جزئيات رويارويي نمايندگان ايران و آمريكا در اجلاس صندوق بين‌الملل پول

شنبه ، 18 ارديبهشت 1389 ، 14:05

 

اجلاس بهاره صندوق بين‌المللي پول در حالي در هفته‌هاي گذشته برگزار شد كه رسانه‌هاي داخلي چندان به موضوع اختلاف ميان هيات ايراني و آمريكايي در اين اجلاس نپرداختند. اين درحالي است كه رسانه‌هاي خارجي از اعتراض ايران به بيانيه قرائت شده از سوي رئيس آمريكايي بانك جهاني خبر داده بودند.
به گزارش ايلنا، محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي ايران و شمس الدين حسيني وزير اقتصاد از طرف دولت به اين اجلاس رفته بودند و عبدالرضا ترابي و هادي قوامي اعضاي كميسيون‌هاي اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس نيز آنها را همراهي مي‌كردند.


به گزارش بانکی به نقل از ایلناترابي نماينده گرمسار با اشاره به مليت آمريكايي رئيس بانك جهاني و تابعيت اروپايي رئيس صندوق بين‌المللي پول يادآور شد: در اثر حضور چنين مديريت‌هايي در راس بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول كه اكثريت سهام اين دو نهاد را به اين كشورها اختصاص داده است‏، زورگويي‌هاي از سوي آنها به ديگر كشورها اعمال مي‌شود.

 

 


وي با اشاره به عضويت 185 كشور در صندوق بين‌المللي پول از سهم نسبتا خوب ايران در بانك جهاني و اين صندوق سخن گفت و افزود: با اين وجود، همواره اتهاماتي از سوي روساي آمريكايي و اروپايي اين دو نهاد به ايران وارد مي‌شود كه مي‌كوشند چهره اقتصادي ايران را مخدوش كنند.


عضو كميسيون اقتصادي مجلس، بيانيه پاياني رئيس بانك جهاني در اجلاس اخير صندوق بين‌المللي پول را نمونه‌اي از اين امر دانست و افزود: آنها در اين بيانيه ايران را متهم به پولشويي كردند. در حالي كه ما پيش از برگزاري اين اجلاس مصوبه دولت ايران مبني بر تاكيد بر مبارزه با پولشويي را به صندوق بين‌المللي پول ارائه داده بوديم.
ترابي با اشاره به اينكه قرائت اين بيانيه از سوي رئيس بانك جهاني منجر به اعتراض هيات ايراني شد، ادامه داد: از آنجايي كه تريبون در اختيار ما قرار نمي‌گرفت، ناگزير به صدور و انتشار بيانيه‌اي در ميان حاضرين در اين نشست شديم. اما متاسفانه اين بيانيه از تريبون صندوق بين‌المللي پول قرائت نشد.


عضو كميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به اينكه آيا بيانيه منتشره از سوي هيات ايراني اثر گذار بود يا نه ؟،‌ اظهار داشت: اين بيانيه نه تنها در ميان نمايندگان كشورهاي ديگراثرگذار بود، بلكه سبب اتحاد بيشتر اين كشورها عليه مسوولان آمريكايي و اروپايي صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني شد تا در مقابل زورگويي‌هاي آنان ايستادگي بيشتري نشان دهند.


وي افزود: از آنجا كه رئيس بانك جهاني با تشريفات خاصي وارد سالن مي‌شد، هيات ايراني نتوانست حضورا مراتب اعتراض خود را بيان كند.
اين نماينده مجلس در پاسخ به سوالي كه يادآور مي‌شد سال گذشته در حاشيه اين اجلاس هيات آمريكايي درخواست مذاكره با هيات ايراني را ارائه داده بودند و جوياي اين بود كه آيا در سال‌جاري نيز چنين درخواستي ارائه شده است يا نه؟، گفت: امسال هيچ درخواستي براي ملاقات ميان هيات آمريكايي با هيات ايراني مطرح نشد.


ترابي با تاكيد بر اينكه هيات‌هاي ايراني و آمريكايي در دو قسمت مجزا در سالن اجلاس بين‌المللي پول جاي گرفته بودند، متذكر شد كه هيچ رويارويي ميان اين دو هيات انجام نشد و حتي در سالن‌هاي انتظار هم هيات‌هاي ايراني و آمريكايي با يكديگر روبه‌رو نشدند. اين در حالي است كه هيات ايراني با هيات‌هاي مختلفي از كشورهاي مالزي، اندونزي، پاكستان و افغانستان و برخي كشورهاي آفريقايي ملاقات و مذاكره داشت.

► مشارکت فعال بانک رفاه در بهسازی مسکن روستایی
نشست اضطراری برای حل بحران یونان ◄

مطالب مرتبط
بنر