بنر
این تبلیغ فرق می کنه!!
دوشنبه ، 20 آذر 1396 ، 10:58

 

مدت هاست که در دنیای تبلیغات استفاده از چهره های مطرح و سرشناس دنیای هنر، ورزش و... مورد توجه قرار گرفته است. حال آنکه اگر این تبلیغات با حضور اشخاص شناخته شده و محبوب جامعه انجام گیرند، تاثیر بیشتری بر ذهن مخاطب خواهند گذاشت و یا ذهنیت مخاطب را نسبت به آن برند و آن شخص تغییر می دهند، باید مورد بررسی قرار گیرد.

در سراسر دنیا، تبلیغات بهترین راه برای معرفی محصول به حساب می آید. محصولی که تازه پا به عرصه تجارت گذاشته و باید با رقبای قدرتمند پیشین خود رقابت کند تا جایگاه خود را به اثبات برساند. به همین خاطر است که تولیدکنندگان و صاحبان کالا برای بیشتر دیده شدن محصول خود دست به دامن چهره های مطرح می شوند. محمدرضا گلزار، سیروان خسروی، زانیار خسروی، سیناشعبانخانی، بابک جهانبخش، بهرام رادان، مهدی مهدوی کیا و.... چهره های نام آشنایی هستند که بارها و بارها تصاویرشان را در کنار محصولات مختلف دیده ایم.

 

 

استفاده از هنرمندان و ورزشکاران از قبل انقلاب مرسوم بود اما با توجه به قانونی که در سال 1389 در مجلس به تصویب رسید این امر محدود شد. قانون ممنوعیت استفاده از چهره های سرشناس در تبلیغ کالاها به مدت 4 سال اجرا شد تا اینکه سال  1393 که به عزم ملی و مدیریت جهادی نام گرفت و با شعار اقتصاد و فرهنگ همراه بود، قانون ممنوعیت استفاده از چهره های سرشناس و مطرح در تبلیغات کالاهای داخلی نیز برداشته شد.

این افراد مشهور می توانستند علاوه بر افزایش ارزش تجاری برند شما، سبب بازشناسایی نام برند شوند. آنها این توانایی را داشتند که روح تازه ای به برند شما بدمند و یا مخاطبانتان را با بُعد دیگری از برندتان آشنا کنند.

 

یک چهره محبوب می تواند برند شما را نیز محبوب کند و اعتبار نام خود را به محصول یا خدمات شما منتقل کند. همچنین این افراد می توانند شخصیت متمایزی را برای برند شما تعریف کنند.

اما انتخاب یک سلبریتی برای معرفی محصول ریسک هایی را نیز به دنبال دارد. انتخاب شخص نامناسب و یا استفاده از شخص مناسب به طور نامناسب منجر به اتفاقاتی خواهد شد که ممکن است اثر معکوس بر تبلیغات شما بگذارد. باید توجه داشت که افراد مشهور نیز انسان هایی هستند که گاه مرتکب اشتباهاتی در زندگی شان می شوند و متاسفانه گاهی کوچکترین اشتباهات آنان توسط رسانه ها منعکس می شوند و تاثیر منفی بر ذهن مخاطب می گذارد. همچنین باید به تناسب آن شخص با برند نیز توجه کرد. اینکه آن سلبریتی واقعا از آن محصول استفاده می کند یا خیر نیز یکی از چالش های بزرگی است که در ذهن مخاطب ایجاد می شود.

درنتیجه باید گفت که این راه اگرچه در دیده شدن بهتر و بیشتر محصول کمک بسیاری می کند اما اگر سنجیده عمل نشود، ممکن است نتیجه معکوس نیز داشته باشد. به عنوان مثال می توان به کمپین «ستاره ها از آنچه می بینید به شما نزدیکترند» که توسط شرکت گلدیران (نماینده انحصاری ال جی در ایران) برگزار شد، اشاره کرد. در این کمپین، صاحبان کالا از مهران غفوریان به عنوان ستاره این روزهای تلویزیون استفاده کردند. اما همانطور که در صفحه اینستاگرام گلدیران می توان مشاهده کرد، استفاده نادرست از این ستاره تلویزیونی با برخورد نامناسب مخاطبین مواجه شده است.

 

در کمپین « ستاره ها از آنچه می بینید به شما نزدیکترند» برنده ی قرعه کشی می تواند یک شب میزبان مهران غفوریان باشد! بدون شک، هیچ خریداری در اوضاع نابسامان اقتصادی که امروزه برجامعه حکم فرماست، توانایی میزبانی شایسته از هیچ ستاره ای را نخواهد داشت.

 

نویسنده: فریناز مختاری

► آشنایی با مشاغل: شیمیدان
باید ها و نباید ها در فرآیند برندسازی شهری ◄

 
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 1096 مهمان آنلاین داریم