اعتبار 8 میلیارد یورویی کره ای ها به 12 بانک ایرانی

شنبه ، 4 شهریور 1396 ، 07:45

 

روز پنجشنبه قرارداد بزرگترین وام خارجی در پسابرجام با حضور معاون وزیر اقتصاد و مدیر اگزیم بانک(EXIM BANK) کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورو در سئول به امضا رسید.

 

به گزارش سان دیلی (SUN DAILY) مالزی، سخنگوی بانک اعتبار صادرات کره جنوبی(export credit bank) در تماسی که با خبرگزاری فرانسه داشت، گفت که این معامله تامین مالی پروژه های ایران را از شرکت های آسیایی انجام خواهد داد.

 

وی گفت: "ما روز پنجشنبه با 3 بانک ایرانی قرارداد امضا کردیم و با 9 بانک دیگر ایران در هفته آینده همکاری خواهیم کرد. براساس این موافقت نامه، اگزیم بانک (Eximbank) یک خط اعتباری 8 میلیارد دلاری برای این بانک ها ارائه می دهد تا بتوانند به تامین مالی پروژه های مختلف در ایران که با همکاری شرکت های کره جنوبی انجام می شود، کمک کنند."

 

رئیس بانک مرکزی ایران در مورد این قرارداد گفت که این وام "چندین پروژه توسعه و تولید" را تسهیل می کند و نشان می دهد که جامعه بین المللی آماده است تا روابط بانکی "طولانی مدت" با ایران را دوباره برقرار کند.

 

در ماه جولای سال 2015، براساس موافقتنامه هسته ای امضا شده توسط ایران و قدرت های جهانی تحریم های بین المللی مرتبط با برنامه هسته ای این کشور در ازای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران برداشته شد. اما واشنگتن تحریم های یکجانبه را علیه برنامه های موشکی ایران حفظ کرده و آن را افزایش داده است.

 

رئیس بانک مرکزی ایران گفت: "یکی از مشکلات ایجاد شده توسط تحریم های بین المللی، این بود که مانع موافقت نامه های مالی شده بودند. اما با قراردادی که با اگزیم بانک (Eximbank) بسته شده امیدوارم که خبرهای خوبی در روزها و ماه های آینده داشته باشیم.

 

در این مراسم رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی نیز حضور داشت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی با اشاره به اینکه اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندیهای تکنولوژیکی مطلوبی دارد، امضا و اجرایی شدن این خط اعتباری را  گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور دانست.

 

وی اضافه کرد که بخش های دولتی و خصوصی ایران میتوانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زحمات و تلاشهای همکاران بانک مرکزی ایران و طرف کره ای در جریان مذاکرات فشرده ماههای گذشته تشکر و قدردانی نمود.

 

خزاعی تصریح کرد: ۱۲ بانک ایرانی به عنوان بانکهای عامل و طرف قرداد استفاده از این وام خواهند بود.

 

بنا بر این گزارش، مدیر اجرایی اگزیم بانک کره جنوبی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از تلاشهای سازمان سرمایه گذاری و همکاریهای بانک مرکزی و سیستم بانکی ایران امضا و اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع  مشترک دانست.

 

بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه هایی که شرایط استفاده از وام های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند. پروژه های متعددی بویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد نمود.

 

به دنبال رفع تحریم های ناعادلانه و طی مذاکراتی که توسط سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی انجام شد و همچنین امکان استفاده از این تسهیلات برای بخش های دیگر کشور از جمله حوزه راه، نیروگاه ها، و ... رقم اعتبار از ۵ میلیارد یورو به بیش از ۸ میلیارد یورو افزایش یافت.

 

در خرداد ماه امسال، علی طیب‌ نیا و رئیس اگزیم بانک کره جنوبی با یکدیگر دیدار کردند که در این دیدار مذاکراتی درباره تامین مالی پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی، نفت، بهداشت صورت گرفت.

 

 

 

در این دیدار که نمایندگان و مسوولان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، بانک مرکزی و سیستم بانکی کشورمان و مدیران ادارات اگزیم بانک کره جنوبی حضور داشتند، در مورد موافقتنامه خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی که طی یکسال گذشته مذاکرات اولیه برای نهایی کردن متن موافقتنامه انجام شده بود، توافق شد.

► امتیاز ویژه برای بانک‌ها
هشدار بانک مرکزی در مورد یک موسسه اعتباری غیرمجاز جدید ◄

مطالب مرتبط
بنر