سرمایه های از دست رفته فوتبال و جای خالی اشتغال

دوشنبه ، 3 مهر 1396 ، 16:26

 

 

فوتبال ایران از آغاز رقابت های لیگ برتر در 16 سال پیش، گام در مسیر حرفه ای شدن گذاشت و تیم های شرکت کننده در همه این سالها تلاش کردند خود را با الزامات حرفه ای گری وفق دهند. در همین راستا براساس اعلام سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در جدیدترین رنکینگ لیگ های کشورهای آسیایی، لیگ برتر فوتبال ایران با کسب 69.579 امتیاز در جایگاه هفتم آسیا قرار گرفت و در بین تیم های غرب آسیا نیز چهارم شد. همچنین در بین تیم های داخلی نیز طبق جدیدترین رنکینگ باشگاه های آسیایی اعلام شده از سوی سایت «فوتبال دیتا بیس» تیم  پرسپولیس با 1546 امتیاز در رده هشتم فوتبال آسیا و نخست ایران قرار گرفت.

Coachworldranking  در پایان هفته بیست و نهم سال 2017 با اعلام رنکینگ باشگاه ها و گلزنان فوتبال سراسر جهان به روز رسانی شد. طبق اعلام این سایت، تیم پرسپولیس در مکان 184 دنیا قرار گرفت و مهدی طارمی چهل و پنجمین بازیکن برتر دنیا شناخته شد و بالاتر از زلاتان ابراهیموویچ، مهاجم تیم منچستر یونایتد قرار گرفت.

اما مشکلاتی که این روزها باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی با آنها دست به گریبان شده اند، نه تنها وجهه ی خوبی برای این باشگاه در سطح بین الملل ندارد بلکه دامن اقتصاد فوتبال ایران و چه بسا اقتصاد ایران را نیز می گیرد.

شکایت مانوئل ژوزه، سرمربی سابق پرسپولیس، از این تیم لیگ برتری باعث شد این تیم محکوم به پرداخت مبلغی حدود یک میلیون و پانصد هزار یورو شود. با احتساب قیمت 4709 تومان برای هر یورو، این جریمه معادل 7 میلیارد و 63 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود. یعنی با توجه به اینکه مانوئل ژوزه تنها در 17 بازی بر روی نیمکت مربی گری تیم پرسپولیس نشسته و از مجموع این بازی ها تنها 21 امتیاز کسب کرده، این تیم به نوعی موظف به پرداخت حدود 300 میلیون تومان برای هر امتیاز شده است.
اما در تاریخ اول مهر ماه 1396 رأی صادره از فیفا در خصوص شکایت شرکت سهامی فوتبال ریزه اسپور تیر ملاری ترکیه از مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس، به این باشگاه ابلاغ گردید. برابر رأی صادره، پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات محروم گردیده و مهدی طارمی نیز علاوه بر محرومیت چهار ماهه به مبلغ 789 هزار یورو که با احتساب قیمت هر یورو 4709 تومان، 3 میلیارد و 715 میلیون و 401 هزار تومان خواهد بود، جریمه شده است.
پیش از این نیز آنتونی گولچ، بازیکن استرالیایی فصل گذشته تیم پرسپولیس که حضور کوتاه مدتی در این تیم داشت، پس از جدایی غیر حرفه ای خود از پرسپولیس، اقدام به شکایت از این باشگاه کرد. فدراسیون جهانی فوتبال نیز به دنبال شکایت این بازیکن، تیم پرسپولیس را به مبلغ 323 هزار دلار که با احتساب هر دلار 3892 تومان، 1 میلیارد و 257 میلیون و 116 هزار تومان خواهد شد، جریمه کرد.
همانطور که می بینید تیم فوتبال پرسپولیس تنها در سه پرونده ی حقوقی خود، حدود 12 میلیارد و 36 میلیون و 17 هزار تومان جریمه شده و این یعنی مبلغ هنگفتی از سرمایه کشور به راحتی از خزانه فدراسیون فوتبال ایران خارج شده است.
با توجه به گفته های دکتر علی ربیعی، وزیر کار و امور اجتماعی دولت یازدهم، در حال حاضر برای ایجاد هر شغل به 400 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. حال با چشم پوشی از دیگر پرونده های حقوقی باشگاه پرسپولیس و تنها با درنظر گرفتن مبلغ جریمه های مذکور، هزینه ی ایجاد چند فرصت شغلی از دست می رود؟
با درنظر گرفتن 400 میلیون تومان برای ایجاد هر شغل می توان گفت که با استفاده از مجموع مبلغ جریمه های پرداختی تیم پرسپولیس، می شود به راه اندازی یک کارخانه (در حد معمولی و متوسط) و حدود 240  کسب و کار کوچک کمک کرد و تعداد زیادی از افراد بیکار جامعه را تحت پوشش قرار داد.
در انتها نگاهی گذرا می اندازیم بر دیگر پرونده های در حال رسیدگی باشگاه پرسپولیس در زمان مدیریت مدیرعامل سابق این باشگاه:
1. مایکل اومانیا
2.  نیلسون کوریا
3.  آندره پانادیچ
4. لوکا ماریچ
5.  باشگاه شریف مولداوی (عدم پرداخت پول رضایتنامه گولچ)
6. فرناندو گابریل
7.  ژوزه تادئو
8.  مارکو سپانوویچ
9.  روبرتو دسوزا

► نحوه رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی به چه شکل است؟
بازگشت رونق به چرخه مبادلات بانکی ایران و اروپا ◄

مطالب مرتبط
بنر