گزارشی از تصویب بودجه 89

دوشنبه ، 24 اسفند 1388 ، 13:21

 

به گزارش بانکی دات ای ار لایحه بودجه 89 با 168 را موافق ،26 راي مخالفت و 5 راي ممتنع از مجموع 203 نماينده حاضر به تصويب رسید .

بر اساس این گزارش علی لاریجانی در پایان از نمایندگان به دلیل تلاش های شبانه روزی در خصوص لایحه تشکر و قدر دانی کرد .

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از تصويب لايحه بودجه 1389 كل كشور با راي بالاي نمايندگان با اعلام اين خبر، اظهار داشت: اگر امشب جلسه علني برگزار نشود مجلس فردا براي اتمام بررسي لايحه بودجه در مجلس جلسه علني دارد لذا نمايندگان در دسترس باشند كه اين موضوع را از طريق پيام كوتاه يا sms اعلام خواهيم كرد.

 


لاريجاني همچنين ضمن تشكر از عوامل دست‌اندركار براي بررسي لايحه بودجه، اظهار داشت‌: از همگان كه در طول اين مدت در جلسات فشرده و با بردباري خود عليرغم ذيق وقت تلاش كردند تا كارها با نظم پيش برود تشكر مي‌كنيم.


رئيس قوه مقننه همچنين از تلاش‌هاي نواب رئيس، اعضاي كميسيون تلفيق، رئيس جمهور، نمايندگان دولت، كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس، اعضاي كميسيون تخصصي، ديوان محاسبات و ساير بخش‌هاي اداري و خدماتي مجلس براي جمع‌بندي لايحه بودجه 89 تشكر كرد.

غيبت مداوم بيش از 80 نماينده مجلس در بررسي مهمترين لايحه كشور
در حالي لايحه بودجه سالانه كشور مهمترين لايحه سرنوشت ساز براي مردم كشور است كه در جريان رسيدگي به لايحه بودجه سال 89، در اغلب روزها بيش از 80 نماينده مجلس بنا به دلايلي مبهم غائب بودند.


به گزارش  بانکی به نقل از فارس، لايحه بودجه دخل و خرج سالانه يك كشور و دولت را به نمايش مي گذارد و در واقع اقتصاد مردم و كشور با تصويب جزئيات بندها و رديف هاي بودجه رقم مي خورد. به عبارت ديگر مهمترين لايحه‌اي كه نمايندگان مجلس در طول سال با آن سروكار دارند و بايد وظيفه نمايندگي خود از مردم و دفاع از حقوق آنها را نشان دهند، لايحه بودجه سالانه است.

اين در حالي است كه در اكثر ساعاتي كه جزئيات لايحه بودجه 89 در مجلس بررسي و از راديو نيز پخش مستقيم مي شد، رئيس جلسه تعداد حضار را بين 200 تا 210 نفر عنوان مي كرد، در حالي كه تعداد نمايندگان مجلس 290 نفر است.

در مهمترين جلسات راي گيري مجلس هم كه به راي گيري كليات بودجه و راي گيري نهايي بودجه مربوط مي شود، وضع بر همين منوال بود. در جلسه راي گيري كليات بودجه 89 از مجموع 290 نماينده 225 نفر حاضر بودند و 65 نفر غيبت داشتند. امروز هم كه بودجه 89 به راي گيري نهايي نمايندگان گذاشته شده بود، از مجموع 290 نفر تنها 203 نفر حاضر بودند و 87 نماينده غيبت داشتند.

اين در حالي است كه سال گذشته هم در جلسه راي گيري نهايي بودجه 88 كل كشور، 91 نماينده غائب بودند و به نظر مي رسد عده اي از نمايندگان مجلس كه تعداد آنها هم اندك نيست هيچ ارزشي براي مهمترين لايحه سالانه كشور قائل نيستند و ظاهراً هيچ برخورد قانوني هم با آنها نمي شود.

► چاپ اسکناس 10 هزار تومانی در سال آینده
تله ای برای به دام انداختن کارمندان ◄

مطالب مرتبط
بنر