گزارش جالب گاردین از دستمزد بازیگران ایرانی

سه شنبه ، 19 آبان 1388 ، 14:25

روزنامه گاردين روز دوشنبه در گزارشي با عنوان "ايران فهرست دستمزد نجومي بازيگران سينما را منتشر کرد" ، مي نويسد:
دريافت دستمزدي معادل 55 هزار پوند تنها براي سه روز کارکردن در نقش يک فرشته کاري بسيار عالي است.
اين دستمزد شاهانه "محمدرضا گلزار" يکي از ستارگان سينماي ايران است که بابت فقط سه روز ايفاي نقش در فيلمي به نام "دمکراسي در آفتابي درخشان" به وي تعلق گرفته است.
اين دستمزد نجومي نوعا" براي ستارگان سينماي ايران هشدار دهنده است که سخت گيريهاي مالياتي به سراغ آنها هم خواهد آمد.
خبر دستمزد نجومي گلزار و ساير ستارگان سينماي ايران توسط "رضا استادي" از منتقدان سينما در تلويزيون ايران مطرح شد.فهرستي که توسط استادي قرائت شد از سوي سينماگران اعم از تهيه کنندگان و کارگردانان اينگونه ارزيابي مي شود که دستمزهاي نجومي بازيگران خود به خود سبب افزايش هزينه توليد فيلم مي شود و ماندگاري صنعت بسيار متزلزل سينماي ايران را تهديد مي کند.
"علي معلم" منتقدي ديگر در روزنامه تهران امروز هم هشدار داد که پرداخت دستمزدهاي کلان در سينماي ايران تقليد از سينماي هاليوود است بدون آنکه منافع اين کار قابل مقايسه با هاليوود باشد.
وي مي گويد : "سينماي ايران هيچ چيزش شبيه به هاليوود نيست. سيستم فروش و توزيع در سينماي ايران بسيار محدود است".
گاردين در ادامه نوشت : در مورد گلزار فقط دستمزد نجومي اش نيست که مشاجره اي دامنه دار به بار آورده بلکه ديدار محرمانه او با محمود احمدي نژاد رئيس جمهور هم به انتقادها از او دامن زده است.
گفته شده است که ديدار گلزار با رئيس جمهور در ارتباط با ممنوعيت دادگاهي وي براي بازي بر سر اختلافات وي با يک کارگردان بوده است و گلزار از رئيس جمهور خواسته است براي لغو ممنوعيتش پا در مياني کند.
گلزار براي فيلم اخيرش - دو خواهر - معادل 42 هزار پوند دريافت کرده است.
برخي بازيگران در واکنش به انتقادها مي گويند که دستمزدهاي بالا به علت ناامني شغلي و ماهيت کوتاه مدت دوران بازيگري آنهاست ضمن آنکه دستمزد آنان در مقايسه با دستمزد بازيکنان فوتبال بسيار ناچيز است.
اما اين توجيه هاي صنفي براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قانع کننده نيست. "عليرضا سجادپور" معاون سينمايي وزارت ارشاد (‌ مديرکل شوراي ارزشيابي و نظارت بر آثار سينمايي ) هشدار داده است که بازيگران داراي دستمزدهاي عجيب و غيرمعمول نجومي در آينده هدف ماليات بندي قرار خواهند گرفت.
سجادپور گفته است: پرداخت دستمزدهاي کلان هماهنگي با سياستهاي ما براي توسعه سينما و ارتقاي سطح فروش فيلمها ندارد. اين رقمهاي نامعمول موجبات نارضايتي را در جامعه سينماي ايران به بار آورده و هزينه توليد فيلم را بالا برده است.
" گلشيفته فراهاني" بازيگر زن ايران سال گذشته در پي بازي در فيلمي در هاليوود به نام "مجموعه دروغها" (Body of Lies )که در آن با "لئوناردو دي کاپريو" و "راسل کرو" هم بازي شده بود از کشور ممنوع الخروج اعلام شد.
امسال هياتي از آکادمي علوم و هنرهاي تصاوير متحرک از هاليوود به تهران سفر کرد تا با کارگردانان و بازيگران سينماي ايران گفت وگويي داشته باشد.

 

► انتشار سند کارشکنی امریکا علیه ایران در بانک جهانی
ردپاي فساد در مطالبات معوق بانک‌هاي دولتي ◄

مطالب مرتبط
بنر