مقایسه قیمت و میزان مصرف بنزین در ایران و جهان

دوشنبه ، 27 آبان 1398 ، 14:46

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از مشرق، افزایش قیمت بنزین که از بامداد جمعه شروع شد و متاسفانه به دلیل برخی ضعف‌های دولت (مانند عدم اطلاع رسانی درست و جهشی بودن آن) با کاستی هایی همراه بود، از لحاظ اقتصادی اقدامی ضروری به شمار می آمد، چراکه پایین بودن قیمت بنزین و تثبیت آن در چهار سال گذشته موجب افزایش بی رویه مصرف بنزین و کمبود منابع شده بود. نکته مهم دیگری که به دلیل تثبیت قیمت بنزین رخ داد، افزایش محسوس قاچاق بود که به دلیل تفاوت قیمتی بین ایران و کشورهای همسایه به وجود آمد. ارقام آمار غیررسمی از قاچاق روزانه حدود ۳۰‌میلیون لیتر بنزین از ایران حکایت دارد، آماری که البته از سوی مراجع رسمی چون وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأیید نشده است. چندی پیش پایگاه خبری بلومبرگ جزئیات قیمت بنزین در ۶۱ کشور جهان را منتشر کرد که اطلاعات آن براساس داده‌های سایت GlobalPetrolPrices.com در آوریل ۲۰۱۹ یعنی اوایل سال جاری در کشورهای مختلف جهان تهیه شده بود. بلومبرگ در این گزارش از داده‌های صندوق‌بین‌المللی پول، سازمان ملل و بانک جهانی بهره برده بود. براساس این گزارش، قیمت متوسط یک لیتر بنزین در ایران، ۰.۱۴ دلار یعنی ۱۴ سنت (قریب به هزار تومان) می باشد. قیمتی که تقریبا نزدیک صفر است و به جز ونزوئلا، هیچ کشور دیگری بنزین را در کشور خود را تا این حد با قیمت پایین عرضه نمی کند، به عبارتی سال هاست که نام ایران جزو نخستین کشورهای ارزان فروش بنزین قرار دارد.

به گزارش مشرق، افزایش قیمت بنزین که از بامداد جمعه شروع شد و متاسفانه به دلیل برخی ضعف‌های دولت (مانند عدم اطلاع رسانی درست و جهشی بودن آن) با کاستی هایی همراه بود، از لحاظ اقتصادی اقدامی ضروری به شمار می آمد، چراکه پایین بودن قیمت بنزین و تثبیت آن در چهار سال گذشته موجب افزایش بی رویه مصرف بنزین و کمبود منابع شده بود. نکته مهم دیگری که به دلیل تثبیت قیمت بنزین رخ داد، افزایش محسوس قاچاق بود که به دلیل تفاوت قیمتی بین ایران و کشورهای همسایه به وجود آمد. ارقام آمار غیررسمی از قاچاق روزانه حدود ۳۰‌میلیون لیتر بنزین از ایران حکایت دارد، آماری که البته از سوی مراجع رسمی چون وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأیید نشده است. چندی پیش پایگاه خبری بلومبرگ جزئیات قیمت بنزین در ۶۱ کشور جهان را منتشر کرد که اطلاعات آن براساس داده‌های سایت GlobalPetrolPrices.com در آوریل ۲۰۱۹ یعنی اوایل سال جاری در کشورهای مختلف جهان تهیه شده بود. بلومبرگ در این گزارش از داده‌های صندوق‌بین‌المللی پول، سازمان ملل و بانک جهانی بهره برده بود. براساس این گزارش، قیمت متوسط یک لیتر بنزین در ایران، ۰.۱۴ دلار یعنی ۱۴ سنت (قریب به هزار تومان) می باشد. قیمتی که تقریبا نزدیک صفر است و به جز ونزوئلا، هیچ کشور دیگری بنزین را در کشور خود را تا این حد با قیمت پایین عرضه نمی کند، به عبارتی سال هاست که نام ایران جزو نخستین کشورهای ارزان فروش بنزین قرار دارد.

در مصرف بنزین از اروپا هم جلوتریم! لازم به ذکر است، مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای اروپایی هم نشان می دهد قیمت بنزین در ایران چقدر ارزان است، چنان‌که در انگلیس قیمت متوسط یک لیتر بنزین ۱.۵۴ دلار، در آلمان قیمت متوسط یک لیتر بنزین ۱.۵۷ دلار و در فرانسه نیز قیمت متوسط یک لیتر بنزین ۱.۶۱دلار می باشد. شاید عده ای مقایسه با اروپا را درست ندانند و مدعی شوند که درآمدها هم در اروپا بالاتر از ایران است اما باید گفت درست است که درآمدها در برخی کشورهای اروپایی بالاتر از ایران است، اما میزان مصرف بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر در ایران بیشتر از کشورهای اروپایی است؛ یعنی با وجود درآمد کمتر، مصرف بیشتری نسبت به اروپایی ها داریم. در این باره، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بیان کرد: «میانگین مصرف بنزین سال گذشته کشور ۳۸ درصد بیشتر از مصرف اتحادیه اروپا بوده است. چشم انداز مصرف بنزین اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ چهار و دو دهم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما در ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر هفت و هفت دهم لیتر بنزین مصرف می‌کنیم.» در پایان، از یاد نبریم که فارغ از تمام این مقایسه ها، صرف اینکه قیمت بنزین در ایران بالاتر از بسیاری از کشورهاست، زمینه های قاچاق آن فراهم می شود، چنان‌که سید حمید پورمحمدی گفت: «زمانی که تفاوت قیمت بنزین در کشورمان با کشور همسایه بیش از ۱۵ هزار تومان است طبیعتا قاچاق آن زیاد می‌شود و نباید زمینه قاچاق را فراهم کنیم.» ضرورت گسترش حمل و نقل عمومی لازم به ذکر است، با وجود همه نکاتی که در خصوص لزوم افزایش قیمت بنزین گفتیم، نباید از خاطر ببریم که این اقدام نیاز به پیش زمینه هایی دارد که غفلت از آن ها می تواند در معیشت مردم اثرات سوئی بگذارد، یکی از این غفلت ها عدم نظارت بر بازار است که روز گذشته به آن پرداختیم و یکی دیگر نیز، توجه به حمل و نقل عمومی است. در این زمینه، احمد توکلی نماینده ادوار مجلس گفت: متاسفانه دولت سیاست‌های غیر قیمتی درمورد حامل‌های انرژی را کنار گذاشته است، مثلا قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۱۳۸۶ و اصلاح الگوی مصرف مصوب سال ۱۳۸۹ فهرستی بلند بالایی از اقدامات غیر قیمتی با تعیین محل تأمین اعتبارش داشت که اگر دولت اجرایشان می‌کرد، کشش تقاضای بنزین افزایش می یافت و امروز با افزایش کمتری در قیمت کاهش مصرف اتفاق می‌افتاد. وی در گفت و گو با فارس بیان کرد: باید به موازی سیاست تنظیم قیمت، سیاست های غیرقیمتی هم اجرا شود. از جمله اصلاحات فنی، اصلاحات دیوانی (مانند دولت الکترونیک)، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، تولید بنزین با اکتان بالا، اصلاح و بهبود روش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و آموزش های فرهنگی مردم برای کاهش مصرف. گفتنی است، براساس قانون مذکور، دولت مکلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه سازی عرضه خدمات حمل و نقل، بهینه سازی مصرف انرژی، بهینه سازی تولید خودرو و خروج بنزین و گازوئیل از سبد حمایتی، حداکثر از ابتدای سال ۱۳۹۱ هجری شمسی اقدام نماید.

► ارکان غایب یک اصلاحات
سهم ۲.۵ درصدی بنزین در سبد خانوار ◄

بنر
بنر
بنر
بنر
مطالب مرتبط
بنر
بنر