مبارزه با فساد یعنی این

دوشنبه ، 3 خرداد 1389 ، 15:14

 

دادگاهی در چین یک شهروند ثروتمند و بانفوذ این کشور را به اتهام رشوه دهی، اختلاس و انجام اقدامات غیرقانونی در فعالیتهای تجاری- اقتصادی به 14 سال زندان محکوم کرد. این در حالی است که این سنگین ترین مجازات برای یکی از افراد ثروتمند و بانفوذ چینی است و از این مجازات سنگین به عنوان هشدار جدی برای مقامات اقتصادی چین که در معرض اتهام فساد مالی قرار دارند، یاد شده است.


به گزارش  خبرگزاری فرانسه، دادگاهی در پکن "هوانگ گوانگیو" یکی از شهروندان ثروتمند و بانفوذ چینی را به دلیل ارتکاب این اتهامها به اشد مجازات محکوم کرد. هوانگ گوانگیو بنیانگذار شرکت الکترونیکی  GOMEاست که  یکی از بزرگترین شرکت های الکترونیکی در چین به حساب می آید که بیش از 700 شعبه در سراسر چین دارد.

 


از نوامبر 2008 زمانیکه هوانگ گوانگیو توسط نیروهای دولتی دستگیر شد، پرونده وی مورد توجه محافل مختلف داخلی چین قرار گرفت. کارشناسان از این پرونده به عنوان بخشی از اقدامات جدی دولت پکن در مقابله با فساد مالی درون دولت و میان افراد بانفوذ و قدرتمند که پیشتر به دلیل نفوذ و قدرتشان محاکمه آنها سخت بود، یاد می کنند. این در حالی است که محکومیت 14 سال زندان برای این فرد ثروتمند و بانفوذ در چین به اتهام فساد مالی و رشوه بسیاری از  افراد صاحب قدرت و بانفوذ را که در معرض اتهام فساد مالی قرار دارند، نگران کرده است.


این دادگاه در پکن به طور رسمی در بیانیه ای اعلام کرد که گوانگیو به اتهام رشوه، اختلاس و  انجام اقدامات غیرقانونی در فعالیتهای اقتصادی- تجاری با محکومیت 14 سال زندان روبرو شده است.


هوانک گوانگیو اولین تاجر برجسته چینی است که تحت اقدامات جدی اخیر مقابله با فساد مالی توسط دولت چین با این محکومیت سنگین مواجه شده است. این شهروند بانفوذ چینی در میان 19 مقام رسمی و غیررسمی کشور چین قرار دارد که به اتهام فساد مالی یا در زندان به سر می برند و یا منتظر حکم نهایی دادگاه علیه خودشان هستند.


در همین حال " بوو ژیو" یک عضو موسسه شرق آسیا دانشگاه ملی سنگاپور گفت: این محکومیت صادر شده از سوی دادگاهی در پکن در این پرونده فساد مالی نشان می دهد که دولت چین در مقابله با فساد مالی جدی عمل می کند و در حال انجام اقدامات بیشتری در این مسیر است. مردم چین نسبت به وضعیت فساد مالی در جامعه این کشور و همچنین میان مقامات رسمی نگران و ناراضی هستند.


این دادگاه همچنین شرکت الکترونیکی GOME را نیز که در این پرونده فساد مالی با اتهام هایی روبرو بود، به پرداخت پنج میلیون یوان محکوم کرد.
از جمله اتهامهای هوانگ گوانگیو می توان به پرداخت رشوه به پنج مقام دولتی(از جمله پول و املاک) به ارزش 4.56 میلیون یوان از سال 2006 تا 2008 در راستای منافع این شرکت بزرگ اشاره کرد. همچنین وی به تجارت غیرقانونی 822 میلیون دلار از سپتامبر 2007 تا نوامبر 2007 متهم شده بود.
در راستای اقدام جدی دولت چین در مقابله با فساد مالی در این پرونده، چند مقام حزب کمونیست چین از جمله شهردار شهر شنژن و معاون وزیر امور نیروهای پلیس نیز از کار برکنار شده اند.


ماه گذشته نیز " وانگ یی" معاون سابق رئیس بانک توسعه چین به اتهام گرفتن 12 میلیون یوان رشوه با محکومیت مرگ تعلیقی روبرو شد.همچنین در ماه ژوئیه " چن تونگای" رئیس سابق شرکت نفت و مواد شیمیایی چین( دومین شرکت بزرگ نفتی چین) به اتهام رشوه به مرگ تعلیقی محکوم شد.

منبع: سایت الف

► یاهو و نوکیا شریک تجاری شدند
خبرهای کوتاه روز ◄

مطالب مرتبط
بنر