چگونه یک «تیتر خوب» می تواند جلب توجه کند؟
پنجشنبه ، 26 بهمن 1396 ، 10:11

 


در تمامی شکل های تبلیغات، «تاثیر نخست»- نخستین چیزی که خواننده می بیند، می خواند و یا می شنود- می تواند به مفهوم ناکامی و یا موفقیت تلقی شود. اگر نخستین تاثیر یک آگهی نامربوط و یا ملال آور تلقی شود، توجه شما را به خود جلب نخواهد کرد. اگر اخبار و یا اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذارد و یا قول پاداشی را در قبال خواندن آن آگهی به شما بدهد، نخستین اثر آن جلب توجه شما خواهد بود؛ و این نخستین قدمی است که مخاطب را متقاعد می سازد کالای شما را بخرد.


این «تاثیر نخست» دقیقا چیست؟


در تبلیغات چاپی:
عنوان و جاذیه ی بصری است که نقش تاثیر نخست را بازی می کند.
در بروشور: جلد
در آگهی رادیویی و تلویزیونی: نخستین لحظات پخش آن.
در بسته پستی: نوشته روی پاکت و یا نخستین جمله های نامه
در آگهی های جراید: نخستین پاراگراف
در نمایش کالا: اسلایدهای نخستین
هرقدر هم که کلمه های شما متقاعدکننده و کالایتان ممتاز باشد، آگهی شما قادر به فروش آن نخواهد لود؛ مگر آن که توجه مخاطب را به خود جلب کنید. اکثر متخصصان تبلیغاتی باور دارند که یک عنوان پرجاذبه که توجه همگان را به جانب خود جلب کند، کلید این معماست.
در این جا به نقل اظهارات دیوید اگیلوی، نویسنده کتای اعتراف های یک تبلیغاتچی درباره ی عنوان می پردازیم:
«عنوان، مهمترین و تعیین کننده ترین عامل یک تبلیغ است. تلگرافی است که خواننده با مشاهده آن مصمم به خواندن متن می شود.
به طور متوسط، تعداد افرادی که عنوان را می خوانند، پنج برابر خوانندگان متن است.
زمانی که عنوان خود را می نویسید، در حقیقت 80 سنت از یک دلار را خرج کرده اید و اگر با استفاده از عنوان تبلیغ خود، موفق به فروش کالا نشده اید 80 درصد پول مشتری خود را به هدر داده اید.»
اگلیوی می گوید که انتخاب عنوانی جدید برای یک آگهی قدیمی که از مدت ها پیش در جراید درج شده بود، قدرت فروش کالا را تا 10 برابر افزایش می دهد.


چگونه است که یک عنوان موجب موفقیت، و عنوان دیگری موجب ناکامی می شود؟


بسیاری از نویسندگام تبلیغات با این باور غلط که نگارش کلمه های زیبا، متنی «بامزه» و نوشته ای پر ابهان، عنوان های جالبی را شکل خواهند داد، در تله می افتند.
اما یک لحظه فکر کنید. آیا وقتی قصد خرید کالایی را دارید، دلتان می خواهد فروشنده شما را سرگرم کند، یا این که درصدد خرید کالایی مرغوب با بهایی مناسب هستید؟
پاسخ روشن است: هر زمان که خرید می کنید، در جستجوی کالایی هستید که نیازهای شما را رفع کند و یا بودجه ی شما نیز هماهنگی داشته باشد. یک نویسنده تبلیغات آگاه، به این نکته واقف است و جاذبه ی فروش را بر زیبایی کلمه ها و یا سرگرم کنندگی آن ها در ارائه ی یک عنوان ترجیح می دهد. او به خوبی آگاه است که خوانندگان در حین بررسی این عنوان، مایل به دانستن این نکته هستند که چه نفعی برای من دارد؟ و عنوان موثر به او می گوید: «یک لحظه صبر کن! این همان چیزی است که تو می خواهی!» همان گونه که جان کاپل اظهار می دارد، «بهترین عنوان، متوجه علایق شخصی افراد می شود و یا اخبار را به گوش آنان می رساند».

چهار هدف یک عنوان

نقش و اثر یک عنوان، بیش از جلب توجه افراد است.
برای مثال، عنوان کتاب دیل کارنگی شما را به جانب متن تبلیغ می کشاند، زیرا نوید اطلاعات سودبخش را می دهد.
تبلیغ مایونز هلمن نیز از این دست است و علاقه ی شما را به خواندن متن جلب می کند. و البته گروه خاصی از خوانندگان را به سوی خود می کشاند؛ کسانی که به پخت و پز علاقه مندند.
عنوان شما می تواند هدف های مختلفی را دربرداشته باشد:
1.    جلب توجه
2.    انتخاب مخاطب
3.    فرستادن یک پیام کامل
4.    کشاندن خواننده به متن تبلیغ

 

از کتاب «ادبیات تبلیغ»

► سکه در دی ماه گوی رقابت را از دلار ربود
تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ◄

 
بنر
بنر
بنر
نرم افزار CRM
رپورتاژ آگهی
خرید بلیط هواپیما
ایمیل مارکتینگ

برای سفارش بک لينک در بانکی با شماره 09127777190 تماس بگيريد

افراد حاضر

ما 359 مهمان آنلاین داریم