مخترع بازی نهنگ آبی: قربانیان این بازی، زباله هایی هستند که از جامعه پاک می شوند!

دوشنبه ، 27 شهریور 1396 ، 09:09

 

فیلیپ بودیکین 21 ساله از کشور روسیه، دانشجوی اخراجی روانشناسی است. او به تشویق حداقل 16 دانش آموز به خودکشی با شرکت در چالش نهنگ آبی متهم شده است.

او به محققان گفته است که قربانیان دختر این چالش از اینکه به زندگی خود خاتمه می دهند خوشحالند.

آنجلینا داودیووا، 12 ساله، در روز کریسمس سال 2015 در پی شرکت در این چالش مرگبار خود را قربانی کرد.

آنا ک از دیگر قربانیان نهنگ آبی، پس از اتمام مرحله ی پایانی خود را به دار آویخت.

 

نهنگ آبی؛ مردی که پشت این بازی مرگبار است، برای رسیدن به اهداف خود با دختران نوجوان اغفال شده، در ابتدا برایشان پیغام هایی عاشقانه ارسال می کرد. اما او در همان زمان هم در یکی از زندان های روسیه به سر می برد.

جوان 21 ساله ی روسی که به تمام جرایم خود اعتراف کرده است مدعی شده است که هدف او از ایجاد این بازی پاک کردن جامعه از« زباله های بیولوژیک» یعنی انسان های بی لیاقت بوده است!

بازی اینترنتی «نهنگ آبی» طی مدت 50 روز، مغز آسیب پذیر نوجوانان را شستشو می دهد و آنها را وادار به انجام کارهای عجیب و غریب می کند. آنها مجبورند راس ساعت خاصی از خواب بیدار شوند و یا به خودشان آسیب بزنند. درست زمانی که آنها حسابی خسته و گیج می شوند از آنها خواسته می شود که خودکشی کنند. تا کنون ده ها دانش آموز روسی گرفتار این چالش شده اند و به زندگی خود پایان داده اند.

مقامات زندان روسیه اظهار داشته اند که از زمان دستگیری فیلیپ بودیکین تا زمان محاکمه ی او ده ها پیغام عاشقانه از دختران نوجوان برای او ارسال شد. نکته ی غم انگیز ماجرا اینجاست که طبق قانون روسیه هیچکس اجازه ندارد فیلیپ لیس (به معنی فاکس) را از دریافت و پاسخگویی ایمیل های این دختران فریب خورده بازدارد.

در دسامبر سال گذشته، ویلنا پیون، 15 ساله، خودش را از یک ساختمان 13 طبقه در ماریوپل اوکراین به پایین پرت کرد. همکلاسی های او می گویند که ویلنا دچار افسردگی شده بود و روی دست هایش را با تیغ بریده بود.

دکتر ورونیکا ماتیوشینا  می گوید: به احتمال زیاد، والدین دختران جوانی که عاشق فیلیپ می شوند، توجه کافی به آنها ندارند. اما فیلیپ به عنوان مردی باظاهر خوب و مناسب، به درستی آنها را پشتیبانی و به سوی هدف خود هدایت می کند.

تحقیقات نشان داده است که اکثر جوانانی که گرفتار این بازی آنلاین شده اند، جان خود را از دست داده اند.  آنتون بریدو از مقامات ارشد پلیس اف بی آی عنوان کرده است که بودیکین کاملا می دانسته است که از این کار خود چه نتیجه ای خواهد گرفت.

او در سال 2013 کار خود را آغاز کرد و تاکنون توانسته است بارها بازی آنلاین خود را ارتقا داده و ایرادات احتمالی اش را برطرف نماید. فیلیپ و دستیارانش در ابتدا کار خود را با انتشار فیلم های فوق ترسناک و دعوت از کودکان برای عضویت در گروه های اجتماعی VK آغاز کردند. آنها وظیفه ی خود می دانستند که تا حد امکان کودکان و نوجوانان را به سمت خود جذب کنند و  آنهایی را که بیشتر در معرض آسیب هستند پیدا کنند. به عنوان مثال آنها می گویند ما از بین 20 هزار نفر تنها 20 مخاطب داشته ایم.

«زباله های زیستی» بچه هایی هستند که به دستور ادمین های گروه مرگ به خودکشی دعوت می شوند.

فیلیپ درباره ی اینکه چگونه این کودکان را به خودکشی ترغیب می کند توضیح داد.

آنها مخاطبین خود را جذب کرده و سپس به تک تکشان وظایف ساده ای محول می کردند. این وظایف بسیار ساده اما در عین حال خسته کننده و عجیب و غریب بودند.

کسانی که موفق می شدند این مراحل را رد کنند وظایف پیچیده تری همچون بریدن رگ هایشان، تعادل در پشت بام، کشتن حیوانات و ارسال یک ویدئو یا عکس برای اثبات انجام این کارها را باید انجام می دادند. بیشتر بچه ها در همین مراحل باقی می ماندند. گروه اندکی که جان سالم به در برده بودند و تمام مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند، شامل نوجوانانی می شدند که از نظر فیزیولوژیکی در آمادگی کامل به سر می بردند. این کودکان پس از گذراندن این مراحل صاحب موقعیت گرانبهایی در گروه می شوند.

آنتون بریدو  می گوید: بزرگترین مشکلی که از ابتدا با آن مواجه بودیم این بود که تمام قربانیان، نامه های دریافتی از بودیکین را از حساب کاربری خود پاک می کردند. با این وجود یکی از دختران شرکت کننده در این چالش پیش از رسیدن به مرحله ی نهایی، بازی را رها کرد و با تحویل مدارک لازم به مقامات دولتی از سازنده ی این بازی شکایت کرد. بدین ترتیب او به راحتی تله ی بودیکین را لو داد.

«من هم مانند خیلی از نوجوانان دیگر، بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذراندم. یک روز در یکی از همین شبکه ها با لینکی مواجه شدم که من را به عضویت در یک گروه درآورد. مدیر این گروه فیلیپ بودیکین بود.» او همچنین ادامه داد که « پیوستن به این گروه بسیار آسان بود چرا که هزاران نفر به انتشار لینک عضویت آن مشغول بودند.»

او می گوید که «خیلی از وظایفم را به درستی انجام دادم تا اینکه به گروه دیگری از بچه ها دعوت شدم. در این گروه تصمیم گیری ها و وظایف جدیدی تعریف می شد. گاهی حتی نیمه های شب از من خواسته می شد تا فیلم های ترسناک و عکس هایی از نوجوانانی که خودکشی کرده بودند و یا دهانشان پر از خون بود را تماشا کنم. گاهی هم باید به موسیقی های دلخراشی گوش می دادیم که همراه بودند با صحنه هایی از اذیت و آزار حیوانات خانگی و یا نوجوانان همسن و سال خودم. پس از دیدن این صحنه ها و شنیدن این موسیقی های زجرآور حس بدی به من دست می داد و دوست داشتم خودم را نابود کنم. اگر این کار را نمی کردم و یا وظایفم را به خوبی انجام نمی دادم، از سوی مدیر گروه با تهدیدهای جدی مواجه می شدم.»

خانواده ی این دختر نوجوان به ما توضیح دادند که « ما پس از شنیدن توضیحات دخترمان شوکه شدیم. او تمام ویدئوها را به ما نشان داد. این ویدئوها یک موزیک بسیار غم انگیز بودند همراه با یک صفحه ی سیاه و یک فلش قرمز و سپس یک نوجوان که زیر قطار قطعه قطعه می شد. هرکسی با دیدن آن تصاویر غم انگیز به خودکشی فکر می کرد. فیلیپ به دختر ما گفته بود که زندگی به همین افتضاحی که می بینی در جریان خواهد بود و هرگز بهتر نخواهد شد و والدینش هرگز او را درک نخواهند کرد. او از دختر ما خواسته بود برای یک بار هم که شده دست به اقدام زیبایی بزند حالا چه چیزی زیباتر از اینکه در جوانی بمیرد! دختر ما با شنیدن این حرف ها بسیار ترسیده بود و نمی خواست مرحله آخر را انجام دهد. فیلیپ در پیغامی به او گفته بود که اگر از پریدن از ارتفاع و یا رفتن زیر قطار واهمه دارد می تواند با مصرف قرص هایی که برایش ارسال می شود، کار خودش را تمام کند. متاسفانه روحیه ی دختر ما آسیب جدی دیده بود و زمان زیادی صرف شد تا با کمک روانشناس حال او بهبود یابد.»

در مصاحبه ای که یکی از نشریات روسی با بودیکین انجام داده بود؛ از او پرسیده شد که آیا او واقعا خودکشی را به نوجوانان تحمیل می کند یا خیر؟

او نیز پاسخ داد: بله. من واقعا این کار را انجام می دادم اما نگران نباشید، بلاخره یک روز همه چیز را درک خواهید کرد. یک روز همه تمام حرف های من را درک می کنند. چرا که تمام آن نوجوانان با رضایت خودشان دست به این کار می زنند. من هرآنچه که آنها نیاز دارند به آنها می دهم. ارتباط گرم، درک متقابل و دوستی...

به گفته ی بودیکین تا کنون 130 نوجوان به عضویت این گروه درآمده اند و مشغول گذراندن مراحل بازی شده اند. در این بین 17 نفر از آنها جان خود را از دست داده اند و 28 نفرشان نیز آمادگی لازم برای انجام آخرین وظیفه را دارند. همچنین در این میان کسانی نیز بودند که بدون تاثیر مستقیم من دست به خودکشی زده اند. بچه هایی که در گروه من عضو می شوند همه با نشان F57 بر روی دستشان از دیگران تمییز داده می شوند. من این ایده را از حدود 5 سال پیش در ذهن داشته ام، این ایده برای حذف انسان های بی فایده از جامعه طراحی شده است.

بودیکین در ابتدا اقدام به راه اندازی یک شبکه ی مجازی با محتوای افسرده کننده کرد. سپس جامعه ی هدف خود را مشخص کرد و بازی آنلاین آغاز شد. برای شروع بازی لازم بود که شرکت کننده بتواند با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کند و از زندگی خودش بگوید. در طول این ارتباط روشن می شود که او چه کسی است.

پس از دستگیری و بازداشت بودیکین، خودکشی ها در گروه نهنگ آبی همچنان ادامه داشت.

بریدو می گوید: خانواده ی دختربچه ای که از این مهلکه جان سالم به در برده بود، ادعا کردند که دختر آنها به مرور زمان رابطه ی دوستانه با همکلاسی هایش را از دست داد و بیشتر زمانش را به بازی آنلاین می پرداخت. همین باعث شد که خانواده اش زمان بیشتری را درکنار او صرف کنند.

 

بودیکین به بچه ها شجاعت در خودکشی را القا می کرد و به آنها می گفت که من تمام شما را در یک گروه در آسمان دور هم جمع خواهم کرد.

بودیکین برای تمام بچه ها همچون خدا است! به همین خاطر هیچکدام از آنها هنوز نتوانسته اند با بازداشت او کنار بیایند.

 

 

► از طریق همکاری با مجموعه پلاک تا 6 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشید.
مشکلات تامین مالی در اقتصاد ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر