کدام بنگاه های اقتصادی ممنوع الوام شدند؟

سه شنبه ، 7 شهریور 1396 ، 07:32

به گزارش اقتصادنیوز ، بر اساس فرمول ارائه‌شده از سوی عالی‌ترین مقام بانکی کشور، باید به واحد تولیدی‌ای تسهیلات اعطا شود که بتواند به‌صورت پایدار و مستمر به فعالیت بپردازد و بتواند منابع عمومی را در فرصت مقرر بازپرداخت کند. رئیس شورای پول و اعتبار از بانک‌های کشور خواست که از تخصیص غیرکارشناسی منابع خودداری کنند تا معضل مطالبات معوق عمیق‌تر نشود. به گزارش روابط‌عمومی بانک‌مرکزی، سیف این سخنان را در سفر خود به استان خراسان‌جنوبی به مناسبت هفته دولت، بیان کرده است.

 

رئیس کل بانک‌مرکزی با اشاره به اولویت‌های اقتصادی سال ۱۳۹۶ تصریح کرد: «در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دولت، ایشان بر لزوم توجه دولتمردان به رشد و رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه صادرات با محوریت اقتصاد مقاومتی به‌عنوان اولویت‌های اصلی اقتصاد کشور تاکید کردند. همچنین افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی می‌تواند در تحقق این اهداف موثر باشد. در این بین نظام بانکی نیز نقش مهمی را در تسهیل و دستیابی به اهداف کلان اقتصادی کشور ایفا می‌کند.»سیف حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی را از مهم‌ترین وظایف نظام بانکی عنوان کرد و گفت: «در شرایط کنونی نظام بانکی خود با دشواری‌هایی روبه‌روست اما با این حال باید تلاش کنیم همزمان با اصلاح این نظام و رفع برخی عدم تعادل‌ها ضمن تجهیز شبکه بانکی به استانداردهای روز دنیا، به وظیفه اصلی خود که همان حمایت از اقتصاد و فعالیت‌های تولیدی است عمل کنیم.»

 

رئیس‌کل بانک‌مرکزی جلوگیری از هدررفت منابع را لازمه تحقق رشد و رونق اقتصادی دانست و گفت: «باید با جدیت هرچه بیشتر از اسراف و هدر رفت منابع محدود نظام بانکی جلوگیری کنیم و اطمینان یابیم که منابع به مسیرهایی که منجر به استمرار فعالیت‌های تولیدی و رشد اقتصادی می‌شود، هدایت شوند.» سیف خواستار تامین مالی پروژه‌ها با بررسی‌های اقتصادی جامع از سوی بانک‌ها شد و گفت: «در دانش تامین مالی، منابع محدود به واسطه اولویت‌بندی و رتبه‌بندی به پروژه‌های با بازدهی مناسب تخصیص می‌یابد. البته آنچه در این میان حائزاهمیت است باید اشتغال‌زایی جوانان را نیز مدنظر قرار دهیم. البته یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

 

خوشبختانه دولت در سال گذشته و با ایجاد سالانه بیش از ٦٠٠ هزار فرصت شغلی به دستاوردهای خوبی در زمینه اشتغال‌زایی دست یافته است. البته اقتصاد کشورمان برای غلبه بر بیکاری نیازمند دستیابی به حداقل ۹۰۰ هزار فرصت شغلی در سال است.»او ادامه داد: «البته فعالیت‌های تولیدی باید از پایداری لازم نیز برخوردار باشد، به عبارت دیگر هزینه‌ها باید درآمدها را پوشش دهد و سهامداران نیز سود ناشی از این فعالیت را دریافت کنند. باید به این نکته نیز توجه کرد که پروژه‌های زیان‌ده می‌توانند خسارتی برای اقتصاد به‌بار آورند و چه‌بسا اصرار بر ادامه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی که از بازده کافی برخوردار نیستند، تبعاتی را برای مجموعه اقتصاد کشور داشته باشد.»

 

سیف خواستار بررسی طرح‌ها و پروژه‌ها قبل از اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها از سوی بانک‌ها شد و گفت: «باید به واحد تولیدی تسهیلات اعطا شود که بتواند به‌صورت پایدار و مستمر به فعالیت بپردازد و لازمه آن نیز فروش محصولات و بازار مصرف و عدم دپوی تولیدات در انبارها است تا از این طریق نیز امکان بازپرداخت تسهیلات به نظام بانکی را داشته باشد.» او افزود: «در این سازوکار ابتدا صاحبان بنگاه‌های تولیدی به‌صورت خودکار به بانک‌های مدنظر با توجه به شرایط و اولویت‌های تعیین‌شده مراجعه کنند. اگر مواردی نیز بلاتکلیف ماند به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مراجعه می‌شود.

 

در مرحله بعد کارگروه با دید کارشناسی موضوع، درخواست را بررسی می‌کند و نهایتا در صورت تایید برای دریافت تسهیلات به بانک ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود.» سیف با تاکید بر اینکه بانک‌ها مجاز نیستند به بنگاه‌های تولیدی که توانایی بازپرداخت تسهیلات را ندارند، وام تخصیص دهند، گفت: «معضلات و مشکلات نظام بانکی از باب انجماد دارایی‌ها که بخشی ناشی از مطالبات معوق است، نباید با تخصیص غیربهینه و غیرکارشناسی تسهیلات افزون شود، ضمن آنکه این امر در ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.» رئیس‌کل بانک‌مرکزی درخصوص نرخ سود بانکی گفت: «با همکاری بانک‌ها، از روز شنبه ١١ شهریور، هیچ نرخ علی‌الحساب سود سپرده بانکی بالاتر از ۱۵درصد نخواهد بود.»

► ایران پرریسک‌ترین اقتصاد دنیا/ از استانداردهای بانکی عقب هستیم
محاسن و معایب برخی از رسانه‌های مرسوم تبلیغاتی ◄

مطالب مرتبط
بنر