طنز / وقتی آنگولا ابرقدرت صنعتی جهان می شود

دوشنبه ، 19 بهمن 1388 ، 10:28

 

به گزارش بانکی  تهران امروز نوشت :

اعلام شد كه 20 درصد فاز 12 پروژه ميدان گازي پارس جنوبي به آنگولا واگذار شده است. آنگولا يكي از ابرقدرت‌هاي صنعتي جهان است كه به ويژه در زمينه اكتشافات گازي شهره خاص و عام است.

 

همان‌طور كه كنيا در زمينه تجهيز بنادر صاحب تكنولوژي است و به همين خاطر قرار شده كه پروژه بازسازي و تجهيز بندر امام به اين كشور واگذار شود. ساير ابرقدرت‌هاي صنعتي و اقتصادي جهان عبارتند از: بوركينافاسو، بنگلادش، سومالي، سودان و زئير كه قطعا در همان راستاي تساوي سياست خارجي و اقتصاد ما به زودي پروژه‌هاي مهمي در زمينه مايعات، جامدات و گازها به آنها واگذار خواهد شد. (فقط مونوريل را به هيچ وجه به كسي يا چيزي يا دولتي يا ملتي واگذار نمي‌كنيم والا و بلا بايد تيم شهرداري سابق تهران آن را به انجام برسانند.)

ما ضمن آرزوي موفقيت براي تمامي كشورهاي دوست و برادر فوق‌الذكر چند نكته در راستاي بومي‌سازي تكنولوژي‌هاي روز جهان كه آنها مجهز به آن هستند را گوشزد مي‌كنيم كه شايسته است به زر نوشته و نصب‌العين چشمان شهلاي دوستان آفريقايي قرار گيرد:

1 - هرگز براي اتمام پروژه‌اي زمان و مبلغ مشخص معين نكنيد. مزه پروژه به آن است كه معلوم نشود كي تمام مي‌شود. پروژه بزرگراه تهران – شمال نمونه موفقي در اين زمينه به شمار مي‌آيند.

2 - سعي كنيد ميخ و چرخ را از نو بسازيد. استفاده از دستاوردهاي قبلي و تلاش براي بهينه‌سازي آنها نشان از ضعف شماست. هر پروژه‌اي را از نو تعريف كنيد و با صدها برابر هزينه و تجهيزات سعي كنيد كه زيربناهاي فعلي را ويران و زيربناهاي جديدي بسازيد. يك نمونه برجسته در اين زمينه «طراحي سيستم عامل ملي» است كه نزديك چهار سال از شروع آن در يكي از سازمان‌هاي وابسته به دانشگاه صنعتي شريف مي‌گذرد و ميلياردها تومان صرف آن شده است در حالي كه ماجرا با بهينه‌سازي و نوشتن چند نرم‌افزار براي سيستم عامل‌هاي موجود قابل رفع و رجوع بود.

3 - هواي رسانه‌ها را داشته باشيد. صاحب‌خان! جناب گالوبا! مستر! بالام جان! سعي كن هواي خبرنگارها و مديران تبليغات آنها را با هدايا و سفرهاي تفريحي و درج آگهي مواردي از اين قبيل داشته باشي تا مورد افشاگري واقع نشوي و پروژه‌ات زمين‌گير نشود. نمونه‌هاي موفق در اين زمينه آنقدر زياد است كه نيازي به اشاره ندارد!

4 - حرمت رفاقت را داشته باشيد.به نظر نمي‌رسد كه چندان نيازي به شرح و تفسير اين بند براي شما عزيز صاحب علم و فن و تكنولوژي جهان سومي داشته باشد. لابد اهميت رفاقت را خوب درك كرده بوديد كه الان با پروژه‌اي چندصد ميليون دلاري در كشور گل و بلبل تشريف داريد. فقط يادتان باشد كه رفقا حالا منتظرند تا بخشي از پروژه‌ را به شركت‌هاي «خصوصي» آنها واگذار كنيد تا آنها هم بين خودشان چند دست بچرخانند و «خرج چايي بچه‌ها» را دشت كنند. براي يافتن معنا و مفهوم «خرج چايي بچه‌ها» هم به خودتان زحمت ندهيد؛ چيزي است در مايه همان «گالومبا تا مردومبا»

► شکست سیاست تحریم در روابط ایران و امریکای لاتین
بن‌بست و سهام عدالت! / عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر