خسيس چرا خسيس است؟

سه شنبه ، 22 دی 1388 ، 10:25

 

خسيس، بخيل، ناخن‌خشك و... اين وابستگي افراطي به پول از كجا ناشي مي‌شود؟

آيا خساست همان خودخواهي است؟ آيا نگراني از فردا است؟ و يا نياز به تضمين مادي است؟ چرا برخي از افراد بيش از حد دست و‌دلباز هستند در حالي‌كه برخي ديگر حتي از فكر اينكه كيف پولشان را باز كنند ترس تمام وجودشان را فرا مي‌گيرد.

 

 


در نمايشنامه «خسيس»‌، هارپاگون تصوير كاملي از يك فرد خسيس است؛ فردي كه با دقت تمام، همه پول‌هايش را جمع مي‌كند، در همه خرج و مخارجش به‌شدت سختگير است، از كوچك‌ترين افراطي وحشت دارد و به‌خصوص آنكه علاقه شديدي به صندوقچه پول‌هايش دارد و ديگر نمي‌توان او را صرفه‌جو ناميد.

عشق به پول


مطمئنا در زندگي روزانه قهرمان داستان مولير، شما را به ياد فردي كه مي‌شناسيد مي‌اندازد؛ فردي كه در لحظه پرداخت صورتحساب رستوران كيف پولش را پيدا نمي‌كند! حتي نمي‌دانيد در برابر رفتار آزاردهنده و عصباني‌كننده افراد خسيس چه بايد بكنيد؛ حتي اگر حسابي ولخرج باشيد و يا تنها فردي سخاوتمند باشيد، اين عمل فرد خسيس موجب عصبانيت شما مي‌شود.

چگونه اين رفتار را توضيح مي‌دهيد؟ ضرورت كنار گذاشتن پول را چگونه توجيه مي‌كنيد؟ آيا اين عمل به‌دليل نگراني از كمبود پول درصورت بروز مشكل است؟ ممكن است اينطور باشد..... اما خسيس فردي است كه عميقا عاشق پول است و رابطه شديدي با پول دارد. پول را نشانه قدرت، تسلط و شكست ناپذيري مي‌داند. از اين‌رو گمان مي‌كند كه پول از او محافظت مي‌كند.

كمبود محبت

با اين‌حال، خساست همچنين مي‌تواند فردي را كه از اين خصلت رنج مي‌برد  از بين ببرد زيرا جامعه ديد چندان خوبي از فرد خسيس ندارد. ديگران به ديد يك فرد سودجو به او نگاه مي‌كنند. بنابراين مشكل است كه بتوان رابطه دوستي‌اي بر پايه حس مشاركت با چنين فردي بنا نهاد. توجه داشته باشيد با اين وجود، بخيل آدم خودخواهي نيست! براي ثابت كردن وابستگي‌اش به پول، دلايل متعدد ديگري غير از پول وجود دارد. به‌خودتان بگوييد شايد كه او مدت طولاني از چيزي غير از ماديات مثلا از محبت و عاطفه محروم بوده است.

فرزندم خسيس است!

زماني‌كه فرزندتان خسيس است، اين رابطه ويژه با پول در برگيرنده چيست؟ اگر پول‌هايش را خيلي زود مي‌شمارد، در تمام چيزهايي كه به او مي‌دهيد صرفه جويي مي‌كند و هيچ‌گاه چيزي نمي‌خرد، اين مطمئنا به اين دليل است كه از نظر عاطفي احساس امنيت نمي‌كند و در پي آن است كه به‌صورت مادي اطمينان خاطر پيدا كند. با ديدن تصويري از فقر در تلويزيون و يا در خيابان و با شنيدن جر و بحث والدين سر پول، ممكن است از ترس اينكه مبادا خانواده در آينده نياز مالي پيدا كند، مشوش و نگران مي‌شود.به او اطمينان خاطر دهيد كه دچار نيازهاي مالي نخواهد شد و شما او را از نظر مالي وعاطفي تأمين خواهيد كرد.

اطرافیانم خسیس اند!
چنانچه يكي از اطرافيانتان بيش از حد بخيل است‌، همواره مي‌توانيد زماني‌كه صورتحساب رستوران مي‌رسد سعي كنيد از درآوردن كيف پولتان امتناع كنيد و يا روش ديگري پيدا كنيد و پول غذا را شريكي حساب كنيد....براي آنكه در نهايت هميشه بازنده نباشيد، اين با شماست كه با مهارت زير‌بار نرويد.در هر حال، سعي كنيد به‌گونه‌اي عمل كنيد كه پول زياد وارد روابط‌تان نشود. در دوستي بيشتر روي جنبه عاطفي تكيه كنيد، زيرا جنبه عاطفي خيلي خوشايند‌تر از پول است.

► ایجاد ممنوعیت در جابجایی پول در کشور
10 نفر از جوان ترین میلیونرهای اینترنتی +تصویر ◄

مطالب مرتبط
بنر