احتمال استیضاح رئیس جمهور؟!

شنبه ، 14 آذر 1388 ، 11:08

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان رییس جمهور مبنی بر عدم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، معتقند: در صورت تحقق این امر و با نبودن دلائل کافی، تا مرحله استیضاح رییس جمهور هم پیش خواهیم رفت.

محمود احمدی نژاد در دور سوم سفرهای استانی خود در اصفهان و در خصوص ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان اظهار داشت: اگر در این عرصه دست دولت بسته باشد اجرای این طرح قابل اجرا نیست؛ دولت لایحه ای داده و اکنون چیز دیگری مصوب شده که قابل اجرا نیست و نمی توان کاری کرد که دست مردم در این عرصه بسته باشد.

 



محد تقی رهبر عضو کمیسیون قضایی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «فردا» گفت: در صورتی که قانون هدفمند کردن یارانه ها از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، دولت موظف به اجرای صحیح آن می باشد و طبق قانون هم باید قوانین مصوب مجلس را اجرا کند.

وی اظهار داشت: عدم اجرای این قانون، تخلف از قانون اساسی محسوب می‌شود و در صورت تحقق این امر، مجلس با بررسی‌های خود حق سئوال از رییس جمهور را دارد و حتی ممکن است که این مسئله تا مرحله استیضاح رییس جمهور هم پیش رود.

نماینده اصفهان اظهارات رییس جمهور مبنی بر عدم اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها را شتاب زده توصیف کرد و افزود: صحبت های رییس جمهور به جا نبود ولی به دلیل اینکه نمی خواهیم جنگ روانی ایجاد کنیم، بنای اولیه را بر تعامل و همفکری می گذاریم.

وی گفت: با توجه به اینکه این لایحه خود دولت بوده و پس از خروج از شورای نگهبان باید آن را به طور کامل اجرا کند.

حسن شبانپور عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره به خبرنگار «فردا» گفت: در صورت تصویب قانون در مجلس، همه ملزم به اجرای آن هستند و نمی توان گفت به دلیل اینکه احمدی نژاد دومین شخص مملکت است، نباید قانون را اجرا کند.

وی تاکید کرد: اگر دولت قانون مجلس را اجرا نکند، بر اساس راهکارهای قانونی به رییس جمهور تذکر و یا از وی سئوال خواهیم کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: نظر رییس جمهور مبنی بر عدم اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها، نظر شخصی وی است ولی اگر بخواهد این نظر خود را اجرا و بر خلاف قانون عمل کند، مقام معظم رهبری مسئله را با عنایات خود حل و فصل خواهند کرد.

سلمان ذاکر عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی «فردا» با بیان اینکه قدرت ها برای حل مشکلات مردم به کار گرفته شود نه برای ایجاد مشکل، گفت: کشورمان اجرای هدفمند کردن یارانه ها را می طلبد؛ بنابراین نباید شک و شبهه ای در این باره به وجود آورد.

وی اجرای قانون مصوب مجلس توسط دولت را یک امر طبیعی دانست و گفت: در صورت عدم اجرای قانون، طبق قوانین سئوال، تذکر و تحقیق و تفحص را در دستور کار قرار خواهیم داد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: اگر رییس جمهور لایحه هدفمند کردن یارانه ها را طبق قانون اجرا نکند، چه رییس جمهور و چه وزرای کابینه را استیضاح خواهیم کرد.

وی با یادآوری این مطلب که دولت پیش قدم و طالب لایحه هدفمند کردن یارانه ها بوده است، اظهارات رییس جمهور در خصوص عدم اجرای این لایحه را مورد انتقاد قرار داد.

ذاکر با تاکید بر اجرای لایحه توسط دولت، افزود: در صورتی که دولت تن به کار ندهد، ولی فقیه با اختیارات قانونی این مشکل را حل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه احمدی نژاد نباید عجولانه از اجرای قانون نا امید می شد، گفت: سخنان احمدی نژاد از تریبون عمومی یک اشتباه بزرگ بود چرا که این امر اختلافات را شدیدتر می کند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس خاطر نشان کرد: آقایان نباید فراموش کنند که در جمهوری اسلامی بن بست نداریم؛ اظهار عجز و ناتوانی رییس دولت از اجرای قانون مجلس، دیگر نهادها را هم به تکاپو برای عدم اجرای قوانین فرا می خواند.

► خصوصی شده ها، دوباره دولتی می شوند
مقام نخست جشنواره روابط عمومی های برتر به بانک رفاه اختصاص یافت ◄

مطالب مرتبط
بنر