دادخواستی که گلد-کوئست اینترنشنال را منحل کرد

شنبه ، 28 آذر 1388 ، 14:54

سایت بانکی برای نخستین بار متن شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا علیه شرکت کوئست اینترنشنال را منتشر کرد ، این شکایت 14 صفحه ای که خلاصه ی آن از نظر شما خواهد گذشت باعث شد تا تمامی فعالیتهای شرکت کوئست در امریکا متوقف و دارایی های آنها توقیف شود.

 

متن خلاصه ی دادخواست را با هم می خوانیم:

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پش از تحقیق و بررسی در سال 2008 در مورد  شرکت گلد کوئیست اینترنشنال            International Gold Quest واقع در لاس وگاس متوجه گردید که  این شرکت با استفاده از ترفند پونزی  اقدام به کلاهبرداری 27 میلیون دلاری از بیش از 2100 سرمایه گذار در آمریکا و کانادا نموده است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر کمیسیون مذکور در ششم ماه می 2008 دادخواستی را علیه این شرکت  و سه  مالک آن،  دیوید ام. گرین 54 ساله        (David M.Greene) ، جان جنکینز 62 ساله ( John Jenkins) و  مایکل مکگی 52 ساله  (Michael Mcgee)تنظیم نمود که به خلاصه ای از آن اشاره می کنیم.

 

بر اساس دادخواست این کمیسیون، گرین ، جنکینز و مکگیل ، مالکان و مدیران ارشد این شرکت در ماه می 2006 اقدام به راه اندازی این شرکت پونزی در لاس وگاس نموده اند. آنها از ماه می 2006 تا آوریل 2008 با جذب 2100 سرمایه گذار آمریکایی و کانادایی به صورت مستقیم و حضوری و همچنین به صورت غیر مستقیم از طریق سایت اینترنتی این شرکت، اقدام به کلاه برداری از آنها کرده اند. گلد کوئیست اینترنشنال با ادعای اینکه یک شرکت سرمایه گذار ی است و با دادن وعده سود سالانه 87.5% اقدام به جذب سرمایه گذاران می نمود و ادعا می کرد که این سود بالا از سرمایه گذاری صحیح در بازار معاملات ارزی حاصل می شود. اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا  متوجه شد که در اصل هیچ گونه سرمایه گذاری در باراز معاملات ارزی صورت نمی گیرد و مالکان این شرکت با پول سرمایه گذاران جدید  سود سرمایه گذرای قدیمی را می پردازند. شرکت مذکور همچنین مدعی بود که دارای مجوز های قانونی است و در سایت اینترنی خود چنین بیان کرده که " سرمایه گذاری در گلد کوئیست اینترنشنال  کاملاً مطمئن بوده و منطبق با بازار های مالی جهانی  است و تنها در صورت حمله تروریستی که می تواند تغییراتی را در بازارها  ایجاد کند و یا  در شرایط بسیار خاص که در آن نظام پولی جهان سقوط می کند،  امکان از دست رفتن اصل سرمایه وجود دارد ". این شرکت به دروغ به مشتریان خود اعلام می کرد که مراجع رسمی آمریکا و کانادا شرکت گلد کوئست اینرنشنال را تایید کرده اند و مراجع آمریکایی اعلام کرده اند که شرکت مذکور می تواند کمک شایانی به اقتصاد آمریکا نماید.

 

 

 

این شرکت همچنین علاوه بر سود 87.5 درصدی، افراد را تشویق می کرد تا با جذب عضو جدید از شرکت پورسانت دریافت کنند.   مالکان شرکت به هر فردی که عضو و سرمایه گذار جدیدی را به این طرح معرفی می کرد عنوان مدیر اجراییAdministrative manager می دادند و 10 در صد پورسانت اولیه و 4 درصد پورسانت ماهانه ( در مجموع 58 درصد پورسانت) به او پرداخت می کردند. فردی که  مدیر اجرایی معرفی کرده است در صورت جذب فرد دیگر عنوان مدیر عالم Managing director را دریافت می کرد و ماهانه 1.5 درصد پورسانت و شخصی که مدیر عامل معرفی نموده در صورت جذب فرد جدید عنوان مدیر ناظر        supervisory manager) ( را می گرفت و ماهانه  1% پرورسانت دریافت می کرد. در مجموع مالکین  گلد کوئیست انترنشنال 88 درصد اصل سرمایه ی سرمایه گذاران را صرف پرداخت پورسانت یک سال اعضا و ما بقی را صرف خرید ملک و املاک برای خود می نمودند. افراد  برای عضویت  در این شرکت ابتدا باید مبلغ سرمایه خود را به حساب e-Bullion واریز می نمودند و سپس توافقنامه ی عضویت در شرکت  را دریافت می کردند  که طبق آن سرمایه گذار تنها پس از گذشت یک سال حق برداشت پول خود را داشت.


 

بر اساس متن این داد خواست گلد کوئیست اینترنشنال   در سال 2004 در آمریکای مرکزی، پاناما به ثبت رسید اما  فعالیت آن هرگز مورد تایید  شرکت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و پاناما قرار نگرفت. مالکین این شرکت بیان می دارند که تنها تابع حوزه قضایی قبیله ی مستقل و خود مختار سرخپوستی  Little Shell Nation واقع در ایالت  داکوتا شمالی  قرار دارند بنابراین  مقامات قضایی آمریکا و کانادا حق برخورد با این شرکت را ندارند حال آنکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار در دادخواست خود بیان  کرده که به گفته ی دادستان کل داکوتا شمالی قبیله ی Little Shell Nation به عنوان یک قبیله یا ملت مستقل شناخته نمی شود.
در پایان دادخواست ،کمیسیون از دادکاه ناحیه ای ایالت نوادا تقاضا کرده است تا به دلیل کلاه برداری، سوء استفاده از سرمایه های افراد ، نقص 4 بند از قوانین امنیت فدرال آمریکا  ، با مالکین این شرکت برخورد قانونی شود.

 

تهیه شده توسط کارگروه شرکت های هرمی سایت بانکی دات آی آر

در همین زمینه بخوانید

قصه ی هرمی ها از کجا آغاز شد (4)

هرم گسترده می شود (3)

قصه ی هرمی ها از کجا آغاز شد (2)

قصه ی هرمی ها از کجا آغاز شد (1)

داستان خواندنی کوئست اینترنشنال و شرکت تویوتا

 

► 10 پيش بينی اقتصاد جهان در سال 2010
سناریوهایی برای نرخ سود بانکی در سال 89 ◄

مطالب مرتبط
بنر