نحوه ثبت‌نام براي يارانه نقدي

دوشنبه ، 13 ارديبهشت 1389 ، 14:24

:: راهنمای تصویری ثبت نام خانوار در سامانه هدفمندی یارانه ها::

رييس مركز آمار ايران دیروز در نشستي خبري ضمن تشريح برنامه‌هاي خود در دوره‌ مديريت اين مركز به بيان جزئيات طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي جا مانده در سال 87 پرداخت. عادل آذر با بيان اينكه اين طرح از 20 ارديبهشت آغاز شده و تا 10 خرداد ادامه خواهد داشت، گفت: در اين مرحله خانوارهايي كه در سال 1387 موفق به ثبت نام نشده‌اند، مي‌توانند در صورت تمايل بر اساس برنامه زمان‌بندي اعلام شده با توجه به آخرين رقم سمت راست شماره ملي سرپرست خانوار و با ورود به وب‌گاه طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار (yaraneh.amar.org.ir) نسبت به پر كردن فرم خانوار خود اقدام كنند.


به گزارش ايسنا، وي افزود: خانوارهايي كه قبلا ثبت‌نام كرده‌اند، ولي به دلايلي مانند ازدواج، تولد، فوت، طلاق، تغييرات درآمد و دارايي اعضاي خانوار، نيازمند اصلاح اطلاعات خود هستند، در اين مرحله نبايد به وب‌گاه مراجعه كنند؛ چرا که زمان و نحوه مراجعه اين عده، طي اطلاعيه‌هاي رسمي بعدي، اعلام خواهد شد. آذر با بيان اينكه روش ارائه اطلاعات اقتصادي خانوار در اين دوره كاملا الكترونيكي است، گفت: دو ميليون فرم اطلاعات اقتصادي خانوار منتشر شده كه توسط مراكز پست و ICT روستايي در اختيار هموطنان قرار مي‌گيرد. هموطنان مي‌توانند پس از تكميل اين فرم به صورت فيزيكي اطلاعات آن را در پايگاه اطلاع‌رساني مركز آمار ايران وارد كنند. او ادامه داد: زمان مراجعه مردم به پايگاه اطلاع‌رساني مركز آمار ايران براساس آخرين رقم سمت راست كد ملي سرپرست خانوار است، به طوري كه افراد داراي عدد سمت راست كد ملي 8 و 9 از 20 تا 22 ارديبهشت، 6 و 7 از 23 ارديبهشت، 4 و 5 از 26 تا 28 ارديبهشت، 2 و 3 از 29 تا 31 ارديبهشت و 0 و 1 از اول تا سوم خرداد مي‌توانند اطلاعات خود را وارد كنند.


وي افزود: در مدت هفت روز باقيمانده همه‌ كساني كه به هر دليل نتوانستند اطلاعات خود را به پايگاه جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار وارد كنند مي‌توانند اين كار را انجام بدهند. او با تاكيد بر اينكه در اين مرحله اصلاح اطلاعات اقتصادي امكان‌پذير نخواهد بود، افزود: امكان دسترسي به وب‌گاه طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار تنها در داخل كشور ممكن است و ايرانيان حاضر در خارج كشور براي اين كار مي‌توانند از طريق افراد مطمئن در داخل اقدام كنند. رييس مركز آمار در ادامه اين نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا نرخ بيكاري زمستان تا كنون اعلام نشده است، گفت: اطلاعات مربوط به اين شاخص در حال تكميل است و به زودي نرخ بيكاري زمستان و مجموع نرخ بيكاري سال گذشته اعلام خواهد شد. وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر علت عدم اعلام نرخ تورم از سوي مركز آمار با وجود محاسبه آن گفت: براساس مصوبه سال 1383 دولت، مركز آمار و بانك مركزي هر دو نرخ تورم را اعلام كرده و در اختيار رييس‌جمهور قرار مي‌دهند، اما اينكه كدام يك از اين دو رقم به عنوان نرخ تورم اعلام شود به تصميم دولت بستگي دارد؛ بنابراين متولي اعلام نرخ تورم دولت است.


آذر در پاسخ به سوالی مبني بر اينكه با وجود اعلام رسمي دولت درباره‌ منتفي شدن موضوع خوشه‌بندي، جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار چه دليلي دارد، گفت: ماموريت مركز آمار ايران جمع‌آوري داده‌ها است. دولت نيز ما را موظف كرده كه اطلاعات اقتصادي را جمع‌آوري كنيم و هنر ما اين است كه اين كار را با دقت انجام دهيم، اما اينكه موضوع خوشه‌بندي به كجا رسيده يا ميزان يا چگونگي ارائه يارانه‌ها به مردم به چه صورت است در حوزه‌ ماموريت و پاسخگويي ما نيست.


او تاكيد كرد: اطلاعات جمع‌آوري شده در طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار به سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها ارائه مي‌شود و تصميم‌گيري درباره‌ چگونگي استفاده از اين آمار بر عهده‌ همان سازمان خواهد بود. وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه چه تعداد خانوار در دوره‌ قبل اطلاعات اقتصادي خود را تكميل كرده و چه تعداد در دوره‌ جاري آن را تكميل خواهند كرد، گفت: در سال 1387 حدود 17 ميليون خانوار اين اطلاعات را تكميل كردند و پيش‌بيني ما اين است كه حدود 700 هزار تا يك ميليون خانوار در دوره‌ كنوني مراجعه خواهند كرد.


رييس مركز آمار ايران همچنين در پاسخ به سوالي با انتقاد از برخي آمار بين‌المللي ارائه شده درباره‌ كشورمان گفت: به نظر من برخي از اين آمار مستند نيست و به آنها مي‌توان ايراد گرفت؛ چرا كه گاهي اوقات مراكز بين‌المللي به جاي مراجعه به مركزي رسمي مانند مركز آمار ايران براي دريافت اطلاعات از طريق مراجع غير رسمي اين كار را انجام مي‌دهند يا حتي خودشان پرسشنامه توزيع و تكميل مي‌كنند كه اين كار باعث مي‌شود آمار متفاوتي به دست بيايد.


او ادامه داد: در مورد شاخص فضاي كسب و كار در ايران به طور مشخص درباره آن با مجريان طرح گفت‌وگو كردم و به آنها گفتم كه روش محاسباتي شما اشتباه است، البته آنها نيز اين موضوع را پذيرفتند در حالي كه با محاسبه‌ ما به روش دقيق و صحيح مشخص شد رتبه ايران در فضاي كسب و كار حداقل پنج پله بالاتر از آن چيزي است كه بانك جهاني اعلام كرده است.


وي در پايان اين نشست خبري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار تنها به همين دو مرحله محدود خواهد شد يا ادامه خواهد داشت، گفت: وارد كردن اطلاعات جديد خانوارها و نيز اصلاح آنها مستمر خواهد بود و تصميم داريم در مقاطع زماني مناسب اين امكان را فراهم كنيم تا اطلاعات اقتصادي مردم اصلاح شود. رييس مركز آمار در مورد آمار قيمت مسكن گفت: براساس آمار جمع‌آوري شده در نيمه دوم سال 88 نسبت به مشابه سال قبل قيمت مسكن شهري در سراسر كشور 6.3 درصد كاهش و در تهران در تابستان سال گذشته نسبت به مشابه سال قبل 19 درصد كاهش و در پاييز گذشته نسبت به مشابه سال قبل 11 درصد كاهش داشته است. وي افزود: طبق وعده رييس‌جمهور قيمت مسكن در كشور تحت كنترل قرار گرفته و حتي كاهش يافته است.
نظام آماري كشور جزيره‌اي است


براساس این گزارش عادل آذر در ابتدای اين نشست خبري با تاكيد بر اينكه مركز آمار مركزي حرفه‌اي و تخصصي است كه فقط با ضوابط علمي كار مي‌كند و تصميم دارد در مسير اصلي خود يعني توليد اطلاعات ناب حركت كند، گفت: در قالب برنامه‌ پنج ساله اهدافي براي مركز تدوين و استراتژي رسيدن به آن تعيين شده است.


وي افزود: تدوين و تعريف نظام آماري كشور از مهم‌ترين اهداف ما است؛ به طوري كه هم‌اكنون در دنيا استانداردهايي در اين بخش وجود دارد، اما تعريف مشخص و استانداردي از نظام آماري كشور ما تا كنون ارائه نشده است. او يكپارچه‌سازي اطلاعات به خصوص آمار ثبتي كشور را از ديگر محورهاي برنامه‌ بلندمدت اين مركز خواند و گفت: در حال حاضر نظام آماري كشور جزيره‌اي است و هر كس به اقتضاي فعاليت خود يك پايگاه جمع‌آوري اطلاعات و ارائه آمار تعريف كرده است. در حالي كه با ابلاغ سياست‌هاي كلي نظام اداري توسط مقام معظم رهبري سازوكار لازم براي يكپارچه‌سازي آمار در كشور فراهم شده است. او همچنين به لزوم تدوين استانداردهاي آماري در كشور اشاره و خاطرنشان كرد: در حال حاضر برخي استانداردهاي استفاده شده توسط ما تعريف شده، ولي تاييد نشده است. در حالي كه ما بايد آنها را با استانداردهاي بين‌المللي همخوان كنيم. وي به لزوم مبادله اطلاعات با دستگاه‌ها و نهادهاي موجود در كشور اشاره كرد و با بيان اينكه در اين راستا تدوين تفاهم نامه براي مبادله‌ اطلاعات در دستور كار است، گفت: توليد آمارهاي مورد نياز براي برنامه‌هاي جديد دولت و تعيين شاخص‌هاي بومي براي ارزيابي مواردي چون توسعه و توسعه‌ عدالت محور از برنامه‌هاي مركز آمار است.

جدول مراجعه به سايت مركز آمار
اعداد 8 و9 از 989/2/20تا 89/2/22
اعداد 6و7 از 89/2/23 تا89/2/25
اعداد 4و5 از 89/2/26 تا89/2/28
اعداد 2و3 از 89/2/29تا 89/2/31
اعداد صفر و يك از 89/3/1 تا89/3/3
خانوارهايي كه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند
از 89/3/4 تا 89/3/10

منبع: دنیای اقتصاد

► قرض الحسنه و دعوایی برای هیچ!!
حاشیه های نمایشگاه شانگهای ◄

مطالب مرتبط
بنر