بنر

بنر
کمپین تبلیغاتی چیست؟
شنبه ، 22 ارديبهشت 1397 ، 08:33

کمپین، اعم از اینکه تبلیغات یا ارتباطات یکپارچه بازاریابی باشد، مجموعه پیچیده ای از فعالیت های مرتبط و هماهنگ است. یک کمپین، حاصل یک طرح جامع برای رشته ای از تلاش هاب ارتباطی بازاریابی متفاوت اما مرتبط با هم است که در رسانه ها و حوزه های ارتباطی بازاریابی مختلف در یک دوره ی زمانی معین، ظاهر می شوند. کمپین، با رویکردی استراتژیک و به منظور نیل به مجموعه ای از هدف ها و حل کردن یک مشکل معین، طراحی و اجرا می شود. کمپین همچنین یک طرح کوتاه مدت است که معمولا در یک دوره زمانی یک ساله یا کمتر به کار گرفته می شود.
بسیاری از آگهی ها به صورت پیام های تک ضربه ای تهیه و پخش می شوند. به عبارت دیگر، آنها بدون اتکا یا ارتباط با آگهی های پیش و پس از خود به کار گرفته می شوند. شرکت هایی که یک آگهی را در یک زمان معین تولید می کنند و پی در پی، پیام یا هسته ی اصلی آن را تغییر می دهند، جزئی از یک فرایند درگیر با کمپین نیستند.
با این حال، بخش عمده ای از تبلیغات ملی و سراسری به عنوان جزئی از یک کمپین با یک درون مایه چترگونه که در طوب زمان، توسعه می یابد، مخاطبان و ذی نفعان متفاوت، و رسانه ها یا فرصت های ارتباطی بازاریابی گوناگون، تهیه و پخش می شود. کمپین ممکن است  متمرکز بر یک ویژگی خاص از یک محصول یا بر مخاطب معین باشد، یا می تواند دامنه متنوعی از ویژگی ها را پوشش دهد و به تمامی مخاطبان دست پیدا کند.
طرح کمپین، اطلاعات مربوط به موقعیت بازارگاه، استراتژی اصلی کمپین، استراتژی ها و تاکتیک های اصلی خلاقیت، رسانه ها، و دیگر حوزه های ارتباطی بازاریابی از جمله ترویج فروش، بازاریابی مستقیم، فروشندگی شخصی و روابط عمومی را به طور فشرده و خلاصه عرضه می دارد. طرح کمپین، با چارچوب مدونی برای ارزیابی اثر بخشی تلاش ها پایان می یابد.
عناصر اصلی یک طرح کمپین ارتباطات یکپارچه بازاریابی را می توان به صورت زیر فهرست کرد:
1.    تحلیل موقعیت
•    تحقیق درباره محصول و شرکت
•    تحقیق درباره مصرف کننده و ذی نفعان
•    تحلیل بازار
•    بررسی موقعیت و شرایط رقابت
•    تحلیل صنعت
•    تحلیل بازارگاه
2.    تحلیل سوآت (SWOT)
•    عوامل درونی: قوت ها و ضعف ها
•    عوامل بیرونی: فرصت ها و تهدیدها
•    شناسایی مشکل
3.    استراتژی کمپین
•    هدف ها
•    شناسایی و تعیین مخاطبان
•    جایگاه دهی
•    استراتژی زمان بندی
4.    استراتژی ارتباطی
•    تحقیق توسعه پیام
•    درون مایه خلاقیت
•    تاکتیک ها و فنون اجرایی و خلاقیت
5.    طرح ریزی رسانه ای
6.    سایر فعالیت های ارتباطی بازاریابی
7.    تخصیص منابع و بودجه بندی
8.    روش و معیارهای ارزیابی کمپین

 

منبع: کتاب کپین تبلیغاتی از برنامه ریزی تا جرا/ مولف: دکتر محمود دهقان طرزجانی

► تصویب دو هزار میلیارد ریال سبد غذایی ماه رمضان
توصیه مشاوران املاک به خریداران مسکن ◄

 
پابلیکا
بنر
بنر

افراد حاضر

ما 638 مهمان آنلاین داریم