تجمع گسترده کارگران آذر آب و هپکو در اراک

يكشنبه ، 2 مهر 1396 ، 14:08

 

شرکت صنایع آذرآب اراک از صنایع پیمانکاری عمده کشور است که در سال ۱۳۶۴ در اراک آغاز به کار کرد و در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت کرد.
این شرکت که به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در کنار شرکت های بزرگ استان روزی بزرگترین نقش را در بازسازی کشور و پروژه های بزرگ داشتند، امروز با کمتر از ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود در حال فعالیت است.
کارگران این شرکت که در روزهای اخیر در نقاط مختلف استان از جمله در کنار دستگاه های مختلف دولتی تجمع کرده بودند با بستن جاده تهران-اراک خواستار توجه بیشتر مسئولین شدند که با حضور عوامل یگان ویژه از محل خارج شدند.


همچنین سه شنبه ۲۸ شهریور ماه پایتخت صنعتی کشور شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک نیز بود.
شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذی نفعان، تولید، توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی و کشاورزی را با بهره گیری از منابع مدیریتی و انسانی کار آمد و متبحر، ماشین آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند.
این شرکت از سال ۸۶ تا کنون به دلیل سوء مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو شد و مسئولان نیز تا کنون به قول هایی که برای رفع مشکلات این شرکت داده اند عمل نکرده اند.
اما به گفته ی شاهدان عینی، تجمع کارگران معترض کارخانه های هپکو و آذرآب با برخورد یگان ضدشورش نیروی انتظامی مواجه شد و کارگران مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.
کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی استان مرکزی، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور، در پاسخ به انتقادها از حمله گارد ضد شورش به کارگران در شهر اراک گفت: «پلیس به هیچ عنوان مخالف تامین معیشت کارگران نیست اما در مواردی به منظور تثبیت و استقرار امنیت عمومی ناچار به بهره گیری از اختیارات قانونی است.»
این برخورد نیروی انتظامی بازخوردهای بسیاری در پی داشت از جمله رضا رشیدپور که قسمتی از برنامه ی حالا خورشید را به بیان اتفاق پیش آمده اختصاص داد و با حدیثی از پیامبر از وزیر کار و امور اجتماعی خواست تا به مشکلات پیش آمده رسیدگی کند.


به گزارش ایلنا، خانه کارگر استان مرکزی با صدور بیانیه ای از برخورد با کارگران به جای حل مشکلات آنها انتقاد کرد و خواستار رسیدگی دولت به «حرکت ناشایست نیروهای انتظامی» و «ضرب و شتم»کارگران شد. خانه کارگر، همچنین از دولت خواست کمیته‌ای را برای «دلجویی از کارگران و پرداخت سریع مطالبات آنها» به استان مرکزی اعزام کند.
همزمان، کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی با صدور بیانیه ای برخورد  نیروی انتظامی با کارگران این دو کارخانه با «باتوم و گازاشک آور» را محکوم کرد و افزود: آیا کارگران نیروی کارند یا آشوبگر؟ که با نیروهای ویژه دسته پنجه نرم کنند.»
این تشکل کارگری خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات کارگران شده و ابراز تاسف کرده که «دیگر هیچ مقام مسئولی در استان حتی برای دلجویی از ماه‌ها تاخیر حقوق کارگران حاضر نمی‌شود.»
مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس گفته است با وجود برگزاری جلسات متعدد با مسئولان از جمله «وزیر صنعت، معاونانش و استاندار» و تصمیماتی که با حضور وزیر اتخاذ شده، هنوز«گشایشی در کار این واحدها» به وجود نیامده است.
وی از وزیر صنعت و معدن و استاندار استان مرکزی خواسته تا به طور اضطراری برای حل مشکلات این کارگران اقدام کنند.
استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور است. این استان در تنوع تولیدات صنعتی کشور رتبه نخست را دارد؛  بیشتر این صنایع در شهرستان اراک مستقر و به این واسطه این شهرستان را پایتخت صنعتی ایران نیز می نامند.
متاسفانه به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت، شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور، واگذاری های غیر اصولی، واردات محصولات مشابه خارجی و … برخی از واحدهای تولیدی استان در سال های اخیر دچار مشکل شده اند.
در این میان مشکلات واحدهای تولیدی آذراب و هپکو اراک از بقیه شرکت های تولید استان بیشتر بوده است.




► تجمع اعتراضی کارکنان بانک ملت
بهترین نرخ بلیط هواپیما، در کدام سایت عرضه می‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر