بنر
چگونه با نوشته ی خود توجه دیگران را جلب کنیم؟
چهارشنبه ، 25 بهمن 1396 ، 12:10

 

«اگر با سرآغاز خوبی تبلیغ خود را شروع کنید، باید به نتیجه ی مثبت آن اعتماد داشته باشید، در غیر این صورت بزرگترین نویسندگان نیز قادر به نجات تبلیغات خود از ورطه نابودی نخواهند بود.»


جان کاپلز



برای جلب توجه، آگهی شما
باید به میدان رقابت وارد شود

هرزمان که مجله یا روزنامه ای را می خوانید، جز یکی دوتا از آگهی ها بقیه را نادیده می گیرید، در حالی که بسیاری از آگهی هایی که از آن غافل مانده اید، به تبلیغ کالاهایی پرداخته اند که می توانند مورد علاقه تان باشند.
دلیل این عمل بسیار ساده است: تعداد این آگهی ها که برای جلب توجه شما به رقابت پرداخته اند، بسیار زیاد است و شما وقت یا میل کافی برای خواندن همه ی آنها را ندارید.
این دلیل موجه و معقولی برای شما به عنوان نویسنده تبلیغات است که با تلاش هرچه بیشتر اثر خود را قابل توجه سازید. به هرطرف که می چرخید-مجله ها، تلویزیون و یا صندوق پستی یک مدیرعامل پرمشغله- با دنیایی پررقابت و پرکشمکش برای جلب توجه مخاطب روبه رو می شوید.
نسخه ی جدیدی از مجله کازموپولیتن حاوی 275 تبلیغ مختلف است و نسخه ای از نیویورک تایمز شامل 280 آگهی تصویری و 4680 آگهی نیازمندی هاست. شرکت های آمریکایی سالانه بیش از 20 میلیارد دلار برای تبلیغات در مجله ها، روزنامه ها و نشریه های اقتصادی صرف می کنند.
حتی بدتر از آن، تبلیغات شما با مقاله هایی که در این روزنامه ها و مجله ها به چاپ رسیده اند و سایر مطالب خواندنی که روی میز کار مخاطب شما قرار گرفته اند یا در سبد نامه های او جای دارند، ناچار به رقابت است.

 


تبلیغی را برای فروش وسایل آزمایشگاهی ویژه ی دانشمندان طراحی می کنید. آگهی شما با ده ها تبلیغ دیگر که در همان مجله ی علمی چاپ شده اند، ناچار به رقابت است. دانشمندان در هر ماه ده ها مجله ی علمی را دریافت می کنند. هر یک از این نشریه ها مملو از مقالات و مطالب علمی و نوظهور است که پژوهشگر و یا محقق برای دور نماندن از قافله ی علمی، ناگزیر از خواندن آن هاست. (جان نیس بیت، نویسنده ی مگاترندز تخمین زده است که روزانه 6000 تا 7000 مقاله ی علمی نوشته می شود و مجموع کلی اطلاعات تکنیکی در جهان هر پنج سال و نیم یک بار دوبرابر می شود.)
این افزایش سریع اطلاعات، مانع از توجه خاص به یک واحد اطلاعات مستقل می شود. براساس اظهارات دکتر لئوبوگارت از دفتر تبلیغات روزنامه ها، امروزه خوانندگان نسبت به 15 سال گذشته دوبرابر بیشتر در معرض تبلیغات و آگهی ها قرار گرفته اند، اما نسبت به 15 سال گذشته میزان توجه آنان به تبلیغات، تنها 20 درصد افزایش یافته است. بدیهی است در این شرایط از تبلیغاتی که برای جلب توجه خواننده تلاشی به عمل نمی آورند، غفلت می شود. باب دونات، سردبیر مجله ی بازاریابی تجاری اظهار می دارد که «یک آگهی موفق قادر است در میان خرت و پرت ها و آت و آشغال ها هم خودش را نشان دهد».
شرکت هایی که به فرستادن نامه های تبلیغاتی از طریق پست اقدام می کنند، به خوبی به این نکته واقف هستند که تنها به مدت 5 ثانیه شانس آن را دارند که توجه خواننده را به خود جلب کنند. اگر خواننده پس از 5 ثانیه، موضوع را باب میل خود نیابد، نامه را به درون سطل آشغال می اندازد.
به همین ترتیب، آگهی هایی که در مجله ها چاپ می شوند و یا در تلویزیون به نمایش درمی آیند، بیش از 5 ثانیه شانس جلب توجه مشتری را ندارند؛  و اگر آگهی مورد توجه مخاطب قرار نگیرد، یا مجله را به سرعت ورق خواهد زد و یا بی توجه به صفحه ی تلویزیون، به سوی یخچال خواهد رفت.
در دنیای تبلیغات، این وظیفه برعهده ی تیتر یا عنوان گذاشته شده است.

از کتاب «ادبیات تبلیغ»

► فاینانس‌های بیشتر در راه است
چگونه در یک مصاحبه شغلی بدرخشید؟ (قسمت اول) ◄

 
بنر
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 845 مهمان آنلاین داریم