دانه درشت ها در خیابان قدم می زنند

يكشنبه ، 3 آبان 1388 ، 13:36

دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با تائيد اينكه برخي از قاچاقچيان دانه درشت در بيرون زندان بسر مي برند، از قاچاق روزانه 10 تا 12 ميليون ليتر سوخت به خارج كشور خبر داد.

به گزارش بانکی به نقل از فارس، حميد رضا تقي زاده صبح امروز در يك نشست خبري اظهار داشت: برخي موارد قاچاق عام و عرف شده است و مرزنشينان درگير اين مسئله هستند لذا بخش مقابله‌اي را كاهش داده و مبارزه سيستماتيك را در اين بخش آغاز كرده و براي ساماندهي بخش مردمي قاچاق اقداماتي انجام داديم بطوريكه توانستيم قاچاق مسافري را به حداقل رسانده وبا حمايت رسانه‌ها توانستيم اسكله‌‌هاي غير مجاز را تا حد قابل قبولي ساماندهي كرده و از ليست قرمز قاچاق خارج كنيم.
وي افزود: در لايحه پيشگيري انتظامي مثل ترافيك دريايي و بستن مرزها نيز اقداماتي صورت گرفت و با مصوبه‌هايي به سمت ساماندهي اين مسائل پيش رفتيم بطوريكه طرح پايلوت آن در بندر عباس، بوشهر، استان سيستان و بلوچستان انجام شد لذا جرم از حالت عام خود خارج شد.

* ستاد بر روي باندها و دانه درشت‌هاي قاچاق متمركز شده است

دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: لايحه مقابله‌اي ستاد بر روي باندها و دانه درشت‌هاي قاچاق متمركز شده است كه به نتايج قابل قبولي رسيديم بطوريكه متوسط اين پرونده‌ها به 36 ميليون تومان رسيد لذا توانستيم سالانه 10 هزار پرونده خود را كاهش داده و سالانه9 هزار نفر كمتر به زندان رفتند.
وي افزود: در ستاد كارگروه متمركزي براي دانه درشت‌ها تشكيل داديم لذا همه دستگاه‌ها در اين زمينه با ما همكاري كردند لذا بيش از هزار ميليارد تومان پرونده دانه درشت‌ها در حال رصد است كه بخش زيادي از آن به ثمر رسيده است.

* ما منكر قاچاق نيستيم

تقي‌‌زاده گفت: از سال82 خبرگان قاچاق بدون محاسبات آماري حجم قاچاق را بين 6 تا12 ميليارد دلار اعلام كرده بودند اما در دو سال گذشته حجم قاچاق با 6 روش محاسبه شده اما هنوز جمع‌بندي خاص صورت نگرفته است كه دليل آن اين است كه خود قاچاق يك امر پنهان است لذا كار آماري در اين زمينه كار بسيار مشكلي است.
وي در پاسخ به سوال فارس در خصوص اينكه شما بايد آمار قاچاق را اعلام كنيد چون در زندگي مردم كالاي قاچاق ملموس است گفت: ما منكر قاچاق نيستيم چرا كه اگر ستاد قاچاق وجود دارد به اين معناست كه قاچاق بيش‌ از حد معمول است.

* تاكنون1800 پرونده دانه درشت تشكيل شده است

دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: تاكنون1800 پرونده دانه درشت تشكيل شده است و در كل300 درصد رشد پرونده قاچاق داشته‌ايم و اين نشان دهنده عزم جدي قاچاق براي مبارزه با اين امر پنهان است اما معتقديم كه اين عزم كافي نيست.
وي افزود: در سالهاي گذشته ميلياردها تومان كالاي قاچاق مكشوفه با حراج برخي دستگاههاي دولتي دوباره به بازار برمي‌گشت اما ما سعي مي‌كنيم تا موارد بهداشتي و استاندارد كالاهاي مكشوفه مورد بررسي قرار گيرد.
تقي‌زاده گفت: 5 سال پيش ورود كالا به ايران حدود 30 ميليارد دلار بود در حالي كه امروز رقم واردات به60 تا70 ميليارد دلار رسيده است لذا وقتي آمار واردات افزايش پيدا مي‌كند به تناسب آن آمار قاچاق هم افزايش پيدا مي‌كند.

* ما طرفدار تعرفه منطقي هستيم

وي افزود: ما طرفدار تعرفه منطقي هستيم لذا با تعرفه بالا و پايين مخالفيم خوشبختانه در يك سال گذشته كميسيون ماده يك به كار علمي صورت گرفته در ستاد احترام مي‌گذارد و اما تصميماتي كه براي برخي تعرفه‌ها گرفته مي‌شود بر اساس شرايط است.
دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: پايه‌هاي آماري ما پايه‌هاي درستي نيست كه اين پايه‌ها نادرست در تصميم‌گيري تعرفه‌اي بسيار موثر است اما ساير تصميمات اخذ شده براي تعرفه بر اساس شرايط خاص است.

* برنج هندي هم قاچاق مي شود

وي در پاسخ به سوال فارس در خصوص قاچاق برنج آلوده هندي به ايران گفت: بديهي است كه برنج هندي هم مثل ساير كالاها بصورت قاچاق وارد كشور مي‌شود.
تقي‌زاده گفت: قاچاق مشروبات الكلي بحث امنيتي است و تقريبا بصورت رايگان و بطور برنامه‌ريزي شده وارد كشور مي‌شود لذا مذاكراتي با امور خارجه صورت گرفته تا در اين زمينه مبارزاتي صورت گيرد.

* روزانه بين 10 تا 12 ميليون ليتر سوخت قاچاق مي شود

وي افزود: در فصول مختلف روزانه بين 10 تا12 ميليون ليتر قاچاق سوخت داشته‌ايم البته بايد توجه داشته‌ايم كه اين آمار قاچاق استمرار ندارد.
دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: در حوزه شمال كشور واردات قاچاق از آذربايجان داريم بطوريكه از ايران سوخت و كالاهاي اساسي خارج شده و از آذربايجان كالاهايي از جمله مشروب بصورت قاچاق وارد كشور مي‌شود.
وي افزود: عمده موبايل موجود در بازار قاچاق است و قطعا 10 ميليون دستگاه موبايل قاچاق در بازار موجود است.
تقي‌زاده گفت: در حال حاضر الهام رئيس ستاد نيست و استعفا داده است و اگر اموري باشد كه مربوط به حضور رئيس باشد با وزراي مربوطه هماهنگي لازم به عمل مي‌آيد.

* هدفمند كردن يارانه‌ها قاچاق را كاهش مي دهد

وي افزود: لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در كاهش حجم قاچاق بسيار موثر است و حتي در بخش قاچاق سوخت شاهد حذف قاچاق اين كالا خواهيم بود لذا با هدفمند شدن يارانه‌ها حداقل از قاچاق يارانه جلوگيري مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه ميزان قاچاق به 4 تا 5 درصد مي‌رسد.
دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: چون قاچاق يك پديده صنعتي است تقريبا هيچ كالايي نيست كه قاچاق نشده باشد كه ميزان و نوع آن در فصل‌هاي مختلف و با توجه به قيمت‌گذاري داخلي افزايش و كاهش پيدا كرده است.

* دانه درشت ها براحتي در بيرون زندان قدم مي زنند

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي دانه درشت‌ها از زندان بيرون آمده و در حال فعاليت هستند گفت: بله درست است برخي از اينها از زندان خارج شده‌اند اما برخي ديگر هم در مرحله اجراي حكم هستند.
وي افزود: در شهرهايي نظير بانه بخشي از كالا توسط مردم عادي و بصورت رسمي از مبادلات مرزي وارد مي‌شود كه تصور مي‌شود اين كالاها قاچاق است اما منكر آن نمي‌شويم كه حجمي هم بصورت قاچاق وارد كشور مي‌شود اما حجم واردات مرزي در بانه بيشتر از قاچاق است.

 

► بخشش جرایم تسهیلات بانک رفاه کارگران
اقتصاددانان آفتاب پرست ◄

مطالب مرتبط
بنر