بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

سه شنبه ، 17 فروردين 1389 ، 12:49

 

یکی از فجیع ترین حوادث اطلاعاتی تاریخ سرقت اطلاعات مخفی و شخصی بیش از ۲۵ میلیون انگلیسی است . این اطلاعات مهم شامل آدرسها، اطلاعات بانکی، نام و نام خانوادگی و تاریخهای تولد است که همگی جزء اطلاعات شخصی محافظت شده به شمار می روند. این درحالی است که این حادثه، تنها فاجعه فناوری تاریخ نیست، به طوری که به تازگی مجله ZdNet استرالیا به طبقه بندی ۱۰ فاجعه فناوری تاریخ پرداخته است که در ادامه می خوانید:

 


۱) در سال ۱۹۸۳ سیستم هشدار اتحاد جماهیر شوروی سابق اطلاعات اشتباهی را ارسال کرد که می توانست منجر به آغاز جنگ جهانی سوم شود. این اشتباه در اثر حمله یک گیر امنیتی در نرم افزار سیستم اعلام خطر شوروی سابق بود که نشان می داد پنج موشک بالستیک از طرف آمریکا به سوی شوروی در حرکت هستند. با اعلام این آژیر خطر، استانیسلاو پتروف، افسر کشیک به این هشدار مشکوک شد و اطلاعات را دوباره کنترل کرد.

۲) در سال ۱۹۹۰ شبکه مخابراتی At&T آمریکا از هم فروپاشید. یک مشکل مکانیکی کوچک در یک ایستگاه این شرکت تلفن منجر به نابودی ۷۵ میلیون خط تلفن شد. به طوری که با وقوع این حادثه برقراری هیچ تماسی امکانپذیر نبود و این مشکل باعث شد که مراکز دیگر مخابراتی این شرکت به شدت آسیب ببینند. در این حادثه دست هیچ هکری دخالت نداشت و فقط ، وارد آمدن آسیب به خط کد دفاعی این مرکز در مدت فرایند ارتقای نرم افزار علت وقوع این حادثه بود.

۳) در سال ،۱۹۹۶ موشک جدید آریان ۵ که قرار بود یک ماهواره اروپایی را در مدار قرار دهد، چند ثانیه پس از پرتاب در هوا منفجر شد. علت این انفجار اشتباهی بود که نرم افزار این موشک مرتکب شده بود. هزینه این فاجعه ۸ میلیارد دلار بود.

۴) در سال ،۲۰۰۶ نصب یک نرم افزار نامناسب روی هواپیمای «ایر باس A۳۸۰» منجر به بروز یک فاجعه فناوری دیگر شد. در این مورد، یک خطای ارتباطاتی میان دو سازمان کنسرسیوم برای تولید یکی از بزرگترین هواپیماهای مسافربری به وجود آمد. به این ترتیب وقتی این دو شرکت دو نیمه هواپیما را کنار هم قرار دادند، نرم افزارها با هم عمل نکردند و برقراری اتصالات داخلی غیرممکن شد. خسارت این غیرفعال شدن نرم افزار داخلی هواپیما بسیار بالا بود و به علاوه موجب شد که پروژه تکمیل این هواپیما یکسال به تاخیر بیفتد.

۵) در سال ،۱۹۹۸ رصد یک قله روی سیاره مریخ و مشکلاتی که در اندازه گیری آن بوجود آمد، پنجمین فاجعه فناوری از دیدگاه ZdNet است. در این فاجعه، دو فضاپیمای کاوشی « Mars Climate Orbiter» و « Mars Polar Lander» هریک بخشی از برنامه مطالعه وضعیت اقلیمی و شرایط جوی سیاره سرخ را به عهده گرفتند. به دلیل مشکل کاوشگری فضاپیمای Lander که در ارتفاع پایین پرواز می کرد، دو سیستم مختلف اندازه گیری این کاوشگر در اثر برخورد با قله این کوه مریخی به شدت آسیب دیدند.

۶) در سال ،۲۰۰۴ EDS و CSA دچار فاجعه فناوری شدند. در این سال به سیستم جدید انفورماتیکی CSA (آژانس حمایت از کودکان) انگلیس در مدت ساختاربندی دوباره این آژانس آسیب وارد آمد و موجب شد که در حدود دو میلیون نفر که حقوق خود را از غول سرویس های تجاری EDS دریافت می کردند، آسیب برسد و ۷۰۰ هزار نفر هم حقوقی کمتر از میزان همیشگی دریافت کنند. نتیجه اینکه به این سازمان حمایت از کودکان در حدود یک میلیارد یورو خسارت وارد شد.

۷) در سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ کرم هزاره حمله کرد. در نیمه شب ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ کرم انفورماتیکی هزاره خبر وقوع فاجعه ای را اعلام کرد که درحقیقت وجود نداشت اما «گیر هزاره» توانست در حدود ۵۰۰ میلیارد یورو خسارت وارد کند.

۸) در سال ،۲۰۰۶ لپ تاپهای انفجاری به عنوان یک فاجعه فناوری اعلام شدند. در این سال یک رایانه قابل حمل شرکت «دل» در یک نمایشگاه و در مقابل دوربین های تلویزیونی، عکاسی و جلوی چشم بازدیدکنندگان دچار حریق شد، اما مشکل لپ تاپهایی که آتش می گرفتند به سرعت گسترش یافت و همین مسأله موجب شد که در حدود چهار میلیون دستگاه رایانه قابل حمل دل از بازار جمع آوری شوند.

۹) در سال ۱۹۹۹ شرکت زیمنس با گذرنامه های انگلیسی دچار مشکل شد. در تابستان این سال نیم میلیون شهروند انگلیسی به دلیل مشکلی که در سیستم محاسباتی زیمنس ایجاد شده بود، گذرنامه های خود را به موقع دریافت نکردند. این مسأله موجب شد که صدها نفر نتوانند به تعطیلات بروند و دولت انگلیس مجبور به پرداخت میلیون ها پوند غرامت شد.

۱۰) در سال ۲۰۰۷ فرودگاه لس آنجلس دچار مشکل شد. این مشکل نیز به دلیل آسیبی بود که به یک نرم افزار وارد شده بود. اختلال در عملکرد این نرم افزار موجب شد که ۱۷ هزار پرواز به مدت ۸ ساعت روی زمین بمانند.

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

گزارش تصویری / ابعاد بین المللی اسکناس های مخدوش!

وضعیت تاسف بار فقیران سفید پوست در آفریقای جنوبی + گزارش تصویری

طراحی خانه متحرک و بسیار کوچک ویژه کارتن خواب ها

جذب 200 هزار مشتری در یک روز توسط یک دختر 16 ساله

تبلیغ موثر و البته کمی دلخراش در مسکو

گزارش تصویری / قاچاق در مرز غربی کشور

کارتهای اعتباری/هنری ویزا !

گزارش تصویری / عمارت های مسئولین و عمارتهای مردم!

بحران اقتصادی به زبان کاریکاتور(2)

بحران اقتصادی به زبان کاریکاتور(1)

گردشگری / این 10 جا را از دست ندهید

گزارشی از تنها هتل "بدون ستاره" در جهان + عکس

جشن سنتی استقبال از دانشجویان جدید + گزارش تصویری

بزرگترین و حیرت انگیزترین کلیسای جهان + عکس

سهم هر ایرانی از یارانه نقدی

تکدی گری با روش های خاص + گزارش تصویری

ترین های سال88

گزارش تصویری/ انواع پولهای جهان در یک نگاه

گزارشی جالب از ثروتمند ترین حیوانات جهان

فعالیت جالب امریکایی ها در قلب چین !

اولین و قدیمی ترین راهنمای سفر + عکسهای جالب

" آی فون " اعتیاد آور است !

► توکلی، احمدی نژاد را به مناظره دعوت کرد
15 اثر بی نظیر معماری جهان(1) ◄

► شروط جديد براي وام‌ مسكن مهر
کشوری که هیچ بانکی ندارد ... ◄

مطالب مرتبط
بنر