تزريق 5 ميليون سكه به بازار

شنبه ، 23 آبان 1388 ، 10:20

 

شكل‌گيري حباب قيمت در بازار،‌ بانك‌ مركزي را به تزريق سكه به بازار وادار كرد؛ رييس كل بانك مركزي كه پيشتر در اوايل ماه جاري از ضرب 5ميليون قطعه سكه به منظور ذخيره‌سازي و كنترل قيمت خبرداده بود، از تزريق تدريجي سكه به بازار داخلي تا زمان متناسب شدن قيمت آن براساس بازارهاي جهاني خبرداد. محمود بهمني در این خصوص گفت كه براساس قيمت‌هاي جهاني نرخ هر قطعه سكه بهار آزادي بايد 263هزار تومان باشدو قيمت بيش از آن ناشي از جو رواني حاكم بر بازار است.

 

وي افزود: عرضه انواع سكه بهار آزادي از روز شنبه براي متناسب شدن قيمت داخلي آن با قيمت جهاني است و تا زماني كه قيمت سكه در داخل واقعي نباشد، اين عرضه ادامه خواهد داشت. بهمني تصريح كرد كه از روز شنبه 23آبانماه با عرضه سكه از افزايش بي‌رويه قيمت آن جلوگيري خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش نامتعادل قیمت سکه، از توزیع 5میلیون سکه از امروز در بازار خبر داد. محمود بهمنی در یک گفت‌وگوی تلويزیونی با اعلام این خبر افزود: این میزان سکه به منظور از بین رفتن اختلاف قیمت در بازار عرضه مي‌شود. وی اوایل ماه جاری از ضرب 5میلیون سکه به منظور ذخیره‌سازی و کنترل قیمت در بازار سکه خبر داده بود .

بهمنی با اشاره به افزایش قیمت جهانی طلا و به تبع آن افزایش قیمت سکه در بازار داخلی گفته بود: بانک مرکزی 5میلیون قطعه سکه ضرب کرده است تا چنانچه قیمت سکه به طور کاذب در بازار افزایش یابد، آن را وارد بازار نماید .وی در عین حال تاکید کرده بود که این کار به منزله هدر دادن منابع کشور است. در پی افزایش دنباله دار قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه نیز قیمت طلا به رکورد تازه‌ای دست یافت. در آغاز معاملات این روز در بازار نیویورک نر خ هر اونس طلا برای تحویل فوری به 1123.4 دلار رسید و مجددا در ساعت 15 به وقت تهران این میزان به دلیل نوسان ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند انگلیس تا حد 1116 دلار پایین آمد. انتشار خبر افزایش 3 دهم درصدی تولیدات صنعتی در منطقه یورو در نوسان ارزش دلار و طلا در روز پنج‌شنبه تاثیرگذار بوده است. به دنبال این نوسانات نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی در ساعات اول معاملات سکه با افزایش شدیدی همراه بود، چنانکه نرخ هر قطعه سکه بهار به حد 286هزار تومان در این بازار دست یافت.


نیم سکه 140هزار تومان و ربع سکه نیز به نرخ 70هزار تومان در ستون فروش جدول معاملات فعالان بازار ثبت شد. با این حال در ادامه فعالیت روزانه بازار، قیمت سکه بهار آزادی در ساعت 15 این روز با 6‌هزار تومان سقوط قیمت به 280‌هزار تومان رسید که نسبت به قیمت روز چهارشنبه 4‌هزار تومان افزايش داشت. سکه طرح قدیم در این بازار بعد از ظهر پنج‌شنبه 280‌هزار تومان عرضه مي‌شد که نسبت به نرخ روز قبل 3هزارتومان رشد کرد. ربع سکه نیز 1000 تومان ارزان شد.در این روز نرخ جهانی طلا بین 1102.3 تا1123.4 دلار در نوسان بوده است. روزجمعه نیز تا ساعت 14 قیمت طلا در بازارهای جهانی به 1105 دلار رسید. در این ساعت قیمت طلا نسبت به قیمت پایان معاملات روز پنج‌شنبه در مجموع 3.4در صد رشد ثبت کرده است. این نوسان 2.4درصد به دلیل تضعیف دلار آمریکا و يك‌درصد به دلیل خرید های عمده جهانی طلا در این 24 ساعت صورت گرفته است. در همین ساعت ارزش طلا نسبت به 30 روز گذشته با 43 دلار افزایش تقریبا 4درصد رشد ماهانه داشته است.

در 365 روز گذشته نیز ارزش طلا با 370.8دلار افزایش در حدود 64.50درصد رشد سالانه را ثبت کرده است. سخنان اشتراوس کان رییس صندوق بین‌المللی پول در خصوص پیشتازی آسیا در بهبود اوضاع اقتصادی جهان و اعلام خبر افزایش0.4درصدی نرخ رشد اقتصادی اروپا در 3 ماه سوم سال 2009در روز پنج‌شنبه از جمله دلایل نوسان در نرخ برابری دلار بوده است. عدم شفافیت قیمت‌ها در بازار سکه طی چند روز اخیر بالاخره واکنش مقامات بانک مرکزی را برای مداخله و کنترل قیمت بر انگیخته است. بنا بر گفته رییس کل بانک مرکزی از امروز قرار است 5میلیون سکه توسط بانک مرکزی به بازار تزریق شود. سال گذشته نیز بانک مرکزی علاوه بر فروش معمول سکه از طریق بانک کارگشایی از طریق شعب منتخب بانک‌های تجارت و سپه نیز سکه مي‌فروخت.

منبع: دنیای اقتصاد

► بحران اقتصادی همیشه بد نیست !
امریکا رو به دزدی خواهد آورد... ◄

مطالب مرتبط
بنر