اسکناس 10 هزار تومانی تا پایان خرداد در بازار

سه شنبه ، 28 ارديبهشت 1389 ، 12:27

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی بنا به درخواست نظام بانکی کشور لیست ممنوع الخروجی ها را تهیه می کند، گفت: با توجه به اینکه قیمت یورو در حال کاهش و قیمت دلار در حال افزایش است، موضوع چگونگی تغییر سبد ارزی را بررسی می‌کنیم.

به گزارش بانکی به نقل از مهر محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش تدریجی یورو و افزایش تدریجی دلار، آیا ترکیب سبد ارزی کشور ( هم اکنون 50 درصد سبد ارزی به یورو و مابقی به سایر ارزها اختصاص دارد) تغییر خواهد داد، گفت: بانک مرکزی هیچگاه عنوان نکرده است که چنین کاری را انجام می دهد، اما این موضوع را بررسی می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: زمانی که قیمت دلار ثابت بود و تاحدودی نیز کاهش یافت و قیمت یورو بالا رفت، ایجاب می کرد که بانک مرکزی سبد ارزی خود را تغییر دهد که چنین کاری را نیز انجام داد، اما هم اکنون قیمت یورو در حال کاهش و قیمت دلار در حال افزایش است، بنابراین بانک مرکزی در حال بررسی این موضوع است که چگونه برای تغییر سبد ارزی وارد عمل شود.

 

 

 

به درخواست بانکها تسهیلات گیرندگان را ممنوع الخروج می کنیم

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد لیست ممنوع الخروجی های نظام بانکی کشور گفت: هیچگاه بانک مرکزی کسی را ممنوع الخروج نمی کند، بلکه این بانک بنا به تقاضای سیستم بانکی اقدام به ممنوع الخروجی می کند، چرا که بانک مرکزی تسهیلات پرداخت نمی کند.

بهمنی ادامه داد: بانکها عنوان می کنند مشتری از بانک تسهیلات اخذ کرده اما وثیقه ای ارائه نکرده و یا وثیقه ارائه شده به صورت سفته است و این در حالی است که اموال و دارایی های تسهیلات گیرنده شناسایی نشده و ممکن است که از کشور خارج شود، بنابراین از بانک مرکزی درخواست می کنند که این افراد ممنوع الخروج شوند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: بانک مرکزی نیز بلافاصله اقدام کرده و اگر وثایق کافی موجود باشد، تصمیم گیری های لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که قرار است تا لیست سیاه دانه درشتهای بانکی و اقتصادی اعلام شود، آیا بانک مرکزی در تهیه این لیست همکاری داشته است؟ پاسخی ارائه نکرد.

اسکناس 10 هزار تومانی تا پایان خرداد در بازار

بهمنی بر ورود اسکناسهای 10 هزار تومانی تا پایان خردادماه سال جاری به بازار تاکید کرد و در مورد حضور بانکهای خارجی در کشور نیز گفت: هم اکنون حدود 8 بانک خارجی برای حضور در ایران درخواست ارائه کرده اند که بانک مرکزی در حال بررسی این موضوع برای ارائه مجوز به آنها است.

وی در مورد اصلاح قانون چک نیز اظهارداشت: بانک مرکزی اصلاحیه فوق را تهیه نکرده بود، قوه قضائیه اصلاحیه قانون چک را برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه کرده است.

قیمتهای بازار سرمایه حبابی نشود


رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که بخشی از سرمایه های نظام بانکی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده اند، آیا این موضوع به نظام بانکی ضربه نمی زند؟ اظهارداشت: این موضوع ضربه به نظام بانکی نیست، زیرا بازار سرمایه نیز باید فعال شود، اما نه بازاری که قیمتها در آن به صورت حبابی باشد.

وی تصریح کرد: اگر ارزش سهام کارخانه ها افزایش یابد، وضعیت آنها بهبود می یابد، فروش سهام آنها می تواند بنیه کارخانه ها را تقویت کند و این موضوع به نفع سیستم بانکی است، زیرا درغیر این صورت سیستم بانکی باید به کارخانه های تولیدی کمک کند.
بهمنی ادامه داد: در صورتی که کارخانه ها به صورت خود کنترل عمل کرده و یا اینکه تقویت شوند بانک مرکزی از این وضعیت حمایت نیز خواهد کرد، اما باید مواظب بود تا قیمتها به سمت حبابی شدن سوق نیابد.

افزایش 400 هزار میلیارد ریالی سپرده های بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سپرده های نظام بانکی طی سال گذشته برای اولین بار طی چندین سال گذشته روند صعودی داشته است، گفت: سال گذشته سپرده های بانکی متجاوز از 400 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

► طلا از چه زمانی ارزشمند شد؟
استخدام در یک موسسه مالی ◄

مطالب مرتبط
بنر