باید و نبایدهای کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران

دوشنبه ، 19 تیر 1396 ، 10:48

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران - با بیان اینکه فروشگاههای مجازی در کشور ما در حال توسعه بوده و می‌توان بسیاری از کالاها را بدون مراجعه حضوری تهیه کرد گفت: ارایه خدمات این فروشگاهها عمدتا محدود به تهران بوده و در بسیاری از شهرستانها عملا فروشگاهی مجازی وجود ندارد و مبادله کالا به همان شیوه سنتی گذشته جریان دارد. با این اوصاف ایجاد اشتغال گسترده در این حوزه آن هم در یکسال تصوری دور از ذهن است.

این استاد دانشگاه با اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ایجاد اشتغال گسترده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین فروشگاه مجازی کشور کمتر از 5000 پرسنل دارد که در نگاه نخست حداقل باید ۲۶ فروشگاه مجازی با عظمت فروشگاه مذکور در کشور ایجاد کرد تا به این تعداد اشتغال دست یافت که بازهم نشدنی و در صرفا در حد وعده است. ضمن اینکه با فرض ایجاد این تعداد فروشگاه مجازی عملا از تمامی ظرفیت آنها استفاده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه کسب و کارهای گسترده اینترنتی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های قوی در این حوزه است ادامه داد: جهت افزایش اشتغال در این حوزه لازم است که زیر ساختهای اینترنت پرسرعت در تمامی کشور ایجاد شود و سپس در راستای افزیش مهارتهای عمومی افراد در استفاده از فضای مجازی اقدامات اساسی صورت پذیرد. در حالی که متاسفانه جمعیت زیادی از جامعه ما توانمندی لازم در استفاده از فضای مجازی را ندارند و عملا با آن بیگانه هستند. مشکل عمده دیگری که در حوزه کسب و کار اینترنتی وجود دارد عدم اعتماد اغلب مردم نسبت به خرید از فروشگاههای مجازی است.

ملاح زاده پیشنهاد کرد: باید با اتخاذ راهکارهایی اعتماد عمومی به این گونه فروشگاهها جلب شده و نظارتهای ویژه ای از طریق مراجع ذی‌ربط نظیر پلیس فتا بر این فروشگاه‌ها اعمال شود تا احتمال هرگونه سو استفاده احتمالی این فروشگاه‌ها از مشتریان به حداقل برسد.

همچنین ایجاد سازوکارهای اطمینان بخش توسط فروشگاه‌های مجازی نظیر قابلیت‌های ویژه ای که برخی سایتهای مجازی معتبر بین المللی در ارتباط با مشتریان خود به اجرا درمی‌آورند که امکان عودت کالا در صورت وجود هرگونه عیب و ایراد یا مغایرت با اصل ارایه شده کالا در سایت را فراهم می کنند. همچنین امکان ردیابی کالا از زمان فروش تا زمان تحویل از دیگر امکانات این فروشگاه‌های مجازی برای مشتریان خود است که بسیار می‌تواند در جلب اعتماد مشتریان موثر باشد.

وی درباره سایر موارد کسب و کارهای اینترنتی نیز اضافه کرد: از جمله مشاغل دیگر که می‌توانند در راستای افزایش اشتغال اینترنتی نقش موثری ایفا کنند، تاکسی ها و پیک های اینترنتی هستند که امروزه در حال توسعه و گسترش می‌باشند اما باید توجه داشت که هر یک از این موارد نیاز به امکانات عظیم زیرساختی جهت پوشش و سرویس‌دهی مناسب دارند. ضمن اینکه در کنار آن توسعه نرم افزارهای کاربردی هر مورد خود مستلزم بکارگیری کارشناسان خبره مهندسی کامپیوتراست که عملی شدن آن  موجب اشتغالزایی بیشتری نیز خواهد شد.

ملاح زاده با تقسیم بندی مخابرات از دیدگاه کلان به دو بخش اصلی مخابرات نظامی و مخابرات تجاری در خصوص این دو حوزه اظهار کرد: در بخش مخابرات نظامی پیشرفتهای زیادی در کشور صورت گرفته است به نحوی که امکان صادرات محصولات این حوزه به خارج از کشور نیز وجود دارد اما در بخش مخابرات تجاری متاسفانه عموما وارد کننده می‌باشیم و تحقیقات و ساخت سیستمهای نمونه نیز در داخل کشور صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه بطور کلی هر سیستم مخابراتی از یک سری زیر سیستم تشکیل شده است که هر زیر سیستم خود شامل یکسری نرم افزار و یکسری سخت افزار می‌شود ساخت بسیاری از این زیر سیستم های مخابراتی را در داخل کشور عملی دانست و گفت:  ساخت این سیستم‌ها در داخل کشور می‌تواند به نحو گسترده ای اشتغال‌زا باشد. برای نمونه آنتن‌های تلفن همراه به عنوان یک زیرسیستم مخابراتی در کشور در حجم قابل توجه ای به کشور وارد می‌شوند، حال آنکه امکان طراحی، ساخت و تولید آن در داخل کشور وجود دارد که می‌تواند بازار کار وسیعی در داخل ایجاد کند. همچنین دیگر اجزای سیستم تلفن همراه نظیر فرستنده، گیرنده، بخش نرم افزار و مدیریت سیستم نیز امکان بومی سازی در داخل کشور را دارند که متاسفانه در حال حاضر در این حوزه ها صرفا وارد کننده می‌باشیم.

► ۵ سؤالی که قبل از وارد شدن به دنیای استارتاپ باید از خودتان بپرسید
هزینه خرید اقساطی مسکن کاهش یافت ◄

مطالب مرتبط
بنر