اقدام صندوق هاي بازنشستگي در امريكا قرار مي گيرند. به ويژه آن كه اين شركت ها عمدتا دولتي هستند و معادلات سياسي و استراتژيك تعيين كننده خط سير فعاليت هاي آن ها است.


يك تحليلگر سياسي با هشدار نسبت به تاثير منفي طرح موضوع تحريم ها بر مذاكرات ايران و 5+1 گفت: اگرچه كنگره مايل است تا حد ممكن طرح هايي را براي فلج كردن بخش نفت ايران تصويب كند چنين اقداماتي مي تواند بر جريان مذاكرات تاثير منفي بگذارد.


بيل رينچ افزود: تحريم هاي يك جانبه بي تاثير خواهند بود... تحريم ها تاثيري كافي براي بازداشتن ايران از فعاليت هاي هسته اي نداشته است.


وي در ادامه گفت: به دليل سابقه 30 ساله تحريم هاي امريكا عليه ايران كشورهاي چين، روسيه، ژاپن و آلمان شركاي تجاري مهمي براي ايران هستند و تنها اين كشورها هستند كه از نفوذ موثر بر ايران برخورداند .

منبع: خبرگزاری فارس

► از سفر در جاده ها تا شبکه های مخابراتی ایران در گزارش بیزینس مانیتور
يك بانك براي تبليغ خود به «پنجمين خورشيد» متوسل شد! ◄

مطالب مرتبط
بنر