چگونه کودکان خود را در عصر دیجیتال ایمن نگه دارید

شنبه ، 7 مرداد 1396 ، 15:07



 

یک والدین مدرن بودن بسیار دشوار است، چرا که باید بین نیاز به ایمن نگه داشتن کودکان در دنیای وب و فراهم کردن امکان یادگیری مهارت های دیجیتالی اصلی که در بزرگسال کودکانتان به آن نیاز دارند، توازن ایجاد کنید. آیا شما باید بر هر حرکت آنها در دنیای وب نظارت کنید؟ تنها اجازه دهید از برنامه های مشخصی استفاده کنند؟ یا به آنها اجازه دهید تا زمانی که رمزهای عبور قوی هستند و می دانند فیشینگ چیست، آزادانه در دنیای وب گشت بزنند؟

 

کودکان و نوجوانان امروز با شبکه های اجتماعی، تبلت و گوشی های هوشمند بزرگ می شوند. آنها با آیپد بازی می کنند، به شیوه ای که والدین آنها با کتاب های رنگارنگ بازی می کردند. وقتی پسر من می گوید که او با دوستانش دیدار می کند تا فوتبال بازی کند. من همیشه مطمئن می شوم که به او بگویم از خط کشی عابر پیاده عبور کند. اما اغلب وقتی کودکان ما سراغ آیپد می روند، از توصیه های احتیاطی مشابه استفاده نمی کنیم.


این مساله به این معنا نیست که نمی توان والدین سازگار با فن آوری از آب در آمد، اما در حین تربیت کودکان برای لذت بردن از آزادی دیجیتالی بدون قربانی کردن مسائل امنیتی، باید از نکات زیر مطلع بود.


1.  در مورد رمزهای عبور قوی به آنها آموزش دهید.

ه خوبی ثابت شده است که ترکیب نام کاربری/ رمز عبور یک سیستم شدیدا جایز الخطا است، مخصوصا وقتی انسان ها( که طبیعتا تنبل هستند) که از ترکیب مشابهی در سایت های متعدد استفاده می کنند. با این وجود، کودکان شما نباید از الگوهای مشابهی پیروی کنند، بنابراین با آموزش آنها در زمینه نحوه ایجاد و به خاطر سپاری رمزعبورهای قوی؛ کودکان خود را برای موفقیت آماده کنید. اگر آنها بتوانند این کار را انجام دهند، از بسیاری از بزرگسالان پیش می گیرند.

دوگلاس و استل لوید،موسسان پلت فورم آنلاین ایمن برای کودکان Azoomee ، بیان کردند که بهترین روش برای شروع ساده سازی مسائل است.” کودکان باید چیزی داشته باشند که مجبور نباشند زیاد در مورد ان فکر کنند و از همیشه قفل بودن جلوگیری کنند.واژگان بیاد ماندنی برای کودکان مثل بزرگسالان نیست، زیرا رمزهای عبور باید نسبت به آنچه کودکان می توانند اغلب بیاد آورند، طولانی تر باشد.

در هنگام انتخاب رمزاینترنتی برای کودکان، انتخاب چیزی که در حال حاضر بخشی از آگاهی روزمره آنها است، مانند نام جاده یا معلم مدرسه آنها، اهمیت دارد. در عوض یک واژه، سعی کنید یک جمله کوتاه استفاده کنید، مانند بخش اول یک آهنگ کودکانه. مری یک بره کوچولو داشت برای یک کودک ساده تر از الی زهرا 123 است. برای نوجوانان، یک قدم پیش تر بروید و جمله را به حروف مختصر کنید. تا زمانی که نوجوانان بتوانند شعر را به خاطر بیاورند، یادآوری این رمز برای آنها کار دشواری نیست.


2. در مورد اطلاعات بیاد ماندنی و فیشینگ صحبت کنید

احتمالا بدتر از سیستم نام کاربری/ رمز عبور استفاده گسترده اطلاعات به یاد آوردنی به عنوان محافظ اطلاعات حساب است. شما ممکن است به اندازه کافی با تجربه باشید که نام اولین حیوان خانگی خود را برملا نکنید، اما آیا فرزند شما این گونه است؟

ویل لیو، مدیر شرکت شبکه سازی تی پی لینک، می گوید کودکان باید در مورد اهمیت این اطلاعات از سنین ابتدایی آموزش ببینند. کودکان به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود دسترسی زیادی به اطلاعات رمز عبور و لاگین دارند. مهم است که درک کنند که چرا باید اطلاعات کلیدی مانند نام خدمتکار مادر و اطلاعات مرتبط با تاریخ تولد خود را به شکل محرمانه حفظ کنند.

والدین باید اهمیت الزامات قرار گرفتن این نوع اطلاعات در دستان اشتباه را توضیح دهند. به طور مثال، یک ایمیل ظاهرا معمولی که از دریافت کننده درخواست می کند تا بر روی لینکی کلیک کند، یا درخواست جزئیات بانک یا اسم والدین را می کند، موجب می شود که رایانه خانگی ویروسی شود یا جزئیات بانکی دزدیده شود که می تواند بر دارایی خانواده تاثیر بگذارد. به طور کلی، فرهنگ خانوادگی نظارت بر هر چیزی که مشکوک به نظر می رسد را تقویت کنید. اگر کودکان شما می دانند که می توانند در مورد یک ایمیل عجیب غریب به سراغ شما بیایند، بدون این که در صورت تقلبی بودن احساس حماقت کنند، شانس بیشتری برای جلوگیری از این مشکلات دارید.

 

3.  فن آوری ای را انتخاب کنید که نمی توانند بشکنند

بله، شاید نمی توانند یک تفکر واهی و پوچ باشد، شما اگر فن آوری مستحکمی را انتخاب کنید که در برابر شیطنت های کودکان دوام بیاورد، در عوض این که آیپد قدیمی خود را به انها بدهید، در پول صرفه جویی می کنید و دچار مشکل قلبی نمی شود. مزایای نرم افزاری نیز وجود دارد: فن آوری ای ساخته شده برای کودکان اغلب به صورت پیش فرض کنترل محتوا و همچنین برنامه ها و قابلیت های ایمنی سازگار با کار دارد.

یکی از محبوب ترین تبلت های مخصوص کودکان، Amazon Kindle Fire Kid، با کنترل والدین شامل محدودیت های زمانی، اهداف یادگیری، برنامه های مناسب سن و اشتراک ویدئو و تضمین تعویض رایگان دو ساله عرضه می شود. برای کودکان 5 تا 9 ساله، تبلت خانوادگی O2 یک محافظ و قاب رایگان و اشتراک دو ساله برای پلت فورم سازگار با کودکان Azoomee عرضه می شود.

برای کودکان کم سن و سالتر، یک بدنه فوق مقاوم و برنامه ای مثل KidzInMind که برای سرگرم کردن کودکان 1 تا 6 ساله در محیطی که آنها را از  بلند شدن و شیطنت کردن باز می دارد، تهیه کنید.

 

4. از آنها در برابر زورگیری سایبری محافظت کنید


طیف زورگیری سایبری مخصوصا برای والدینی ترسناک است که در عصر دیجیتال بزرگ نشده اند و در مورد نحوه توقف آن هیچ نظری ندارند.

مطالعه اخیر اینتل دریافت که 60 درصد از کودکان 5 تا 12 ساله در طول دوره ای که در وب هستند، به طور کلی نظارت نمی شود که آنها را نسبت به حملات آسیب پذیر می کند. مدیر تی پی لینک توصیه می کند” حیاتی است که کودکان بدون نظارت از نزدیک وارد شبکه های مجازی نباشند. همچنین باید به صورت مکرر با نوجوانان در مورد آنچه پست می گذارند و تنظیمات حریم خصوصی انها صحبت کنند. شما می توانید هر چیزی که پست می گذارند را نظارت کنید،اما کارآمدترین کاری که می توانید انجام دهید،این است که باعث شوید نوجوان شما درک کند که هر تصویری که در اینترنت پست می شود، برای همیشه آنلاین باقی می ماند.

آنها را مخصوصا از این مساله آگاه کنید که ارسال محتوای جنسی یا فریب خوردن برای ارائه وب کم منجر به این می شود که بعدا استفاده نامناسب از آن ها شود

و البته، اگر در مورد هر چیزی که بین دوستان به اشتراک گذاشته می شوند نگرانی دارند، باید شما را فورا مطلع کنند. پت ترنر، کارشناس امنیت مصرف کننده در شرکت ضد ویروس آواست، اعتقاد دارد که آموزش بهترین راهبرد است. در مورد چگونگی استفاده از اینترنت توسط کودکان واقع بین باشید، این بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آنها است و اهمیت بسیاری دارد.

به وابستگی به آن احترام بگذارید و با آنها در مورد ایجاد استانداردهای سالم برای کاربرد آن مشارکت داشته باشید. کودکان باید بتوانند از گوشی، تبلت و رایانه استفاده کنند، اما همیشه برای آنها واضح نیست که خطری وجود دارد و این یک رفتار طبیعی برای افراد کوچکتر است که اعتماد کنند.


5. در محدودیت ها، آزادی ارائه کنید

برای گوشی ها، لپ تاپ ها و تبلت ها، محافظت از نرم افزار ساده ترین روش برای والدین برای نظارت بر کودکان خود است و آرامش ذهن را تضمین می کند. ترنر می گوید” به عنوان یک والدین، تمایل داشتن برای محافظت از کودکان خود طبیعی است.اما توافق کردن قوانین اصلی به ایجاد استقلال دیجیتالی کمک می کند.”

پاول لیمن، مدیر ارشد بول گارد، تامین کننده محافظت انلاین، اعتقاد دارد: کنترل والدین دسترسی به وب سایت های مشکوک را مسدود می کند، فیلترهای جستجو را قرار می دهد، زمان آنلاین بودن یک کودک را محدود می کند، نظارت محتاطانه بر کودک را امکان پذیر می سازد و همچنین برنامه های مشخصی را می تواند مسدود کند. این کار باعث می شود کودکان از زورگیری سایبری ایمن شوند و مانع از قرارگیری آنها در معرض محتوای نامناسب می گردد.

 

6.  مواظب اسباب بازی های متصل به اینترنت باشید

خطرات امنیتی دستگاه های  اینترنت اشیا (IOT) به خوبی مستند شده است، اما اسباب بازی های متصل به اینترنت چطور؟ محصولات مخصوص کودکان وجود دارد که از وای فای برای تقویت تعامل استفاده می کنند، اما این محصولات به هکرها و دزدهای اینترنتی آسیب پذیر هستند و پیامدهای نگران کننده ای دارند.

یکولا فوفورد، رئیس حریم خصوصی و محافظت از داده در شرکت کمپ  لیتل می گوید این مشکل پیچیده ای است ” همانند هر دستگاه متصل به اینترنت، نمی توان کل ریسک را از بین برد، زیرا یک هکر با منابع کافی یک آسیب پذیری امنیتی پیدا می کند” متاسفانه صرفا مساله محدود کردن خرید اسباب بازی های هوشمند به شرکت های سازنده مورد اعتماد است. VTech سال گذشته دچار آسیب شد، زیرا فروشگاه برنامه اختصاصی آنها هک شد و اطلاعات شخصی 6 میلیون کودک در دسترس قرار گرفت.

داده های دچار آسیب شده شامل عکس های کودکان، گفتگوها و ضبط صوتی مکالمات می شد. اغلب، پروتکل های امنیتی ساده پیروی نمی شود. به طور مثال، یک اسباب بازی هوشمند به صورت خودکار با یک نام مشخص به یک شبکه وای فای متصل می شود یا نیازمند هیچ رمز عبوری نیست و به هکرها یک نقطه ورود به شبکه یا دستگاه ارائه می کند.

والدین باید از این مساله آگاه باشند و در هنگام تصمیم برای خرید اسباب بازی های هوشمند این مسئله را در نظر بگیرند.

 

شرکت امنیتی Trend Micro اخیرا یک راهنمای جامع در مورد اسباب بازی های مخصوص کودکان متصل به اینترنت عرضه کرده است که شامل دستورالعمل های عملی برای محصولات فن آوری کودکان دراای دوربین، توانمندی های ردیابی موقعیت و صدا است که در صورتی که در مورد خطرات مرتبط با اسباب بازی ها نگران هستید، ارزش بررسی را دارد.


 

► ۱۵کسب و کار برتر و پرسود دنیا
برنامه‌ریزی عصبی کلامی(NLP) و کاربردهای آن چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر