بانک های ایرانی در مسیر پیشرفت بین المللی

دوشنبه ، 5 بهمن 1388 ، 16:25
موسسه مطالعاتي گلوبال فايننس با ذكر نام 7 بانك دولتي ايران در ميان 200 بانك بزرگ درحال‌توسعه رتبه بانك‌هاي ملي، صادرات و ملت را از اين نظر به ترتيب 46، 71 و 73 اعلام كرد.

به گزارش بانکی دات آی آر ، فارس نوشت: موسسه مطالعاتي گلوبال فايننس طي گزارشي 200 بانك بزرگ در ميان كشورهاي در حال توسعه را معرفي كرده است كه 7 بانك دولتي ايران در اين فهرست قرار گرفته اند.

بر اساس اين گزارش در حالي كه بانك هاي كشورهاي توسعه يافته به دليل بحران اقتصادي در سال 2009 با مشكلات بسياري مواجه شدند و حتي برخي دچار ورشكستگي شدند بانك هاي كشورهاي در حال توسعه روندي رو به رشد را طي اين سال طي كردند.

گلوبال فايننس 7 بانك دولتي ايران را در ميان 200 بانك بزرگ در حال توسعه قرار داده است. بانك ملي ايران بالاتر از ديگر بانك هاي ايران قرار گرفته و رتبه 46 را از نظر بزرگي در ميان بانك هاي در حال توسعه را به خود اختصاص داده است.

پس از بانك ملي بانك صادرات دومين بانك بزرگ ايران شناخته شده و در ميان بانك هاي كشورهاي در حال توسعه نيز رتبه 71 را به خود اختصاص داده است.
بانك ملت نيز سومين بانك بزرگ ايران و هفتاد و سومين بانك بزرگ در ميان كشورهاي در حال توسعه شناخته شده است.
رتبه ساير بانك هاي ايران در فهرست گلوبال فايننس به ترتيب عبارت است از: تجارت 98، سپه 129، مسكن 153، كشاورزي 158.

بر اساس گزارش فارس نشريه تخصصي بنكر نيز چندي پيش گزارشي را منتشر كرده و در آن از ارتقاء قابل توجه رتبه بانك هاي دولتي ايران در رده بندي 1000 بانك بزرگ جهان خبر داده است.
اين موسسه نوشت بانك هاي ايران تاحدودي از بحران مالي جهان در امان مانده اند.

بر اساس اين گزارش در حالي كه بانك هاي كشورهاي توسعه يافته در اثر بحران اقتصادي با زيان هاي شديد مواجه شده اند سود حاصل از فعاليت بانك هاي ايران افزايش يافته يا ثابت باقي مانده است.
اين گزارش به افزايش قابل توجه دارائي بانك هاي ايران در سال 2009 اشاره كرده است كه در اين زمينه بانك صادرات بيشترين افزايش درآمد را داشته است.
دارائي هاي بانك صادرات با 32 درصد افزايش به 43 ميليارد دلار رسيد.

بانك مسكن نيز سودآورترين بانك در ميان بانك هاي ايران گزارش شده به طوري كه سود يك ساله اين بانك به 418 ميليون دلار رسيده است. بانك خصوصي پاسارگاد نيز بيشترين رشد سود را داشته است سود اين بانك با 94.9 درصد افزايش به 187 ميليون دلار رسيد.
بر اساس گزارش بنكر در ميان بانك هاي ايراني بانك توسعه صادرات ايران بيشترين ارتقاء رتبه در ميان 1000 بانك جهان را داشته و با جهش 579 پله اي از رتبه 867 در سال گذشته به رتبه 288 در سال جاري ارتقاء پيدا كرده است.
بانك هاي صادرات، ملي، صنعت و معدن، پاسارگاد نيز بيشترين افزايش رتبه در ميان 1000 بانك بزرگ جهان را داشته اند.

موسسه بنكر در پايان گزارش خود به چالش هاي پيش روي نظام بانكي ايران اشاره كرده و كاهش قيمت نفت را از جمله اين چالش ها دانسته در عين حال تاكيد كرده رشد منظم بخش مالي اسلامي چشم انداز خوبي را براي نظام بانكي ايران به نمايش گذاشته است.

► اینجا تهران است ؛ حاشیه بزرگراه حکیم + گزارش تصویری
بانک سینا با طعم یورو ویژن 2009 ◄

مطالب مرتبط
بنر