بنر

بنر
آشنایی با مشاغل: مدیریت رستوران
دوشنبه ، 29 آبان 1396 ، 19:16

 

 

اگر تهیه غذای خوب و ارائه خدمات عالی برای شما مهم است، این شغل مدیریتی مناسب شماست.

رستوران جایی است که در آن خوراک و نوشیدنی ارائه و در همانجا صرف می‌شود. مطلوبیت خوراک ارائه شده، چیدمان مناسب و پاکی و تمیزی و... می‌تواند در کیفیت رستوران و شهرت آن نقش به سزایی داشته باشد.

مدیر رستوران مسئول اطمینان یافتن از رضایت مشتریان نسبت به کیفیت غذاها و خدمات ارائه شده است. او باید توانایی مدیریت کارکنان خود را داشته و در ارائه خدمات به مشتریان عالی و قوی باشد. مدیر رستوران باید بر کلیه امور رستوران از جمله روند تهیه و کیفیت مواد اولیه، ظاهر کارکنان و برخورد آنها با مشتریان و... به صورت روزانه نظارت کند.

برخلاف تصور برخی مدیر رستوران فردی نیست که در یک دفتر نشسته باشد و منتظر دریافت گزارش از کارکنان و مشتریان باشد. او فردی فعال است که باید مرتبا و روزانه در جریان کلیه امور بوده و با بازدید از بخش های مختلف، بر آنها کنترل داشته باشد.

در رستوران مشتری های مختلف با فرهنگ های متفاوت وارد می شوند که هرکدام انتظارات خاصی از رستوران دارند. مدیر رستوران باید توانایی شناخت انواع سلیقه ها را داشته و برای کلیه خدمات و غذاها متناسب با آنها برنامه ریزی کند. او باید کاری کند که تا حد امکان همه انتظارات معقول مشتریان را برآورده سازد.

مدیر رستوران می تواند مدیریت یک رستوران یا یک مجموعه رستوران را برعهده داشته باشد. گاهی مدیر رستوران در یک هتل استخدام شده و مسئول رستوران هتل می باشد که گاهی به او مدیر تشریفات نیز می گویند.

مدیر رستوران معمولا باید شب ها، تعطیلات و آخر هفته ها سرکار خود باشد.  مدیر کیترینگ به صورت منظم تری در ساعاتی از روز کار می کند، چون برنامه کاری منظم تر و مشخص تر دارد.



وظایف مدیریت رستوران:
نقش مدیر رستوران این است که از روند کار درست رستوران و رعایت شدن بالاترین استانداردها مطمئن شود.  مدیر کیترینگ باید در سطح وسیع به سازمان ها، شرکت ها، کارخانجات، بیمارستان ها و مدارس خدمات بدهد. او نسبت به مدیر رستوران، با مشتری کمتر در ارتباط مستقیم است.

به هر حال وظیفه مدیر رستوران یا کیترینگ عبارتند از:
•    تهیه منوها
•    انجام تبلیغات
•    استخدام نیرو اعم از آشپز، گارسون و...
•    اطمینان یافتن از توانمندی و مهارت کارکنان
•    ارائه آموزش یا برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان در زمینه های کاری آنها – به عنوان مثال برای گارسون ها دوره های آموزش نحوه برخورد با مشتری را برنامه ریزی می کند.
•    حفظ انگیزه کاری کارکنان برای رسیدن به بالاترین استاندارد ها در خدمت رسانی
•    سازماندهی شیفت های کاری
•    مدیریت و کنترل موجودی، بودجه و کارکنان
•    نظارت بر رعایت قوانین و دستورالعمل های بهداشتی و ایمنی در کار
•    تهیه امکانات رفاهی جانبی برای راحتی بیشتر مشتریان مانند محوطه بازی برای کودکان، پارکینگ مناسب و ...


مهارت و دانش مورد نیاز:
•    داشتن رفتاری مدبرانه و مودبانه
•    توانایی انگیزش و مدیریت کارکنان
•    مهارت عالی در جذب مشتری و ارائه خدمات مناسب به او
•    داشتن سلیقه خوب در کار برای انتخاب نحوه چیدمان سالن، دکور سالن، نوع ظروف مورد استفاده برای سرو غذاها و...
•    داشتن خلاقیت و نوآوری در تهیه منو غذا، چیدمان، ابزارهای تشویقی و...
•    مهارت های ارتباطی قوی
•    توانایی حفظ آرامش در شرایط کاری پر فشار
•    توانایی خوب در کارتیمی
•    توانایی کار با اعداد و ارقام و مدیریت بودجه
•    توان سازماندهی و برنامه ریزی کارها
•    نظارت بر نحوه سرویس دهی به مشتریان و برنامه ریزی جهت حداقل کردن زمان انتظار آنها
•    توانایی مدیریت سلامت، بهداشت، ایمنی و امنیت محیط کار         


تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل:
علاقه مندان برای ورود به این شغل باید استانداردهای عمومی آموزشی و تجربه مرتبط داشته باشند. برای رسیدن به این شغل ابتدا باید از سطوح پایین شروع کنند   .با کسب تجربه و توانمندی های بیشتر و گذراندن دوره های آموزشی لازم (در صورت نیاز) کم کم پیشرفت کرده و مدیر رستوران می شوند.

برای کسب دانش لازم علاقه مندان می توانند در رشته هتلداری تحصیل کنند. همچنین دوره های مدیریت رستوران در برخی از آموزشگاه های آزاد برگزار می شود. البته مدیران رستوران بهتر است در زمینه های مانند آشپزی، کافی شاپ و... نیز دوره های لازم را ببینند تا بهتر بتوانند بخش های مختلف رستوران را مدیریت کنند.

البته برخی افراد به دلیل علاقه و داشتن سرمایه، رستوران، فست فود و یا کیترینگ تاسیس و مدیریت آن را برعهده می گیرند. البته در دنیای امروز که رقبای زیادی وجود دارند، برای موفق شدن تنها داشتن سرمایه کافی نیست. مدیر رستوران باید تجربه کار در این بخش را داشته و با برخی از اصول و فنون مدیریتی نیز آشنایی کافی داشته باشد.


بازارکار و آینده شغلی مدیر رستوران:
مدیر رستوران می تواند در رستوران ها، هتل های بزرگ و کوچک، فست فود ها و مراکز تهیه غذا کار کند. با کسب تجربه بیشتر و سرمایه لازم می تواند رستورانی برای خود راه بیاندازد.

با توجه به روند رشد صنعت رستوران داری در جهان و افزایش تمایل مردم به استفاده از رستوران ها و فست فودها، پیش بینی می شود آینده خوبی پیش روی بازارکار مدیران رستوران  خواهد بود. البته هر مدیری که تجربه، مهارت و توانمندی های بیشتر و به روزتری داشته باشد، فرصت های بهتری پیش روی او خواهد بود و به احتمال زیاد به موفقیت خواهد رسید.

موفقیت در صنعت رستوران‌داری مستلزم یک تعهد کاری قوی است. به طور معمول، مدیران رستوران در هفته در حدود 90 ساعت وقت برای کارشان در محیط رستوران صرف می‌کنند! این یعنی دو برابر 44 ساعت حد مجاز کار در هفته. همین امر نشان‌دهنده زمان‌بر بودن و تعهد آور بودن کار در صنعت رستوران‌داری است. کار رستوران تعطیلی‌بردار نیست، صبح، ظهر و شب.. شما باید با جون و دل برای آن وقت بگذارید. در ادامه چند ساعتی از کار یک مدیر رستوران را با هم مرور می‌کنیم.
6 صبح رسیدن به رستوران
6:30 از نظافت کف آشپزخانه مطمئن شوید و اگر تمیزی راضی‌کننده نیست دست به کار شوید!
6:55 صورت اموال را چک کنید و اگر کم و کسری بود، بر اساس مدل کنترل هزینه رستوران‌تان سفارش دهید.
7:45 برگه‌های سفارشات را در جا مخصوص‌شان قرار دهید.
8:00 وجوه صندوق‌ها و گاوصندوق را بررسی نمایید. در صورت لزوم وجوه نقد را به حساب بانکی‌تان واریز می‌کنید.
9:00 کارمندان شیفت صبح وارد رستوران می‌شوند.
9:35 یکی از کارکنان با خواب‌آلودگی وارد می‌شود، به او یک تذکر شفاهی می‌دهید.
9:45 یکی از کارکنان با 45 دقیقه تأخیر می‌آید. به او یک تذکر کتبی می‌دهید.
10:00 یکی از کارکنان نیامده، با او تماس می‌گیرید یا بر روی پیغام‌گیرش پیام می‌گذارید.
10:00 به دو نفر از پرسنل شیفت بعد از ظهر تماس می‌گیرید تا یکی جای فرد غایب را پر کند.
10:30 جلسه توجیهی روزانه‌تان را با کارکنان برگزار می‌کنید.
11:00 درب رستوران را برای پذیرایی نهار باز می‌کنید.
همینطور که می‌بینید، ظرف مدت کوتاهی مدیر رستوران باید چند اتفاق را مدیریت کند! هماهنگی کارکنانی که نیامده‌اند، واریز پول به حساب و … این نشاندهنده حجم کار بالاست که بدون شک بدون برنامه‌ریزی قبلی مدیر رستوران از پس آن بر نمی‌آید.


حسابدار خود باشید:
اغلب مدیران رستوران، ذهنیت قبلی نسبت به حسابداری رستورانی ندارند. باید بدانید که این مدیریت مالی فرق زیادی با سایر کسب و کارها ندارد، شما بایستی حجم سرمایه‌گذاری، بودجه‌های اجرایی و خرید‌های روزانه و هفتگی، کنترل هزینه با آنچه پیش‌تر بحث شد (مقاله هفته گذشته)، حقوق پرسنل و از همه مهمتر پیش‌بینی درآمد آشنا باشید و بطور نظام‌یافته حساب رستوران‌تان را رصد کنید و مراقب سود  و زیان‌تان باشید. .

ریسک‌تان را مدیریت کنید:
حواستان به بهداشت، احترام به مشتری، کنترل مهمان ناراضی، مسمومیت و خیلی چیزهای دیگر باشد. هر کدام از مشکلاتی که از قبل به ریسک آنها فکر نکرده اید، می‌تواند  به دردسر بزرگی تبدیل شود.

مدیریت و سرمایه گذاری در امور رستوران داری در همه جای جهان نیازمند داشتن تجربه، دانش، روحیه و اطلاعات لازم در این زمینه است..  مدیریت رستوران یا سرمایه گذار باید اطلاعات کافی در امور رستوران داری، بهداشت، تغذیه، کارگرداری و مسایل مدیریتی داشته باشد.

 

 

 

 

آشنایی با مشاغل: آتش نشان

آشنایی با مشاغل: مهندس هسته ای

آشنایی با مشاغل: پویانما (انیماتور)

آشنایی با مشاغل: امدادگر

آشنایی با مشاغل: کارشناس هواشناسی

آشنایی با مشاغل: آشپز

 

 

 

 

 

 

 

 

► آموزش مهارت مکالمه به پنج زبان (5)
آشنایی با مشاغل: آشپز ◄

 
پابلیکا
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 488 مهمان آنلاین داریم