بنر
رد ادعای هزینه های غیر قانونی و مبهم برای صدور کارت ملی جدید
شنبه ، 23 دی 1396 ، 14:34
سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به گزارش دیده بان شفافیت و عدالت منتشر شده در سایت الف : ادعای ابهام درهزینه صدور کارت ملی جدید را رد کرد.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ متن جوابیه سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این گزارش که در برخی از رسانه ها از جمله سایت الف منتشر شده به این شرح است:
امروزه عموم کشورهایی که کارت های هوشمند صادر می کنند به جهت رعایت امنیت و فراهم سازی امکان پردازش تصویر در سامانه ها، تصویر فرد را به شکل زنده (Live) درهمان زمان مراجعه به دفتر ثبت نام و در طی فرآیندهای نرم افزاری سامانه برداشت و بدون هیچ گونه دخل و و تصرف ( روتوش، دستکاری...) به همراه عامل بیومتریک ( اثر انگشت) جهت صدور کارت به سامانه های مربوط ارسال می کنند. به نحوی که در این فرآیند از افراد عکس چاپ شده دریافت نمی شود تا امکان جابجایی سهوی یا عمدی عکس افراد یا تغییرات در چهره ظاهری آنها به حداقل ممکن برسد. در معماری کارت هوشمند ملی نیز این ملاحظات رعایت شده است و لذا موضوعی تحت عنوان دریافت عکس یا عکسبرداری در فرآیند درخواست و صدور کارت مذکور وجود ندارد و در تفاهم نامه با شرکت پست یا دفاتر پیشخوان هم صرفاً از واژه ً تصویر زندهً استفاده شده است.
کار مزد حق الزحمه دفاتر پیشخوان و پست شامل اخد مدارک، اسکن، برداشت تصویر زنده، اخذ اثر انگشت، بررسی، تائید و ارسال آنها به سامانه صدور کارت از سوی مراجع ذیصلاح قانونی از قبیل سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و سازمان تنظیم مقررات به تصویب می رسد و هیچ مبلغی به سازمان ثبت احوال کشور پرداخت نمی شود.
در جلساتی که با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه عکاسان برگزار شد، ضمن تبیین موضوع، اعلام گردید که سازمان ثبت احوال یا دفاتر ثبت نام منعی در همکاری صنف، موکول به رعایت الزامات فنی و امنیتی ندارند و از آن استقبال می کنند. لیکن برای اتحادیه عکاسان امکان انتخاب و تعیین تعدادی از اعضاء که بتوانند در دفاتر محدود ثبت نام مستقر شوند وجود ندارد و از سوی دیگر، هزینه برداشت تصویر زنده در فرآیند ثبت نام ناچیز است و حتی اگر مبلغ اعلامی از سوی دیده بان شفافیت و عدالت (700 تومان) را بپذیریم هیچ عکاسی حاضر نیست با این قیمت با دفتر همکاری نماید. چرا که هزینه عکس چندین برابر می باشد.
هم اکنون با یک بار مراجعه فرآیند ثبت نام در سامانه با رعایت استانداردهای فنی و امنیتی از جمله استاندارد اخذ تصویر چهره انجام می شود، در غیر این صورت مردم برای گرفتن عکس بایدابتدا به عکاسی رفته و سپس برای ثبت نام و ارائه عکس به دفاتر مراجعه نمایند و در صورتی که عکس ارائه شده مطابق با استانداردهای سامانه صدور کارت هوشمند ملی نباشد، الزاماً بایدعکس دیگری تهیه و هزینه مضاعفی را متحمل شوند که قطعاً نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.
همانگونه که اشاره شد، صرفاً رعایت الزامات فنی و ملاحظات امنیتی است که اخذ تصویر چهره به صورت زنده را ضروری ساخته است و قیاس روش صدور کارت هوشمند با سایر مدارک هویتی مع الفارق است. به عنوان مثال هم اکنون جهت صدور شناسنامه که با روش نیمه مکانیزه و از طریق همان دفاتر پست و پیشخوان ثبت نام کننده کارت ملی هوشمند صورت می گیرد، عکس های چاپ شده دریافت می گردد.
این سازمان آمادگی کامل دارد تا جزئیات بیشتری از الزامات فنی و امنیتی صدور کارت و موانع و محدودیتها و حتی رویه سایر کشورها را در اختیار دیده بان عدالت و شفافیت یا سایر علاقمندان قرار دهد، البته پیشنهاد هم می نماید، که این عزیزان قبل از انتشار اطلاعات جمع آوری شده به صورت عمومی، مراتب صحت و سقم اطلاعات را از طرفین هر موضوع استعلام و پس از حصول اطمینان از صحت آنها در رسانه های عمومی طرح نمایند.

► رویکرد اصلی بودجه ۹۷ اشتغالزایی و فقرزدایی است
حذف نام همسر از شناسنامه ◄

 
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 900 مهمان آنلاین داریم