شاپرک چیست و چه می‌کند؟
بنر

بنر
شاپرک چیست و چه می‌کند؟
شنبه ، 15 ارديبهشت 1397 ، 11:09

 

کلمه شاپرک درواقع مخفف «شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی» است. شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.
می‌توان گفت ، شاپرک همانند شتاب است ولی این دفعه برای شرکت‌های PSP فعالیت می‌کند. به طور کلی شبکه شاپرک قرار است تراکنش‌های پذیرفته شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌های پی‌اس‌پی را انجام داده و در نهایت با شرکت تولید کننده تراکنش PSP تسویه حساب را انجام خواهد داد. در ادامه به معرفی بیشتر شاپرک خواهیم پرداخت.

تاریخچه شاپرک:

پس از تصویب تاسیس شرکت شاپرک توسط شورای پول و اعتبار در اسفند ماه ۱۳۸۹، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک تشکیل و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخص‌های عملکردی معین به بانک های مجاز واگذار شود.
شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکه های پرداخت در سطح بین‌المللی طراحی و با همکاری شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ وارد فاز اجرایی شد.
در فاز اول این پروژه، هر گونه اتصال مستقیم سوئیچ شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ بانکها ممنوع گردید، و از دی ماه ۱۳۹۱، پذیرش و پردازش تراکنش‌های پایانه‌های فروش صرفاً از طریق شاپرک امکان‌پذیر شد.

اهداف شاپرک:

هدف۱: ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت نظام پرداخت الکترونیک و اجرای عملیات اصلی آن
هدف۲: تدوین استانداردها، مقررات، قوانین و الزامات نظام پرداخت الکترونیکی و نظارت بر رعایت آن
هدف۳: تحلیل، برنامه ریزی و سامان دهی صنعت پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی
هدف۴: استقرار نظام جامع مدیریت امنیت اطلاعات و مخاطرات در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور

 


بیانیه چشم انداز شاپرک:

با اتکاء به برنامه‌ریزی دقیق و مدبرانه، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در افق آینده، نهادیست ارزشی، چابک، پویا، مرجع، موثر و مسئولیت‌پذیر، مجهز، کارآمد،‌ مسلط بر حوزه دانش، فناوری، کاربری‌ها و مدیریت روزآمد پرداخت الکترونیک با هویتی اسلامی و ایرانی که متولی مدیریت، یکپارچگی و ارتقاء پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی ج.ا.ا در کشور است. شاپرک در راستای افق این چشم‌انداز، واجد ویژگی‌های زیر خواهد بود:
عالی‌ترین متولی و بازوی اجرایی بانک مرکزی با مدیریتی یکپارچه، جامع و نوآورانه در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک و گسترش سطح دانش و فرهنگ کاربری پرداخت الکترونیکی به شکلی که بر پایه، داده کاوی، آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری منجر به توسعه صنعت پرداخت الکترونیک کشور شود.
ایجاد ساختاری مدیریتی و حمایتی، امن و مقتدر در حوزه پرداخت الکترونیکی و تسهیل‌کننده تبادلات پولی و اعتباری ضمن حفظ حریم خصوصی افراد و حقوق شهروندی و در راستای ارتقاء سلامت و امنیت حوزه پرداخت الکترونیک کشور و کمک به افزایش سهم پرداخت الکترونیک در تبادلات مالی کشور در نقش سازمانی توانمندساز
توانمند در محقق ساختن فرامین، تدابیر و مقررات ملی و حاکمیتی در موضوع پرداخت الکترونیکی و قادر به بهره‌برداری هوشمندانه و هدفمند از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های داخلی و خارجی در حوزه پرداخت الکترونیکی


مهمترین دستاورد شاپرک:

بزرگترین دستاورد راه اندازی شاپرک این است که فعالیت‌های شرکت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بر مبنای استاندارد یکسانی انجام می‌گیرد و تحقق این مهم، بانک مرکزی را قادر می‌سازد‌ تا نظارت دقیق و همه جانبه‌ای بر انجام عملیات بانکی که از طریق پایانه‌های فروش صورت می گیرد،داشته باشد.


► قیمت سکه از مرز دو میلیون تومان گذشت
راهنمای کاربری صدور و تحویل بن کارت خرید کتاب ◄

 
پابلیکا
بنر

افراد حاضر

ما 921 مهمان آنلاین داریم