بنر
دوربینِ خیلی مخفیِ موسسه اعتباری ملل + عکس
سه شنبه ، 18 مهر 1396 ، 09:57

 

همه چیز از زمانی شروع شد که یک ویدئو با عنوان دوربین مخفی جالب ! در فضای مجازی با تبلیغ گسترده منتشر شد ، دوربین مخفی از داخل یک ون !

به گزارش بانکی ، این دوربین مخفی عجیب ، نکات جالبی را در خود داشت که بررسی آن خالی از لطف نیست.

 

قسمت اول_ تاکسی ون

پسرجوانی که روی صندلی جلو نشسته قصد پیاده شدن از تاکسی را دارد. راننده گوشه ای از خیابان نگه می دارد. پسر جوان پیاده می شود و در کیف دوشی اش به دنبال پول می گردد.

این ویدئو را اینجا ببینید : دوربین مخفی در یک ون + فیلم

پس از چند لحظه متوجه می شود کیف پولش را جا گذاشته است. او خیلی محترمانه قضیه را به راننده می گوید اما راننده عصبانی می شود. درگیری لفظی بین راننده و پسر جوان رخ می دهد. در نهایت یکی از مسافران داوطلب می شود کرایه ی او را حساب کند! راننده و مسافران آن فرد را تشویق می کنند!

 

نماینده موسسه مالی و اعتباری ملل جلو می آید و بعد از تقدیر و تشکر فراوان، آن مسافر را مشتری ویژه موسسه اعلام کرده و هدیه ای به او می دهد.

 

قسمت دوم_ فست فود

خانمی قصد دارد از یک فست فود برای پسرش غذا بگیرد. به هنگام پرداخت متوجه می شود که اعتبار کارتش منقضی شده است. در این میان یکی دیگر از مشتریان به طور داوطلبانه اقدام به پرداخت صورتحساب زن جوان می کند! که با تشویق حضار مواجه می شود!

 

نماینده موسسه مالی و اعتباری ملل جلو می آید و بعد از تقدیر و تشکر فراوان، آن شخص را مشتری ویژه موسسه اعلام کرده و هدیه ای به او می دهد.

 

این ویدئو را اینجا ببینید : دوربین مخفی در فست فود + فیلم
قسمت سوم_ داروخانه

پیرمردی را می بینیم که برای گرفتن داروهایش به صندوق داروخانه مراجعه کرده است. کانتر صندوق متوجه می شود موجودی پیرمرد کافی نیست. پیرمرد برای گرفتن داروهایش اصرار می کند اما متصدی داروخانه راضی نمی شود داروها را به پیرمرد تحویل دهد. در این حین یکی دیگر از مراجعین داروخانه جلو می آید و برای پرداخت پول پیرمرد_ که مبلغ کمی هم نیست_ داوطلب می شود!!!! این عمل وی مورد تشویق حاضرین قرار می گیرد!

 

در این لحظه نیز نماینده موسسه مالی و اعتباری ملل جلو می آید و بعد از تقدیر و تشکر فراوان، آن مسافر را مشتری ویژه موسسه اعلام می کند و هدیه ای به او می دهد.

 

این ویدئو را اینجا ببینید : دوربین مخفی در داروخانه + فیلم
تا اینجا اگر نخواهیم کم لطفی کنیم و ذوق عزیزان موسسه مالی و اعتباری ملل را کور کنیم، می توانیم بگوییم موسسه مالی و اعتباری ملل، کمپینی زیبا (اگرچه بسیار ضعیف، هم از لحاظ سناریو و هم از لحاظ اجرا) در راستای مسئولیت های اجتماعی‌اش اجرا کرده است. کمپینی برای ترویج دوستی، محبت و از خودگذشتگی در جامعه... از این بابت باید از آن ها تشکر کرد.
اما مشکل بزرگ این کمپین چیز دیگری است. وقتی ویدئوهایی با عنوان «دوربین مخفی» تولید می شوند، میزان نمایشی بودن آنها نباید به قدری زیاد باشد که از همان لحظه ی اول متوجه می شویم عده ای به شدت نابازیگر سعی در طبیعی جلوه دادن سناریوی این کمپین دارند.

 

باید قبول کنیم باورش سخت است که قهرمانان این سناریوها، افرادی سخاوتمند، بخشنده و مهم تر از همه «بی اطلاع» هستند. شاید بهتر بود این سناریوها را در قالب فیلم هایی اخلاقی کوتاه ببینیم که قصد فرهنگ سازی دارند. گرچه تغییر ساختار تاثیر شگرف و شگفتی در ماهیت ضعیف سناریوی ماجرا نخواهد داشت، اما لااقل حس توهین و تحقیر به شعور مخاطب، کمتر به چشم می آمد.

 

بازیگران این ویدیوها به خصوص قهرمانان آنها، آن هم در دوربین مخفی،  بیش از حد تصنعی هستند.

شاید ملاک اصلی کارگردان برای انتخاب این بازیگران، غیر حرفه ای بودن آنها بوده است تا کارش طبیعی تر جلوه دهد اما این کلیپ ها دقیقا از همین نقطه ضربه خورده اند.

 

زمانیکه یک نا بازیگر مقابل دوربین قرار می گیرد، سعی می کند برای طبیعی جلوه دادن کار، خودش باشد و همین تلاش بیهوده او را به تصنعی بودن سوق می دهد. چیزی که در دنیای مستند جای ندارد و مسلما در دوربین مخفی ها که خود نوعی مستند هستند، جای نمی گیرد.

 

همانطور که قبلا هم گفته شد، می توان این کلیپ ها را به نام فیلم های کوتاه فرهنگی منتشر کرد، البته آن هم با درجه کیفی محتوایی و اجرایی 2 و 3... اما برای دوربین مخفی بودن بیش از حد غیر طبیعی و نمایشی هستند. قهرمانان این کلیپ ها به قدری خودشان نیستند که نه تنها هیچگونه حس مثبتی را به مخاطب القا نمی کنند بلکه حس اعتماد را نیز از بین می برند.

 

اینجاست که مخاطب با خود می گوید، وقتی یک موسسه مالی و اعتباری برای ساخت کلیپ های اخلاقی - که قاعدتا اوج شفافیت و صداقت تبلیغاتی است -  این حجم از دروغ را در قالب نمایش، آن هم درباره مفهومی مثبت می آورد، با پول و سرمایه من چه خواهد کرد؟ .

 

اما موارد ذکر شده زمانی صدق می کنند که مخاطب نیز به ساختگی بودن این ویدیوها شک کند. به هرحال حسی که هنگام تماشای این ویدئوها القا می شود، حس تماشای دوربین مخفی نیست. حسی که با دلایل منطقی قابل اثبات است.

 

شما هم می توانید یک بار دیگر این ویدیوها را ببینید و پس از کمی دقت به نتایج جالبی برسید. نظرتان هرچه باشد برای ما نیز قابل احترام است.

 

شایان ذکر است این اولین باری نیست که موسسه ملل رویکرد اشتباهی در تبلیغات خود اتخاذ می‌کند ، این موسسه در اشتباهی فاحش بیلبوردهای قرعه کشی خود را بسیار شبیه به بیلبوردهای شرکت ایرانسل طراحی ، و آن‌ها را با هزینه‌ای چندصدمیلیونی در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته بود.

اشتباه موسسه ملل در بیلبوردهای تبلیغاتی + تصاویر

محمدمهدی عزیزمحمدی

► التهاب بازار سرمایه از بحث های برجامی
فعالیت بیت‌کویین در ایران بلامانع است ◄

 
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 998 مهمان آنلاین داریم