بنر
حذف آزمون ها در مدارس ابتدایی و تیزهوشان مقدمه ای برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
دوشنبه ، 23 بهمن 1396 ، 12:28

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش برای حذف آزمون های ورودی از مدارس ابتدایی و تیزهوشان گفت: این مساله باعث مشکلات زیادی برای دانش آموزان شده بود و اجرای آن مقدمه ای برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بیش از ۶ سال بر زمین مانده بود.

حاکمیت آزمون ها در نظام آموزشی و طبقه بندی مدارس به گواه بسیاری از کارشناسان از چالش های اساسی نظام آموزشی کشور بوده است و رفع این مشکلات بیش از پیش مورد توجه وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم قرار گرفته است. وزیر آموزش و پرورش به تازگی از حذف آزمون در مدارس ابتدایی و پایه هفتم برای ورود به مدارس تیزهوشان با هدف جلوگیری از آثار مخرب رقابت‌های ناسالم و ایجاد محیط شاد و پرنشاط به مدارس خبر داده است. سیدمحمد بطحایی آزمون های ورودی را برای دانش آموزان آسیب زا عنوان کرده است و معتقد است حاکمیت آزمون ها باعث می شود شادی از بچه ها گرفته شود و تنها به فکر کسب رتبه باشند.  در این باره میرحمایت میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این رویکرد وزیر مورد استقبال فراکسیون فرهنگی و آموزش مجلس است به پایگاه اطلاع رسانی دولت می  گوید: این نگرش در برنامه های آقای بطحایی برای وزارت وجود داشت و هم اکنون مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شده است.

وی با اشاره طبقه بندی مدارس و تمرکزگرایی مدارس خاص در این شرایط به مضرات برگزاری آزمون های ورودی برای دانش آموزان اشاره می کند و می گوید: توجه بیش از حد به آزمون و کسب رتبه باعث شده تا خلاقیت، هنر، ارزش های فرهنگی و مهارت های زندگی  دانش آموزان تحت شعاع قرار گیرد و این مساله استرس ها و فشارهای روانی زیادی به دانش آموزان تحمیل می کند تا جایی که در بسیاری از آنها باعث نفرت از زندگی شان شده است. در این شرایط فرصت تربیت آنان نیز گرفته می شود و خوشبختانه با رویکرد جدید وزارت آموزش و پروش امیدوارم این روند اصلاح شود.

میرزاده با اشاره به اینکه این آزمون ها برای اکثریت دانش آموزان فایده ای ندارد و تنها آنها را دچار استرس می کند می  گوید: ۹۹.۹۹ درصد دانش آموزان با مشکل رو به رو می شوند تا کمتر از یک دهم درصد وارد مدرسه تیزهوشان شوند و این روند، روندی منطقی و کارشناسی نیست. وی با بیان اینکه عیارسنجی آزمون های ورودی برای شناسایی بنیه علمی دانش آموزان مناسب نیست می گوید: اینکه تنها در دو ساعت سرنوشت کسی مشخص شود باید آخرین راه باشد.

نماینده گرمی مغان اظهار کرد: در چنین شرایطی دانش آموزان ضربه می بینند؛ چرا که کل زندگی آنها ریاضی، علوم و حساب و ضرب شده است و از خانواده دور می شوند و سایر مهارت هایی که برای شهروند خوب شدن نیاز است به فراموشی سپرده می شود و این مساله با فلسفه نظام آموزشی استاندارد در تناقض است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تبعیض ها در این شرایط می گوید: اینکه بزرگترین امکانات در اختیار برخی بچه ها باشد بر خلاف قانون است و خوشبختانه این تغییر رویکرد گامی اساسی برای تحول نظام آموزشی کشور می تواند باشد.

به گفته این نماینده مجلس اقدام وزارت آموزش و پرورش، به عنوان متولی نظام آموزشی کشور برای حذف آزمون های ورودی در مدارس ابتدایی وتیزهوشان قدمی مثبت و مقدمه ای برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند از سال ۹۰ بر زمین مانده بود و رهبری نیز بر آن تاکید داشتند و در واقع ۶ سال بود که عملا اجرا نمی شد و در فضایی که به آن اشاره کردم امکان تحقق نبود.

► بیانیه وزارت امور اقتصادی و دارایی به مناسبت یوم الله 22 بهمن ماه سال 1396
۵ مهارت که اگر جویای کار بازاریابی هستید، باید در رزومه خود داشته باشد. ◄

 
بنر
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 603 مهمان آنلاین داریم