موادغذایی ، همچنان گران در قطر

دوشنبه ، 16 مرداد 1396 ، 09:38

 

العربیه اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت محصولات غذایی در قطر به دلیل بسته شدن مرز عربستان و توقف صادرات کالا به این کشور افزایش یافته است.

اگرچه ایران و ترکیه تأمین کالاهای مورد نیاز قطر را آغاز کرده‌اند اما به دلیل هزینه حمل و نقل بالا قیمت مایحتاج عمومی مردم همچنان بالاست.

در روز 5 ژوئن سال جاری عربستان، بحرین، مصر و امارات به طور همزمان روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند و عملاً روابط تجاری این 4 کشور با قطر به طور کامل متوقف شد.

تا پیش از بروز بحران سیاسی، 90 درصد از کالاهای مورد نیاز قطر توسط عربستان و از مرز زمینی دو کشور تأمین می‌شد. پس از بسته شدن مرز عربستان به روی قطر این کشور به واردات مایحتاج خود از طریق حمل و نقل هوایی از ترکیه و ایران اقدام کرد به همین دلیل هزینه حمل و نقل کالاها بالا رفت و عملاً قیمت کالاها در قطر به شدت افزایش یافت.

بنا به آمارهای رسمی دولت قطر، واردات قطر در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال 2016، 40 درصد کاهش داشته و نسبت به ماه می سال جاری نیز 38 درصد سقوط کرده است.

افزایش قیمت کالاها نشان دهنده بروز نواقص و مشکلات در زنجیره تأمین آنها برای قطر است. در حال حاضر انتقال مواد غذایی، لبنیات، مصالح ساختمانی به طور کامل از طرف عربستان و امارات به قطر متوقف شده است.

از سوی دیگر صادرات غیر نفتی گازی قطر نیز کاهش یافته به گونه‌ای که صادرات نفت این کشور شاهد کاهش 22 درصدی بوده است. صادرات هلیوم قطر نیز کاهش 15 درصدی را تجربه کرده است.

► اسامی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم
موسسات کوثر، ثامن و مهر اقتصاد ادغام می‌شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر