اگر می خواهید سرمایه گذاری کنید ...

دوشنبه ، 20 ارديبهشت 1389 ، 18:11

برد کلنز بسیاری چیزها را در رابطه با مسایل احمقانه ای که حتی افراد با هوش با پول هایشان انجام می دهند می داند. او شخصیت بسیار باهوشی است که مسلط به علم روانشناسی نیز می باشد و نیمی از عمر علمی خود صرف تکنولوژی بازار سهام کرده است.

 

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، این دانشمند مالی ، معتقد است وقتی مسئله به کار بردن ذکاوت در هزبنه کردن پول مطرح می شود ، بخش منطقی مغز بسیار کوچکتر از بخش احساسی آن می شود به گونه ای که بخش احساسی همچون پیله ای به دور بخش منطقی مغز کشیده می شود.

 

این یکی از دلایلی است که افراد با هوش و هوشیار بسیاردر شرایط عالی پول دار می شوند . در  اینجا به اشتباهات احساسی ای که در این رابطه صورت گرفته است به علاوه برخی فنونی که از این اشتباهات استفاده می شود اشاره  می شود.

 

1.عاشق شدن.... آن هم عاشق سرمایه گذاری شدن


این عالی خواهد بود که عاشق شخصی بشید ولی عاشق بازار کار شدن شما را به دردسر بزرگی می اندازد . یکی از برنامه ریزان مالی شرکت کالیف نیوپورت بیچ به نام لارا تارباکس عنوان می کند که هر روزه شاهد اتفاق  افتادن این امر است ، او می گوید :برخی از مشتریان توجه وتمرکز خود را از داشتن سهام برنمی دارند زیرا این امر در آنها گاهی موروثی است و گاهی برای شرکتی کار می کنند و تصورشان این است که فروش سهام نشانه بی وفایی می باشد.

 

تارباس ادامه می گوید،" یک روز زوی بودند که پیش برای راهنمایی آمدند تا 12 میلیون خود را سرمایه گذاری کنند. اول بسیار عالی به نظر می رسد تا آن جا که متوجه شدیم این زوج  بیش از یک میلیارد دلار داشته اند که همه آن در شرکتی سرمایه گذرای شده است  که شوهرش با این پول در افتتاح آن نقش داشته است. ولی حاضر به ایجاد تنوع در سرمایه گذاری نبود. "

 

تارباکس به آنان می گوید که رابطه همسری کمکی به آنان نمی کند و هیچ کس نمی بایست بیش از 10 درصد سرمایه و ثروت خود را در یک سهام بلوکه کند. یک پیگیری از ماجرای کارمندان شرکت انرون ، شرکتی که به واسطه ورشکستکی 10 سال پیش از بین رفت و کارمندان آن یک شبه همه چیز خود را از دست دادند شما را بیشتر به واقعیت می رساند.

 

2 .پیروی از توهم و خیال

 

شاید صد ها بار این مطلب را خوانده باشید: عملکرد گذشته بازتابی برای آینده نیست"  ولی هیچکس به نظر نمی رسد که به این حرف را باور داشته باشد.

 

پشتیبان اطلاعات سرمایه گذاری می تواند خرورها ورق و اسناد آماری رو کند که فلان شرکت بزرگ معامله گر سهام ( مانند ، طلا ، سهام بازار های نو پا ، اوراق قرض ) در ترازنامه های سه ماه و سالانه خود دارای مشکلاتی بوده اند. و کاملا هم چنین است.

 

مطالعه گسترده ای نشان دهنده 19 سال گذشته بازارهای سهام است ، حاکی از آن است که سرمایه گذاران به طور دائم پول ها ی خود را در سرمایه های پررونق جاری می کنند و این امر تا زمانی ادامه دارد که این سرمایه از رونق نیفتاده و به اصطلاح روبه سردی نرفته است. این عملکرد سرمایه گذار به خودی خود موجب تورم پولی و اقتصادی می شود.

 

اگر می خواهید از دست این انحرافات فرار کنید باید برای آینده هدف گذاری کنید و از آن غافل نشوید.

 

3 . یکی کردن  فروش در سطح بسیار عالی

 

دو دستگاه تلویزیون را در نظر بگیرید: هر دو 500 دلار، ولی یکی  800 دلار کاهش قیمت داشته است . شما کدام را خریداری می کنید؟ اگر شما آدم منطقی و اهل فکر و دلیل باشید به دنبال خرید موردی می روید که خرخ بهتری در گزارش خرید دارد.

 

ولی بیشتر مردم تلویزیونی را می خرند که  در شرایط حراج است. این را مسئول و کارشناس فروش مت والتر نیز تایید می کند. در واقع مردم  که حاضر نیستند همان 500 دلار را برای تلویزیون پرداخت کنند به سراغ خرید آن می روند چون تنها در شرایط حراج قرار گرفته و ساده تر بسیار ارزان است.

 

در حقیقت 500 دلار 500 دلار است. اگر شما در شرایط عادی آن را برای تلویزیون هزینه نمی کنید (یا هیچ گونه محصول دیگری در این رده) نباید الان هم این کار را بکنید. در این شرایط است که انسان تحت کنترل شرایط نیاید احمق جلوه کند .در این شرایط اغیر منطقی  اما گریز ناپذیر تمایل برای قیمت های  کمتر اگر هم بنا به انتخاب بود می بایست آن دسته از اجناسی رفت که با افت قیمت کمتری مواجه هستند.

 

پیش از آن که دفترچه چکتان را بیرون بکشید مطمئن شوید که دارید تلویزیون می خرید یا ماشین نان پزی، که ارزش آن را داشته باشد.به طور مثال موارد استفاده آن را برای خود در نظر داشته باشید و آیا می توانید  مورد با کیفیت مشابه و حتی با قیمت کمتر پیدا کنید.

 

4. خرج با قصاص

 

احتیاج نداری . نمی خوایش. ولی می خریش ، هیچ کس هم نمیگه به شما نمی توانی آن را داشته باشی. یک روانشناس نیویورک به این کار در یک عبارت کوتاه چنین می گوید" هزینه کردن برای خرید های عذاب آور." او پیش از چاپ اولین کتاب خود یک تحقیقات کاملی را صورت داد. داده های مالی تخمین می زد که این گونه هزینه کردن ها در سال معادل 424 میلیارد دلار انجام می شود.

 

به طور مثال یکی از مشتریان این پزشک مجبور به خرید یک ژاکت جدید به قیمت 500 دلار شده بود بعد از آن که همسرش بدون آن که از او سوال کند ژاکت قدیمی او را به کلیسا بخشیده بود. این موضوع  با  وجود آن که ژاکت قدیمی اش را اصلا دوست نداشت موجب مشاجره وی با بسیاری از اطرافیانش شد.
ولیکن حقیقتا این موضوع می تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

 

تارباکس می گوید رویکرد بهتر این است از رفتار عصبانی به خرج دادن و نا امید شدن و و یا روز بدی را برای خود درست کردن این است که یا با هزینه ای بسیار کمتر با مشاور خود مشورت کرده یا به باشگاه ورزشی رفته و با هزینه کمتر خود را از این نارحتی خلاص کنید.

 

 

ادامه دارد ...

 

► گزارش دیوان محاسبات از انحرافات بودجه ای وعملکرد دولت
تاریخچه ی لوگوی شرکتهای معتبر ◄

مطالب مرتبط
بنر