چاپ اسکناس 10 هزار تومانی در سال آینده

دوشنبه ، 24 اسفند 1388 ، 15:31

 

در ماه‌های پایانی سال سعی کردیم شرایط انضباطی دقیق‌تری را در نظام بانکی کشور اعمال کنیم، بنابراین به جای اینکه نقدینگی را افزایش دهیم سعی کردیم بازار بین بانکی را تسهیل دهیم.


قائم مقام بانک مرکزی از چاپ اسکناس 10 هزار تومانی در سال آینده خبرداد و گفت: نفوذ دستگاه‌ها و دخالت آنها روند وصول مطالبات معوق را پیچیده کرده است. حمید پورمحمدی  درباره علل شکل‌گیری مطالبات معوق اظهار داشت: نفوذ دستگاه‌ها و دخالت آنها فقط مشکل را پیچیده‌تر می‌کند در حالی که باید مدیران بانک‌ها و مسوولان بانک مرکزی این مشکل را حل کنند.

 

وی با تاکید براینکه مردم نباید نگران چگونگی وصول مطالبات معوق از سوی بانکها باشند، افزود: درست است که میزان مطالبات معوق‌ها از نرم‌های بین‌المللی بیشتر است اما این نگرانی‌ باید برای مسوولان و تصمیم‌گیرندگان بانکی باشد و مردم نباید نگران باشند. پورمحمدی با اشاره به روند کاهشی نرخ تورم در ماه‌های گذشته عنوان کرد: در ماه‌های پایانی سال سعی کردیم شرایط انضباطی دقیق‌تری را در نظام بانکی کشور اعمال کنیم، بنابراین به جای اینکه نقدینگی را افزایش دهیم سعی کردیم بازار بین بانکی را تسهیل دهیم.

وی افزود: برای این منظور ابزارهای آن فراهم کردیم و به جای اینکه پایه پولی افزایش یابد سعی شد ضریب فزاینده افزایش پیدا کند. قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه این کار باعث شد که پایه پولی 8.8 درصد نقش کاهنده داشته باشد، تصریح کرد: با این ابزار ضریب فزاینده 25.15 درصد افزایش یافت و در نتیجه نقدینگی کشور در دی‌ماه رشدی 14.2 درصد را به ثبت رساند که این نقدینگی تورم 12.2 درصد را در دی ماه در پی داشت.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تلاش می‌کند تا پایه پولی افزایش نیابد، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که ضریب فزاینده نیز افزایش پیدا کند. پورمحمدی با بیان اینکه برای داشتن نظام بانکی بهتر در خلق پول و تامین منابع چند کار باید انجام شود، گفت: امیدواریم این روند در سال 89 انجام بگیرد به همین منظور یکی از ابزارهای آن که توسعه بانکداری الکترونیک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی برنامه‌های بانک مرکزی در سال آینده را تنظیم مناسب‌تر نرخ سود بانکی سپرده و تسهیلات، توسعه سیستم بانکی، کاهش حجم پول در دست اشخاص و کاهش حجم ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: با این مجموعه عوامل تلاش می‌شود تا پایه پولی پایین نگه داشته شود و ضریب فزاینده بالا رود تا با توجه به آنها پول در این نظام جریان داشته باشد.

قائم مقام بانک مرکزی درباره برنامه حذف سه صفر از پول ملی در سال 89 نیز گفت: اعتقاد ما براین است که باید صفرها حذف شود، اما قبل از آن باید بانک مرکزی تورم را در پایین‌ترین حد خود نگه دارد، اگر تورم بالا باشد و صفرها را حذف کنیم بعد از مدتی به حالت قبل برمی‌گردیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه عنوان این پروژه حذف سه صفر نیست بلکه رفرم پولی نام دارد، یادآور شد: شاید کار مناسب این باشد که به عنوان کار کوتاه‌مدت اسکناس درشت‌تر چاپ کنیم تا این اصلاح به تدریج صورت بگیرد. وی تاکید کرد: بنابراین چاپ اسکناس درشت‌تر در میان‌مدت توصیه بانک مرکزی است و امیدواریم که بتوانیم سال آینده اسکناس 10 هزار تومانی را به مردم بدهیم و زمینه را برای حذف سه صفر فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► بیکاری همچنان ادامه دارد ...
گزارشی از تصویب بودجه 89 ◄

مطالب مرتبط
بنر