حساب های محرمانه بانکی و فساد اقتصادی!

سه شنبه ، 26 آبان 1388 ، 18:17

سازمان بين المللي شفافيت در تازه ترين گزارش خود وجود حسابهاي محرمانه بانكي در كشورهاي توسعه يافته را عامل اصلي فساد مالي درجهان اعلام كرد.

به گزارش بانکی به نقل از فارس ، گزارش امسال اين سازمان نشان مي دهد فساد مالي در كشورهاي درگير جنگ، همچون افغانستان و سومالي ، بيشتر از بقيه كشورها است .
بر اساس اين گزارش كشورهاي نيوزلند ، دانمارك و سنگاپور كمترين فساد مالي را در بين 180 كشور جهان دارند . اين فهرست بر اساس نتايج 13 نظر سنجي كارشناسان ده سازمان مستقل بين المللي ، تهيه شده است .
سازمان بين المللي شفافيت كه مقر آن در برلين قرار دارد و گفته مي شود به محافل صهيونيستي وابسته است بدون ذكر نام كشوري اعلام كرد ، حسابها و اسرار محرمانه بانكي ، تلاشها را براي مبارزه با فساد مالي و درآمد هاي نامشروع كم اثر مي كند . در واقع كشورهاي توسعه يافته و صنعتي گرچه چندان با مشكل فساد مالي روبرو نيستند ولي تاثير و نقش زيادي در گسترش مفاسد مالي در جهان دارند. اكنون كه دولتها سعي دارند با تزريق سرمايه هاي دولتي به شركتها و بانكهاي خود در قالب برنامه كمك به رشد اقتصادي ، اقتصاد بين المللي را احيا كنند ، نياز بيشتري به مبارزه با فساد مالي احساس مي شود . سازمان بين المللي شفافيت ، از عملكرد سازمان همكاري و توسعه اقتصادي بخصوص در مورد بهشتهاي مالياتي قدرداني كرد و افزود ، بايد در زمينه مبادله اطلاعات به منظور پايان دادن به نظام حساب هاي محرمانه ، بيشتر تلاش شود .
اين سازمان از كشورهاي گروه 20 خواست توجه بيشتري به مشكل فساد مالي كنند و كشورها را به شفافيت بالا در قراردادهاي دولتي تشويق كنند .
كنوانسيون سازمان ملل براي پيگيري فساد مالي اخيرا به تصويب 141 كشوري كه در نشست دوحه گردهم آمده بودند رسيد . اما برخي از بندهاي ان مثل بازديد هاي ارزيابي از كشورهاي عضو ، اختياري است و به اعتقاد منتقدان ، تاثير گذاري اين توافقنامه را محدود مي كند .

 

► احمدی نژاد: طرح تحول بانكي هم در راه است
معامله ی جنجالی معدن انگوران باطل شد! ◄

مطالب مرتبط
بنر