" آی فون " اعتیاد آور است !

چهارشنبه ، 19 اسفند 1388 ، 16:24

 

 

75 %   از استفاده کنندگان از آی فون  با گوشی خود می خوابند!

به گزارش بانکی دات آی آر ، تحقیقات جدید دانشگاه استنفورد آن چه را برخی از استفاده کنندگان از iPhone  مدتی است بدان سوء ظن داشتند را تایید می کند: تلفن های هوشمند شرکت اپل می توانند اعتیاد آور باشند.



این تحقیقات در یک جامعه آماری دویست نفره از دانش آموزان صورت گرفته است که  هفتاد در صد آن ها کمتر از یک سال است که این گوشی ها را در اختیار دارند.

جالب ترین بخش در روند این تحقیقات سرعت بالای تاثیر iPhone  است که به سرعت به بخش جدایی ناپذیری از زندگی این دانش آموزان تبدیل شده  و آن ها به نحوی آشکار بدون آن دچار سردگمی میشوند و احساس کمبود می کنند.

85%  استفاده کنندگان  iPhone ، به عنوان ساعت و 89%   به عنوان ساعت زنگدار از آن استفاده می کنند. در واقع ، 75 % آنان به این موضوع معترف بوده اند که با iPhone  در رختخواب به خواب می روند و 69% هم گفته اند که هنگامی که صبح منزل را ترک می کنند ترجیح می دهد که کیف پولشان را فراموش کنند تا گو شی iPhone e  شان را !

Image:

http://www.thelastminuteblog.com/wp-content/uploads/2007/01/the-iphone1.jpg


بسیاری از دانش آموزان به راحتی به این موضوع اعتراف کرده اند که  تا چه اندازه به گوشی هایشان وابسته اند. وقتی از آنان خواسته می شود که میزان وابستگی خود را به این گوشی ها با مقیاس یک تا پنج دسته بندی کنند، 10 % از آنان اعلام می کنند که کاملا به دستگاه شان وابسته اند و 34 در صد خود را در مقیاس 4 در نظر می گیرند و تنها 6 درصد اعلام می کنند که هیچ وابستگی بدان ندارند.

در این میان هم کسانی که خود را وابسته و معتاد بدان تصور نمی کنند ، 32 درصد شان این نگرانی را دارند که بدان معتاد شوند.

از این گذشته ، 15% از شرکت کنندگان در تحقیقات می گویند که  iPhone  آن ها را به معتادان  رسانه ای مبدل کرده است و 30 در صد هم اذعان می کنند که این دستگاه " دروازه ای است به سوی جهان"؛ 25 درصد آن را وسیله ای فریبنده و جذاب یافته اند و 41 در صد هم از دست دادن  iPhone   را یک تراژدی می دانند.

بخشی از خود شدن

پروفسور تانیا لوهرمن ، استاد انسان شناسی دانشگاه استنفورد و مدیر این تحقیقات به بخش خبری سان جو مرکوری گفته است، " یکی از مسایل برجسته ای که ما در مصاحبه ها شاهد آن بودیم این است که  که استفاده کنندگان از iPhone  توسط این وسیله توانسته اند معلومات خود را به میزان زیادی افزایش دهند.و این تنها در موضوعات کلی نبود ه بلکه آن ها بسیاری از اطلاعات شخصی شان را نیز از این طریق به دست آورده اند که بدین نحو این موضوع به گسترش ذهنیت و فهمی که آنان از زندگی دارند نیز کمک کرده است. این تنها بخشی است که شخصیت و هویت آنان را به تسخیر در آورده است."

اینکه تنها آنان مالک iPhone   باشند مطرح نیست بلکه بخشی از هویت آنان در این است که iPhone  بخشی از وجودشان شده است. گزارش شده است که نزدیک یک چهارم کسانی که در تحقیق بوده اند، احساس می کنند که  iPhone بخشی از وجود و ذهن شان است.

http://www.oneapple.it/wp-content/oneapple.it_uploads/2008/01/iphone-internet.jpg

همچنین در میان شرکت کنندگان در تحقیق این تمایل دیده شده است که با دستگاه iPhone  خود همانند موجودی زنده  و به گونه ای متفاوت از سایر وسایل الکترونیکی بر خورد کنند. به طور مثال 3 در صد از دانش آموزان می گویند که نمی گذارند هرگز کسی گوشیشان را لمس کند ؛3 درصد دیگر هم  برای گوشیشان اسم تعیین کرده اند، 9 درصد با گوشیشان با ملایمت رفتار می کنند و 8 درصد هم اعتراف کرده اند که گاهی احساس می کنند آی پدشان به گوشی iPhone  شان حسودی می کند!

http://binside.typepad.com/binside_tv/images/2008/07/11/iphone.jpg

تحقیقات هم چنین اشاره می کند که iPhone  می تواند بر روابط مالک آن تاثیر بگذارد. از اطرافیان و دوستان بسیاری از دارندگان این دستگاه شکایت هایی رسیده است مبنی بر این که  زمان بسیار زیادی را با دستگاهشان صرف می کنند. 7 درصد از دانش آموزان می گویند که  دوستان و هم اتاقی هایی دارند که به علت درگیری زیاد آنان با گوشیشان فکر می کنند که از سوی آنان ترک شده اند.

لوهرمن می گوید برخی برای  iPhone  ! لفظ هوو را به کار می برند.

► اتصال رفاه کارت به حساب های متمرکز همراه بانک رفاه
" ترین" های سال 88 ◄

مطالب مرتبط
بنر