راز خروج کشور از رکود/ آیا دولت دوازدهم توان حل معضل اشتغال را دارد؟

شنبه ، 31 تیر 1396 ، 07:49

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس جمهور در مراسم نکوداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) از واقعیتی پرده برداشت که گرچه تاکنون توسط رئیس‌جمهور و سایر مقامات دولتی تکذیب می شد اما با فضای اقتصادی و صنعتی کشور همخوانی داشت.

 

نیلی در این مراسم با بیان اینکه هفت تا ده سال زمان برای گذشتن از رکود به وجود آمده در دولت قبل، زمان نیاز است که حدود سه سال از آن گذشته است تلویحا تایید نمود برخلاف اظهارات چندین باره روحانی، کشور همچنان در رکود بوده و حداقل تا پایان دولت دوم روحانی نیز در رکود اقتصادی خواهد ماند.

 

برای درک بهتر موضوع، این سخنان مشاور روحانی را می‌توان در دو حوزه بررسی نمود.

 

در بخش اول نکته‌ای که درباره اظهارات گذشته روحانی قابل توجه است، اطلاعات و گزارش‌های جهت داری است که به او از وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم داده می‌شود. چرا که وی تا کنون بارها و در مجامع مختلف سخن از خروج کشور از رکود به میان آورده.

 

به عنوان نمونه وی در شهریور۹۳ در جمع مردم مشهد و در حرم مطهر رضوی گفت: «ما به شما قول داده بودیم که بر رکود غالب خواهیم شد، امروز در کنار حرم علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) به ملت ایران اعلام می‌کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کردیم.» اما در کمتر از دوسال بعد و در تیرماه سال ۹۵ در اجتماع مردم کرمانشاه از باقی ماندن رکود در اقتصاد کشور سخن گفت.

آنچه در این زمینه محل بحث قرار می‌گیرد این است که چه‌کسانی با چه نیاتی اطلاعات نادرستی از وضعیت اقتصادی کشور به روحانی می‌دهند که وی روزی خبر از اتمام رکود می‌دهد و روز دیگر ماندن در آن؟

 

همچنین مسئله دوم قابل بررسی، تحلیل سخنان محمود نیلی است.

 

براساس گفته وی، فضای اقتصادی کشور همچنان در رکود بوده و به این زودی‌ها مردم رنگ رونق اقتصادی را نخواهند دید. به بیان دیگر بسیاری از وعده‌های خوش آب و رنگ دولتی‌ها پیش از انتخابات صرفا بیان آمال و آرزو بوده و در عمل تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم نخواهد گذاشت.

 

همچنین با توجه به این موضوع که رکوداقتصادی عامل اصلی بیکاری بسیاری از جوانان و تحصیلکرده‌ها طی سال‌های اخیر است، با درنظر گرفتن تداوم رکود اقتصاد کشور، حل این معضل و اشتغالزایی نیز تحت الشعاع قرار گرفته و در واقع مردم نباید انتظاری از دولت در این موضوع داشته باشند.

 

از سوی دیگر، نگاهی به آمار تعداد شاغلان و بیکاران کشور طی سال‌های اخیر نیز براین حقیقت تاکید می‌کند که در شرایطی که دولتمردان از رشد اقتصادی عجیب ۸ درصدی و بیشتر سخن می‌گفتند رفته رفته بر تعداد بیکاران افزوده می شد که نشان از باقی ماندن چرخ اقتصاد در رکود داشت.

 

با این وجود باید منتظر ماند و دید آیا روحانی از تیم اقتصادی کابینه یازدهم که وجود افراد از کارافتاده و ناتوان در آن به چشم می‌خورد برای دولت آینده خود استفاده خواهد کرد یا نه؟

 

پاسخ به این سوال می‌تواند نقشه راه تعیین کننده ای برای آینده اقتصادی کشور باشد چراکه همانگونه که نیلی مغز متفکر اقتصادی دولت یازدهم درباره خروج از رکود مطرح کرد، درصورت استمرار حضور این افراد و با این تفکرات که خروج از رکود چندین سال زمان می‌برد و نمی‌توان با برنامه مناسب و مدیریت جهادی هرچه زودتر رونق و شکوفایی اقتصادی در کشور ایجاد کرد، همچنان به عنوان سد راهی در مسیر صنعت ایران قرار خواهد گرفت.

► بازار بین بانکی چه نقشی در اقتصاد بازی می‌کند؟
کلینیک بورس هم آمد ◄

مطالب مرتبط
بنر