اهمیت ایمپلنت در دندانپزشکی

پنجشنبه ، 2 اسفند 1397 ، 08:16



دلایل انجام ایمپلنت
ایمپلنت دندان با گذاشته شدن درون استخوان فک وظایف ریشه دندان را برعهده می‌گیرد. ایمپلنت پس از جوش خوردن با استخوان فک صدا نمی‌دهد و تکان نمی‌خورند و به بافت استخوان فک نیز آسیب نمی‌رساند و مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند.  ایمپلنت زمانی باید انجام شود که فرد بیش از یک دندان را از دست داده باشد. استخوان فک او قدرت لازم برای ایمپلنت را داشته باشدو بافت دندان‌های سالمی داشته باشد و نخواهد از دندان مصنوعی استفاده کند.



عدم آسیب به استخوان فک
تیتانیوم فلزی است که با استخوان فک سازگاری دارد و باعث ایجاد حساسیت در فک نمی‌شود. این فلز عمر و دوام بالایی دارد و سال‌ها در دهان سالم می‌ماند.


انواع ایمپلنت
ایمپلنت‌ها تماما به یک روش در دهان گذاشته می‌شوند و عملکردی یکسان دارند یعنی تمامی آن‌ها نبود دندان را در دهان پر می‌کنند؛ اما تنها تفاوتی که ایمپلنت‌ها با یکدگیر دارند؛ شرکت سازنده آن‌ها می‌باشد.

آیا همراه با ایمپلنت می‌توان خدمات دندانپزشکی دیگر را نیز انجام داد
از آن‌جایی که ایمپلنت پیچی که با بدن سازگار است که کاملا درون استخوان فک قرار می‌گیرد تنها آن ناحیه را درگیر می‌کند؛ دیگر قسمت‌های لثه سالم می‌باشند و قابلیت انجام دیگر خدمات دندانپزشکی اعم از ارتودنسی، کشیدن دندان، عصب‌کشی، کاشت دندان، کاشت نگین، انجام خدمات زیبایی و پروتز را نیز دارند.

تفاوت دندان مصنوعی با ایمپلنت دندان
بعضی از مردم به اشتباه بر این باورند که دندان مصنوعی با ایمپلنت تفاوت چندانی ندارد. در حالی که دندان مصنوعی از جنس فلز است و روکش آن با مواد پلاستیکی می‌باشد. دندان مصنوعی بیشتر برای درمان دندان از بین رفته ناشی از شکستگی یا پوسیدگی استفاده می‌شود و ممکن است با افزایش سن و تغییر ساختار لثه دچار تغییراتی شود. ازطرفی ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم است که دارای طول عمر بالایی می‌باشد و ذاتا با سیستم ایمنی بدن انسان سازگار است و دچار حساسیت نمی‌شود و باید توسط دندانپزشک کار گذاشته شود. ایمپلنت با استخوان فک کاملا جوش می‌خورد، ثابت می‌ماند و دچار تغییرات نمی‌شود.

ایمپلنت توسط چه کسی انجام می‌شود
از آن‌جایی که ایمپلنت مستقیما با بافت استخوان فک سروکار دارد و نوعی جراحی محسوب می‌شود؛ انجام آن به تخصص و مهارت نیاز دارد. متخصص ایمپلنت ابتدا فک و دهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت عدم نیاز به پیوند بافت استخوان فک، ایمپلنت را درون استخوان فک کار می‌گذارد. ایمپلنتولوژیست  دندانپزشکی است که دوره‌های تخصصی ایمپلنت را گذارنده و از سازمان‌های آموزش پزشکی دارای مدرک ایمپلنت می‌باشد.

 

ایمپلنت را چه کسانی نمی‌توانند انجام دهند
هر چند ایمپلنت دارای مزایا و فواید زیادی دارد اما همه افراد نمی‌توانند ایمپلنت را انجام دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به افراد سیگاری و الکلی، کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، افرادی که مشکل دندان قروچه دارند؛ چرا که به دندان‌هایشان فشار زیادی وارد می‌کنند، خانم‌های باردار و کودکان که هنوز استخوان فک‌شان رشد خود را کامل نکرده است اشاره کرد.

نکاتی که باید پس از ایمپلنت رعایت شوند
مسلما ایمپلنت مانند ارتودنسی با درد و خونریزی همراه است.  متخصص ایمپلنت مانند متخصص ارتودنسی از آن‌جایی که یک الی دو روز پس از جراحی ایمپلنت ممکن است صورت بیمار با درد  و تورم روبه رو شود؛ داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. همچنین از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند باید تا زمان بهبودی خودداری نمود. از طرفی پس از جراحی ایمپلنت باید اطراف تیتانیوم کار گذاشته شده را با آب نمک یا دهان شویه شست‌وشو داد. ضمنا باید از کیسه یخ یا پک‌های سرمایشی برای قطع خونریزی به مدت چند روز استفاده کرد و از زدن ضربه به صورت و یا انجام فعالیت‌های شدید ورزشی باید خودداری کرد تا تیتانیوم کاملا درون استخوان فک جای بگیرد.
این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

► گروه جاوید شرایط تامین مالی و دریافت تسهیلات را ساده می کند
ایران بانکر مرجع دریافت وام و وام فوری در سریعترین زمان ممکن ◄

مطالب مرتبط
بنر