صندوقچه مادربزرگ از بانكداري الكترونيك كاراتر است!

يكشنبه ، 23 اسفند 1388 ، 15:16

 

"خودپرداز خالي نداريم." مسئولان نظام بانكي كشور امسال براي اطمينان به مردم براي نگران نبودن از عملكرد خودپردازها، دنبال جملات جديد بودند تا اينكه اين جمله به ذهن مهران شريفي ـ مديركل نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي ـ رسيد و با مطرح شدن در نشست خبري به عنوان تيتر رسانه‌ها انتخاب شد.

به گزارش بانکی به نقل از ايسنا سريال تكراري از كار افتادن خودپردازهاي بانك‌ها در آستانه نوروز، امسال هم در حالي مشمول پخش مجدد از سوي سيستم بانكي شده كه امسال ميزان اطمينان‌بخشي به مردم بيش از گذشته بود.

 

 

ابتدا محمود بهمني ـ رييس‌كل بانك مركزي ـ به ميدان آمد و گفت: در حد امكان سعي كرده‌ايم مشكل اختلال در خودپردازها در ايام پاياني سال را برطرف كنيم و اوضاع نسبت به سال‌هاي گذشته خيلي بهتر شده است؛ وقتي مسائل خاص پيش مي‌آيد، نبايد آن را به كل خودپردازها تعميم داد. همچنين براي تغذيه خودپردازها در روزهاي تعطيل هم بانك‌ها برنامه‌هاي ويژه دارند.

پس از آن مديركل نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي طبق معمول به ارائه آمار و ارقام پرداخت و گفت: در بهمن‌ماه سال جاري از 109 ميليون تراکنش نزديک به هشت ميليون تراکنش ناموفق بوده است و نشان‌دهنده 7.5 درصد تراکنش ناموفق است.

با اينكه هزينه تراكنش ناموفق از 50 تا 150 تومان به ازاي هر تراكنش است و شريفي تاكيد كرد كه "درآمدهاي ناشي از تراكنش ناموفق صرف سرمايه‌گذاري‌ بر روي خدمات الكترونيكي مي‌شود" اما آماري از بهبود ناشي از اين سرمايه‌گذاري ارائه نكرد.

بر اساس آمار بانك مركزي در اسفند ماه سال گذشته 11 درصد تراكنش‌ها ناموفق بودند اما بسياري از كارشناسان معتقدند بسياري از موفق نشدن‌هاي مردم در تراكنش‌هاي بانكي به دليل تعريف‌هاي خاص بانك مركزي از تراكنش ناموفق در اين آمارها محاسبه نمي‌شود.

مثلا در حال حاضر بسياري از خودپردازها به دليل بكارگيري ايران‌چك‌هاي 50 و 100 هزار توماني در خودپردازها از پرداختن ارقام پايين‌تر، به مشتريان ناتوان هستند اما اين تراكنش كه مشتري را به هدف نمي‌رساند جزء تراكنش‌هاي ناموفق به حساب نمي‌آيد.

يا اينكه برخي بانك‌ها بخش مبلغ نقدي را غير فعال مي‌كنند و شما به عنوان مشتري تنها مي‌توانيد حساب خود را چك كنيد.

از سوي ديگر بحث‌هايي هم درباره استفاده از چك‌پول‌هاي تقلبي در خودپردازها وجود دارد كه مسئولان بانك مركزي در اين باره اظهارات ضد و تقيضي داشته‌اند

بهمني در اين باره گفت: بانك‌ها نمي‌توانند و امكانش وجود ندارد چك‌پول تقلبي در خودپردازدها بگذارند؛ آن‌ها چك‌پول‌ها را حتما كنترل‌شده دريافت مي‌كنند و اصلا چك‌پول تقلبي نمي‌گيرند كه بخواهند در خودپردازها بگذارند.

وي ادامه گفت: اگر اين را بپذيريم ممكن است كسي يك بسته پول يا چك‌پول تقلبي بياورد و بگويد از خودپرداز گرفته‌ است كه در عمل امكان‌پذير نيست.

با اين حال اين شائبه در سطح بسيار گسترده همچنان وجود دارد.

شايد خواندن ماجرايي كه امروز براي يكي از خبرنگاران ايسنا به وقوع پيوسته مشابهت زيادي با آنچه در اين روزها بر سر مشتريان بانكي مي‌آيد داشته باشد. اين اتفاق شايد در طول روزهاي آينده چندين بار نصيب هر كسي كه از بركات كارت‌هاي بانكي استفاده مي‌كند، بشود و حتي ممكن است مجبور شويد در اين ترافيك طاقت فرسا به سفرهاي متعدد درون‌شهري هم برويد!

 

 


«در حالي كه براي گرفتن پول نقد با كارت الكترونيكي بانك پاسارگارد به خودپرداز همان بانك مراجعه كردم، دستگاه، كارت را بدون هيچ دليلي ضبط كرد كه البته با همكاري رييس شعبه توانستيم كارت را دريافت كنم. دوباره براي گرفتن پول از همان خودپرداز اقدام كردم كه اين بار با پيام "دستگاه قادر به ارائه خدمات نيست" مواجه شدم.

روبروي همان بانك، بانك ملت شعبه اورژانس است. دستگاه خودپرداز اين شعبه پس از دريافت كارت و گذشت حدود سه دقيقه، اين پيغام را نشان داد: "ارتباط با مركز موفقيت‌آميز نبود."

بانك رفاه شعبه جمهوري چند قدمي با آنجا فاصله داشت كه البته روي صفحه خودپرداز آن عبارت "دستگاه موقتا قادر به ارائه خدمات نيست" نمايش داده مي‌شد.

بانك سپه شعبه ابوريحان در سمت ديگر همان خيابان است. اين بانك نيز خودپردازش قطع بود و اصلا كارت را دريافت نمي‌كرد. بانك ملي شعبه جمهوري مقصد بعدي من بود كه آن هم بعد از مدتي معطلي در صف خودپرداز، اعلام كرد ارتباط بانك با شتاب قطع است.

اگرچه بانك تجارت شعبه فخررازي در نزديكي بود، اما از آنجا كه مدتي است متني عجيب با نوشته‌هاي انگليسي بر روي صفحه خودپرداز آن به چشم مي‌خورد، ترجيح دادم به سمت ديگري حركت كنم.

بانك ملت چهارراه تير محل مراجعه بعدي من بود كه آن هم جمله «دستگاه قادر به ارائه خدمات نيست» را نشان مي‌داد. از آن جا به سمت ميدان انقلاب حركت كردم و وقتي صف 30 نفري خودپرداز بانك ملي را ديدم، ترجيح دادم ديگر به فكر استفاده از اين بانكداري الكترونيكي نباشم.

به نظر مي‌رسد با اين وصف بهتر است ما هم پول‌هايمان را مانند مادربزرگ‌ها در صندوقچه گوشه خانه نگهداري كنيم، تا اينكه از بانكداري الكترونيكي استفاده كنيم!»

► گزارشی ازوضعیت مسكن ميلياردرهاي جهان
افتتاح شرکت گارگزاري توسعه فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر