از سفر در جاده ها تا شبکه های مخابراتی ایران در گزارش بیزینس مانیتور

شنبه ، 25 مهر 1388 ، 16:03

بيزينس مانيتور در گزارشي از وضعیت حمل و نقل در ايران ،  به انتقاد از ناوگان هوایی کشورمان پرداخته و ایران را داراي يكي از بالاترين نرخ هاي حوادث جاده‌اي در جهان دانست.

به گزارش بانکی ، بيزينس مانيتور در  گزارش خود  نوشت: ايران سيستمی پيشرفته ، قابل اطمينان و ارزان و وسیع حمل و نقل دارد . بالغ بر 8367 كيلومتر راه آهن تک مسیر در ايران وجود دارد . از سوی دیگر بيش از 179388 كيلومتر جاده در ايران وجود دارد كه 67 درصد آن آسفالته است .البته 331 فرودگاه در ايران وجود دارد كه 61 درصد آنها داراي مسيرهاي هموار و مناسب برای فرود هواپيماها نيست.


درادامه ی این گزارش بیزینس مانیتور با اشاره به وضعیت مناسب جاده ها می افزاید: گرچه مسير و سطح جاده هاي ايران خوب ارزیابی شده و قيمت بنزين نيز به علت پرداخت يارانه پايين و ارزان است ولي رانندگي در جاده هاي ايران به شدت خطرناك است . در واقع گويا هيچ قانونی در جاده هاي ايران حاكم نيست و ايران يكي از بالاترين نرخ هاي حوادث جاده اي در جهان را داراست .
علاوه بر اين ، مقامهاي رسمي گاهي اوقات برجي جاده ها و بزرگراهها را مسدود اعلام مي كنند كه اين مساله براي توريستهاي خارجي مشكلات زيادي را در پي خواهد داشت . با توجه به رقابت شديد شركتهاي اتوبوسراني و پايين بودن قيمت خدمات ارائه شده از سوي اين شركتها ولي مسافرت با اتوبوس بسيار كند و ناامن است . علت اصلي اين مساله عدم توجه ساير رانندگان به قوانين رانندگي در جاده ها است.



این شبکه در خصوص حمل و نقل ریلی کشور نوشت : شبكه ريلي ايران بسيار وسيع و گسترده است و تقريبا اكثر شهرهاي ايران را در بر مي گيرد . مسافرت با قطار در ايران به مراتب ايمن تر و راحت تر از اتوبوس است . مسافرت هاي هوايي در ايران از امنيت پاييني برخوردار بوده و ريسك بالايي دارد . اكثر هواپيماهاي مورد استفاده در مسيرهاي داخلي ايران  فرسوده هستند . انگليس و اتحاديه اروپا پيشتر شركت ماهان اير را به علت نگراني هاي ايمني پرواز از فهرست شركتهاي مجاز به پرواز خارج كرده اند . ايران داراي بنادر زيادي است گرچه بسياري از مناطق درياي خزر و خليج فارس از لحاظ سياسي حساسيت برانگيز است .



زير ساختهاي مخابراتي ايران به لطف سرمايه گذاري و برنامه هاي خصوصي سازي توسعه و پيشرفت خوبي داشته است . ايران هم اكنون يكي از پيشرفته ترين كشورهاي منطقه از لحاظ شبكه هاي تلفن ثابت به شمار مي رود . گسترش خدمات در مناطق شهري و متصل نمودن روستاهايي كه پيش از اين به شبكه مخابراتي متصل نبودند ، تاثير زيادي در ارتقاي زير ساختهاي مخابراتي و ارتباطاتي ايران داشته است . تعداد مشتريكن تلفن همراه نيز طي سالهاي اخير رشد چشمگيري داشته است . به گزارش فارس، تعداد مشتركين تلفن همراه تا پايان سال 2008 به بيش از 45.9 ميليون نفر رسيده است . اينترنت بيش از پيش در دسترس همگان قرار دارد و گسترش ارائه خدمات اينترنتي از سوي شركتهاي خصوصي تاثير زيادي در توسعه اينترنت در ايران داشته است. در حال حاضر بيش از 21 ميليون كاربر اينترنت در ايران وجود دارد و بيش از 1500 كافي نت تاسيس شده است . در عين حال ايران يكي از پايين ترين نرخ نفوذ پهناي باند اينترنت در منطقه را در اختيار دارد . اين رقم در سال 2008 به كمتر از 1.4 درصد رسيده است .

 

► استخدام بانك مركزي
شگرد جديد آمريكا براي تحريم ايران ◄

مطالب مرتبط
بنر