درآمد سعودی ها از حج چقدر است؟

يكشنبه ، 8 آذر 1388 ، 14:44


در حالي كه منبع اصلي درآمد عربستان  سعودی از محل فروش نفت است ،یک گزارش نشان دهنده ی درآمد 30 میلیارد دلاری سفرهاي زيارتي برای این کشور است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر  این گزارش نشان می دهد این 30 میلیارد دلار صرفا هزينه ي سفر، اقامت،خرید سوغاتی و خريد گوسفند براي ذبح است.

هزينه ذبح حيوان براي هر زائر تقریبا برابر 130 دلار است. هزينه هاي ديگر شامل خريد سوغات و استفاده از خطوط تلفن است. اين رقم 7 درصد كل توليد ناخالص داخلي عربستان را تشكيل مي دهد.


بر اساس اين گزارش چهار شهر مكه مكرمه، مدينه منوره، جده و طائف درآمد سرشاري از حج مي برند. فرودگاه جده دروازه ورود به مكه محسوب مي شود.


تجمع دو ميليوني زائران از كشورهاي مختلف حج واجب فرصتي استثنائی براي تولیدکنندگان عربستانی است تا كالاهاي جديد خود را عرضه کرده و استقبال از آن را تحلیل کنند.

از سوی دیگر حج فرصت هاي شغلي جديدي را براي هزاران تبعه سعودي فراهم مي آورد.برخي از عربستاني ها به ويژه جوانان به فعاليت هاي فروشندگي روي مي آورند.

عربستان سالانه بايد 160 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كند .
همچنین كرايه دادن وسائل نقليه براي حمل زائران مسئله ای است که در امار و ارقام نیامده و محل درآمد خوبی برای سعودی ها است. آن ها در ايام حج وسائل نقليه خود را به گروه هاي زيارتي اجاره مي دهند.

► جزئيات مطالبات معوق چهار بانك دولتي
فناوری / گزارشی از روبوت های برگزیده نمایشگاه توکیو ◄

مطالب مرتبط
بنر