هر سئوال آزمون 400 هزار تومان!

دوشنبه ، 3 اسفند 1388 ، 10:41

 

در حالی که با گذشت سه روز از ابطال آزمون دستیاری دوره سی و هفتم هنوز سئوالاتی در اذهان داوطلبان وجود دارد جزئیات تازه ای در مورد علل ابطال آزمون و شرایط برگزاری آزمون مجدد دستیاری اعلام شد.

در روز شنبه اول اسفند ماه 88 در ساعات اولیه خبری یک شوک ناگهانی به جمع 17 هزار نفره داوطلبان دستیاری وارد کرد. آزمون دستیاری دوره سی و هفتم تنها با گذشت چند ساعت از سوی وزیر بهداشت و به دلیل احراز تخلف و فروش سئوالات باطل اعلام شد و کلیه عوامل مرکز سنجش آموزش پزشکی از کار برکنار شدند.

در ساعات بعدی سیل اخبار ضد و نقیض مبنی بر فروش سئوالات از قرنطینه مرکز آزمون، فضای فکری داوطلبان را در برگرفت.

 

 


دکتر محمدعلی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با حضور در جمع خبرنگاران دلایل ابطال آزمون دستیاری را رسیدن سئوالات آزمون در ساعات اولیه صبح آزمون به یکی از دانشگاهها اعلام کرد و توضیح داد: صبح روز برگزاری آزمون 25 سئوال به یکی از دانشگاههای تهران تحویل داده شد که بررسیها نشان می دهد برخی سئوالات عیناً در آزمون مطرح شده است از این رو این آزمون ابطال اعلام شد.

محققی با اشاره به حساسیست این آزمون اظهار داشت:‌  حدود شش ماه برای برگزاری آزمون سازی تلاش شد و در زمینه نحوه برگزاری آزمون نیز پیش بینی هایی صورت گرفت ولی قبل از برگزاری آزمون اطلاعاتی به مسئولان برگزارکننده مبنی بر احتمال صورت گرفتن تخلفاتی در این آزمون گزارش شد. متعاقب این گزارش بررسیهایی صورت گرفت ولی هیچ موردی به اثبات نرسید. ولی بعد از برگزاری آزمون با همکاری برخی از پزشکان داوطلب در آزمون شکایتی مطرح و مستنداتی مبنی بر انتقال سئوالات به حوزه آزمون را ارائه شد.

وی تاکید کرد:‌ با بررسیهایی که انجام شد نشان داد بسته سئوالات که حاوی 25 سئوال بوده است صبح روز برگزاری آزمون در اختیار یکی از دانشگاههای تهران قرار گرفت و به دلیل اینکه قبل از ساعت اداری این سئوالات تحویل داده شده بود بسته باز نشده بود و در بعدازظهر برگزاری آزمون مجموعه سئوالات بدون اینکه باز شود به مسئولان برگزارکننده آزمون تحویل داده شد.

محققی یادآور شد: پس از بررسی این سئوالات بعضی از سئوالات شبیه سئوالات مطرح شده در آزمون و برخی دیگر عیناً سئوالات مطرح شده در آزمون دستیاری است، پس از اثبات این مسئله آزمون دستیاری روز پنجشنبه 29 بهمن ماه ملغی اعلام شد.

پس از آن گروههای نظارتی و حتی تیم سازمان بازرسی با همکاری مجموعه حراست وزارت بهداشت در عملیاتی هماهنگ نسبت به بازرسی این موضوع پرداختند و در این راه با استقرار تیم سازمان بازرسی کل کشور بخش عمده ای از پیگیری برای رسیدگی به تخلفات انجام گرفت.

در این میان زمان برگزاری آزمون مجدد دستیاری 27 فروردین ماه سال 89 اعلام شد. داوطلبان نیز در گفتگو با مهر بر این نکته تاکید کردند که باید شرایط روحی داوطلبان در برگزاری آزمون مجدد دستیاری و حفظ آمادگی درنظر گرفته شود.

پس از برگزاری جلسه مشترک میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با چند تن از مسئولان وزارت بهداشت نتیجه بخشی از تحقیق و تفحص در تخلف رخ داده در آزمون دستیاری مشخص شد.

بر اساس این اطلاعات این موضوع مسجل شد که سئوالات آزمون پیش از شروع آزمون دستیاری در اختیار عده ای قرار داشته است و از همین رو به دلیل اینکه رقابت ناسالمی برقرار بود این آزمون باطل اعلام شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که اقدام دکتر مرضیه وحیددستجردی در ابطال آزمون قابل توجه بوده است تاکید کردند که همواره شایعاتی بر سر آزمون دستیاری وجود داشت و این مسئله باید یکبار برای همیشه حل می شد و این کار اکنون با مسجل شدن این تخلف انجام شده است.

انوشیروان محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  مهر به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: توضیحاتی ارائه شد مبنی بر اینکه 25 سئوال به قیمت 10 میلیون تومان در شب پیش از آزمون در اختیار افرادی قرار گرفت و پس از آن تا صبح پنجشنبه پیش از آزمون این سئوالات حتی تا قیمت 4.5 تا 5 میلیون تومان نیز فروخته شده است. سطح فروش سئوالات بسیار وسیع بوده است.

محسنی بندپی اضافه کرد: صبح قبل از آزمون این 25 سئوال به برخی مسئولین کشوری اطلاع داده شده است و بسته ای از آن به دفتر یکی از رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی در تهران داده شده و رسید بسته نیز دریافت شده است و رئیس دانشگاه مذکور پس از بازگشایی بسته در بعداز ظهر آن روز متوجه می شود که این سئوالات با سئوالات آزمون یکی است.

نماینده مردم نوشهر یادآور شد: سئوالاتی که در داخل بسته وجود داشته است پیش نویس نهایی بوده است و از مرکز آزمون به بیرون برده شده است. دلیلی که نشان می دهد این سئوالات از سوی طراحان به بیرون برده نشده این است که سئوالات پس از تایپ بیرون برده شده است در حالی که سئوالات طراحان در مرحله طراحی تایپی نیست. ضمن اینکه اینکه سئوالات طراحان با هم ادغام می شوند و این سئوالات ادغام شده بودند.

وی  گفت: در غروب سه شنبه پیش از آزمون سئوالات به مبلغ 150 میلیون تومان فروش رفته است اما تا چهارشنبه 25 سئوال به مبلغ 10 میلیون تومان فروش رفته است.

اکبر رنجبرزاده دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر نیز گفت: تخلف در آزمون دستیاری محرز شده و بر اساس گزارشی که ارائه شد 25 سئوال تقریباً از 19 کانال توزیع شده است.

وی اضافه کرد: در ارتباط با سئوالات و برگزاری آزمون مجدد دستیاری نیز مقرر شده است که تمهیدات شدیدی برقرار شود و قرنطینه ای با نظارت خاص و حذف تمام کسانی که در آزمون قبلی دسترسی هایی داشته اند تامین شود.

زارع نژاد - مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تاکید بر این نکته که هیچ ثبت نام جدیدی برای آزمون دستیاری دوره سی و هفتم صورت نمی گیرد گفت: متخلفان از آزمون محروم خواهند شد. تا زمان برگزاری آزمون اگر افرادی از میان داوطلبان تخلف شان در این دوره احراز و ثابت شود از آزمون مجدد محروم خواهند شد.

دکتر محققی نیز  گفت: به گروههای دست اندرکار پزشکی نیز منطقاً توصیه می شود که با پزشکان عمومی داوطلب آزمون دستیاری با توجه به مشکلات به وجود آمده در این آزمون مساعدت لازم را داشته باشند. مسلماً در این مدت کوتاه در صورت نبود بخشی از این افراد مشکل خاصی بوجود نمی آید تا اوضاع به حالت عادی بازگردد و با توجه به اینکه پزشکان عمومی همواره در شرایط سخت به مجموعه های خود کمک کرده اند این بار نیز با آنها همکاری صورت گیرد تا آزمون مجدد در شرایط با آرامش برگزار شود.

► کمبود گاز در مصر و عصبانیت مردم را از دولت
خودروسازانی که ناکام ماندند... ◄

مطالب مرتبط
بنر