آغاز طوفانی بورس تهران

شنبه ، 14 فروردين 1389 ، 13:54


شاخص بورس بعد از 5 سال 13 هزار واحدي شدعليرغم دور جديد تهديدهاي آمريكا مبني بر تشديد تحريم ايران، سير صعودي اواخر سال گذشته شاخص بورس در روزهاي آغازين سال 89 نيز تكرار شد و امروز با افزايش 191 واحد ديگر، ارقام دماسنج بازار سهام ايران بعد از گذشت 62 ماه وارد كانال 13 هزار واحدي شد.

 

 


به گزارش بانکی به نقل از فارس، شاخص بورس اوراق بهادار يا همان tepix يكي از متغيرهاي مورد بررسي كلي و عمومي براي بررسي وضعيت بازار سهام در مقاطع مختلف زماني است.
اين متغير كه از سال 69 و با عدد پايه 100 واحد در بورس تهران بكار گرفته شده در طول 20 سال اخير با فراز و فرود‌هاي طبيعي و گاه غيرطبيعي مواجه شده است.
براساس اين گزارش، در حالي بالاترين رقم شاخص كل بورس 42 ساله اما كوچك ايران مربوط به آذر 82 با ثبت ركورد 13 هزار و 800 واحدي بوده كه از آن زمان تاكنون نه تنها اين ركورد تاريخي شكسته نشده بلكه در پايان اسفند 87 به كمترين رقم ممكن در چند سال اخير يعني به 7 هزار و 96 واحد رسيده است.
در اين ميان شاخص كل بورس در شرايطي با تغيير و تحولاتي محاسباتي در سال گذشته مواجه و تماميت خود را به نوعي از دست داده كه در سال گذشته اين متغير با رشد 57 درصدي از محدوده 7 هزار واحدي به حدود 12 هزار واحد رسيد تا نگاه‌ها به آينده دماسنج بازار سهام در سال 89 معطوف شود.
روند صعودي و چشمگير شاخص كل بورس در طول 5 روز آغازين سال جاري تكرار شد و در برابر حجم اندك معاملات سهام ، شاخص بورس با 408 واحد افزايش در پايان چهارشنبه گذشته به 12 هزار و 945 واحد رسيد.
اين در حالي است كه به دليل اظهارات اخير رئيس جمهور آمريكا و انتشار اخباري مبني بر افزايش تحريم عليه ايران، بسياري از فعالان بازار انتظار داشتند از امروز روند نزولي قيمت سهام شركت‌ها و شاخص بورس شروع شود اما نه تنها چنين انتظاري محقق نشد بلكه ركورد شاخص بعد از گذشت بيش از 5 سال (معادل 62 ماه) شكسته شد.
بدين ترتيب كه اين متغير در حالي از 17 بهمن 83 به اين سود از محدوده 13 و سپس 12 و 11 و 10 و 9 هزار واحدي فاصله گرفته بود كه امروز با 191 واحد رشد به رقم 13 هزار و 136 واحد رسيد.
براساس اين گزارش، هر چند در سير صعودي چند سال اخير شاخص بورس عواملي چون عرضه سهام شركت‌هاي بزرگ و مشمول اصل 44، ركود ديگر بازارهاي رقيب، افزايش سود آوري برخي شركت‌هاي بورسي، رشد ورود نقدينگي به بازار سهام و ظهور سرمايه‌گذاران حقوقي جديد مانند مهر اقتصاد ايرانيان و ارتقا فرهنگ سهامداري نسبت به سال‌هاي گذشته دخيل بوده‌اند اما كارشناسان بازار بر اين باورند رشد قيمت سهام برخي شركت‌ها توجيه‌اي نداشته و بازار در مقاطعي دچار رفتارهاي هيجاني شده‌ است.
اين در حالي است كه آينده مبهم سرمايه‌گذاري در ديگر بازارها منجر به افزايش توجه سرمايه‌گذاران حقوقي و حقيقي به سمت بازار سهام شده اما اين بازار خود با ابهام‌هايي از جمله اجرا يا عدم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها مواجه شده است.
به هر رو برخي از سهامداران معتقدند سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي بزرگ و ارزشمند بازار سهام حداقل تا تيرماه و فصل مجامع ادامه خواهد داشت و به مانند سال‌هاي گذشته، بورس اوراق بهادار در سه ماه اول سال بازدهي مناسبي خواهد داد.
به هر ترتيب نگاهي به شركت‌هاي موثر بر رشد روزهاي اخير شاخص‌هاي بورس حكايت از آن دارد كه شركت‌هاي بزرگي چون مخابرات، پالايش نفت اصفهان، سرمايه‌گذاري غدير و فولاد مباركه در جهش چندين واحدي شاخص در هفته‌هاي اخير نقش موثري داشته‌اند. بطوري كه امروز شركت‌هاي مخابرات، پالايش نفت اصفهان، بانك پارسيان، سرمايه‌گذاري اميد، سايپا، بانك تجارت، غدير، بانك كارآفرين، توسعه معادن و فلزات و فولاد مباركه بين 53 تا 5 واحد بر رشد 191 واحدي شاخص موثر بودند.
با اين اوصاف بايد ديد در روزهاي آينده آيا سير صعودي دماسنج بازار سهام ادامه خواهد داشت و يا اينكه با تعديل قيمت سهام شركت‌هاي بزرگ، شاخص در مدار منطقي حركت خواهد كرد.

► سیستم مالی اسلامی، راه حل بحران مالی
استخدام بانک اقتصاد نوین ◄

مطالب مرتبط
بنر